سبک زندگی استارتاپی : می‌ترسید بدون تلفن همراهتان بمیرید؟

0

درست است که به لطف شبکه‌های اجتماعی مجازی، عزیزانتان همیشه در دسترستان قرار دارند، اما محققان می‌گویند همین تماس‌هاي مداوم‌، می‌تواند باعث بالا رفتن استرس شما شود. فعالیت زیاد در این شبکه‌ها، از یک طرف زمینه را برای ابتلا به نوعی استرس به نام «اضطراب تلفنی» دچار می‌کند. 

در این شرایط شما مدام نگران انبار‌شدن پیام‌های نخوانده در گوشی‌تان و جمع‌شدن عکس‌های ندیده در اینستاگرامتان هستید. همین اضطراب باعث می‌شود که با یک ساعت دور بودن از گوشی یا اینترنت آشفته و بیقرار شوید و حتی بدون به صدا درآمدن گوشی‌تان، مدام سراغشان بروید تا مطمئن شوید که هیچ پیامی از چشمتان نادیده نمانده است. 

از طرف دیگر، با هجوم خبرها- اخباری که پیش از تولد این شبکه‌ها در جریانشان قرار نمی‌گرفتید- به گوشی تلفن‌تان، اضطراب هر روز بیشتر به شما حمله می‌کند. شبکه‌هایی که لحظه‌لحظه شما را از آمار کشته‌شدگان یک جنگ باخبر می‌کنند، به شما می‌گویند در همین لحظه در کدام گوشه جهان بمبی منفجر شده و امروز چند زلزله در کشورتان زمین را لرزانده‌‌‌، به نوعی می‌توانند شما را به اختلال استرس پس از سانحه دچار کنند. 

شبکه‌های اجتماعی مجازی با وجود همه فایده‌هایی که دارند می‌توانند چنین بلاهایی را سر روانتان بیاورند. پس برای اینکه بفهمید همان اضطراب دوری از تلفن همراه شما را هم مبتلا کرده یا نه، به این سوالات صادقانه پاسخ دهید و در صورتی که از دچار‌بودنتان به این اختلال مطمئن شدید، عزم‌تان را جزم کنید و برای ترک اعتیادتان دست به کار شوید.(جدول طراحی شود و برای هر سوال پاسخ کاملا مخالفم، مخالفم، نظری ندارم، موافقم و کاملا موافقم و در مقابلش مربعی برای علامت زدن گذاشته شود.)

وقتی به گوشی هوشمندم دسترس ندارم، پریشانم.

وقتی می‌خواهم چیزی را جست‌و‌جو کنم و اینترنت ندارم، پریشان می‌شوم.

نخواندن خبرها در گوشی تلفنم، بی‌خبر ماندن از شرایط جوی و مدام در جریان رویدادهای روز قرار نگرفتن، کلافه‌ام می‌کند.

وقتی به نرم‌افزارهای مورد نیاز در تلفن همراهم دسترس نداشته باشم یا گوشی‌ام هنگ کند، کلافه‌ می‌شوم.

تمام شدن باتری تلفن همراهم مرا به شدت می‌ترساند.

اگر اعتبار تلفنم یا بسته اینترنتی‌ام تمام شود، وحشت می‌کنم.

وقتی تلفن همراهم آنتن نمی‌دهد یا اینترنتش قطع می‌شود، کلافه می‌شوم و مدام آن را چک می‌کنم تا ببینم آنتن برگشته یا نه.

می‌ترسم بدون استفاده از تلفن همراهم جایی گیر بیفتم یا گم شوم.

وقتی به جایی می‌روم که اجازه یا امکان استفاده از تلفن همراه را ندارم، بی‌صبرانه منتظر خلاص شدن از آن موقعیت و در دست گرفتن تلفن همراهم می‌مانم.

وقتی تلفن همراهم با من نیست، مضطرب می‌شوم چون نمی‌توانم فورا با خانواده، دوستان یا همکارانم ارتباط برقرار کنم.

