سبک زندگی استارتاپی: وقتی خسته‌اید پله‌نوردی کنید

0

کارهایتان روی هم انبار شده اما احساس خستگی و بی‌رمقی در میانه روز، شما را از انجام‌دادنشان باز‌می‌دارد؟ در این شرایط چه راهی را امتحان می‌کنید؟ احتمالا یک فنجان چای پررنگ یا قهوه می‌نوشید و با مصرف کافئین به جنگ خستگی می‌روید. اما محققان معتقدند کافئین‌درمانی راه خوبی برای دور‌زدن خستگی نیست.

در بررسی‌هایی که پژوهشگران انجام داده‌اند، راه‌های بهتری برای کاهش خستگی در میانه روز به اثبات رسیده است.

در سال‌های قبل، محققان چرت ۲۰دقیقه‌ای نیم‌روزی را به عنوان راهی برای کاهش خستگی معرفی کرده بودند اما در بررسی دیگری که به‌تازگی انجام شده، فهمیدند راه رفتن و بالا و پایین رفتن از پله، بیشتر از مصرف کافئین در کاهش خستگی تاثیرگذار است.

با توجه به پژوهش‌های انجام‌شده، اگر در اوج خمودگی در نیم‌روز، تنها ۱۰دقیقه پیاده‌روی کنید یا اینکه از پله‌های دفترکارتان بالا و پایین بروید، انرژی از دست رفته به بدنتان برمی‌گردد و این روش بیشتر از مصرف ۵۰ میلی‌گرم کافئین (‌تقریبا معادل یک فنجان چای، یک شات اسپرسو یا یک قوطی نوشیدنی گازدار) در کاهش خستگی شما تاثیر می‌گذارد. به عقیده محققان، پله‌نوردی یا پیاده‌روی در این شرایط نیاز شما به خواب را کم می‌کند و سطح هوشیاری‌تان را بالا می‌برد.

پژوهشگران در این بررسی، درحالی تاثیر پیاده‌روی را در افزایش هوشیاری ثابت کردند که پیش از این، در مورد تاثیر ورزش روزانه در بهبود خلق و خو و تمرکز و همچنین بهبود خواب‌شبانه افراد مقالات علمی متعددی را منتشر کرده بودند.

گرچه با توجه به بررسی‌های انجام‌شده، تاثیر مصرف قهوه در کاهش خستگی به اندازه وا‌داشتن بدن به تحرک نیست، اما با این دلیل نباید برای همیشه با قهوه‌خوردن خداحافظی کنید. محققان در پژوهش دیگری ثابت کرده‌اند که قهوه ماده‌ای مفید برای تقویت حافظه و پیشگیری از ابتلا به آلزایمر است.

با توجه به این بررسی، کسانی که روزشان را با نوشیدن یک فنجان قهوه شروع می‌کنند، کمتر به زوال عقل دچار می‌شوند و در طول روز هم در فعالیت‌هایی که نیازمند به یاد سپردن اطلاعات یا بازیابی آنها هستند، بهتر عمل می‌کنند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.