وقتی تلفن همراهم با من نیست، از اینکه خانواده، دوستان یا همکارانم نمی‌توانند پیدایم کنند، نگران می‌شوم.

وقتی تلفن همراهم در دسترسم نیست، از اینکه نمی‌توانم پیام یا متن‌هایی که فکر می‌کنم در راه رسیدن به من هستند را دریافت کنم، عصبی می‌شوم.

از اینکه گوشی همراهم در دست‌هایم نباشد و نتوانم با خانواده، دوستان یا همکارانم ارتباط برقرار کرده و گپ بزنم، عصبی می‌شوم.

تصور می‌کنم درست در همان لحظه‌ای که کنار گوشی‌ام نیستم، کسی با من تماس می‎گیرد و این موضوع نگرانم می‌کند.

از اینکه نتوانم پا به پای اعضای خانواده و دوستانم در تعاملات مجازی شرکت کنم، عصبی می‌شوم.

می‌ترسم دوری از تلفن همراه، هویت مجازی من را خدشه‌دار کند و آدم‌های دنیای مجازی فراموشم کنند.

نگرانی از آپدیت‌نبودن و بی‌خبری، در روزهای دوری از شبکه‌های مجازی کلافه‌ام می‌کند.

این بی‌اطلاعی به من احساس بی‌دست و پا بودن می‌دهد.

با این فکر که ایمیلی به من برسد و آن را به‌موقع نخوانم، دچار استرس می‌شوم.

بدون تلفن هوشمند نمی‌دانم چه استفاده‌ای از وقتم بکنم.

  •  چه امتیازی می‌گیرید؟

به هر‌یک از پاسخ‌های کاملا مخالفم صفر امتیاز، به جواب‌های مخالفم یک امتیاز، به پاسخ‌های نظری ندارم ۲ امتیاز و به جواب‌های موافقم و کاملا موافقم، به ترتیب ۳ و ۴ امتیاز بدهید و مجموع امتیازهایتان را به این شکل تفسیر کنید.

  •  امتیاز زیر ۱۰‌

شما اصلا دچار اضطراب جدایی از تلفن همراه نیستید. شما همین حالا هم به‌راحتی می‌توانید بدون شبکه‌های اجتماعی مجازی و تلفن‌های هوشمند زندگی کنید و از وقت‌تان برای ارتباطات رو‌در‌رو، فعالیت‌های خلاقیت‌برانگیز، ‌استراحت‌کردن یا پیشرفت‌کردن استفاده کنید.

  •  امتیاز ۱۰ تا ۲۰

هنوز هم می‌توانیم بگوییم که اثر خطرسازی از این اضطراب در وجود شما نیست و به ارتباطات مجازی معتاد نشده‌اید. به همین راه ادامه دهید. شما هم بیش از اندازه با دنیای مجازی بیگانه نیستید و از مزیت‌هایش استفاده می‌کنید و هم هنوز اجازه معتاد‌شدنتان به این تکنولوژی را نداده‌اید.

  •  امتیاز ۲۰ تا ۳۰

تا اندازه‌اي دچار اضطراب جدایی از تلفن همراه هستید و اگر بیشتر مراقب نباشید، ممکن است به تکنولوژی معتاد شوید. اضطراب شما هنوز به مرحله بحران نرسیده، اما نباید نادیده بگیریدش.

  •  امتیاز ۳۰ تا ۴۰

می‌توانیم بگوییم که فاصله شما از دنیای حقیقی هر روز بیشتر می‌شود و اضطراب دوری از تلفن همراه هر روز بیشتر از قبل درگیرتان می‌کند. وقتش رسیده که تصمیم جدی‌تری برای کنترل فعالیت‌های مجازی‌تان بگیرید و مشغول سم‌زدایی دیجیتال شوید. 

بعید است که شما بتوانید یک ساعت را بدون هیچ تنشی، دور از تلفن همراهتان زندگی کنید. مگرنه؟

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.