با خودتان دشمن نباشید!

0

اگر شما هم همیشه در حال سرزنش خود و تزریق عذاب وجدان به خودتان هستید، این مطلب را بخوانید تا از اصلی‌ترین دلایل به جنگ خود رفتن باخبر شوید و برای رسیدن به آرامش آنها را از میان بردارید.

  •  خودتان را با دیگران مقایسه می‌کنید؟

قرار داشتن در محیطی که دستاوردهای دیگران، به‌مراتب از شما بیشتر است، می‌تواند به شما احساس عذاب‌وجدان و بی‌اعتمادی به خود را هدیه کند. اگر هم‌قطاران شما، شرایط اقتصادی، شغلی و اجتماعی بهتری داشته باشند، طبیعی است که به‌خاطر مثل آنها نبودن، خود را سرزنش کنید. اما دست نگه‌دارید!

به خودتان یادآوری کنید که همه ما محصول شرایط گذشته و امروز، قابلیت‌های جسمی و روانی وراثتی و در کنار همه اینها، تلاش‌هایمان هستیم.

اگر همیشه برای نشان‌دادن بهترین خود تلاش می‌کنید، دلیلی برای عذاب‌وجدان وجود ندارد. شمایی که همیشه رو به جلو حرکت می‌کنید، نباید خود را با بلندپروازی و نادیده‌گرفتن واقعیات سرزنش کنید.

  •  قربانی جامعه شده‌اید؟

تلاش اجتماع برای ستایش‌کردن نارضایتی آدم‌ها، ممکن است دامنگیر شما هم بشود. وقتی راضی‌بودن شما از شرایط و تلاش‌هایتان، به‌عنوان کم‌توقعی و ساده‌لوحی تعبیر می‌شود، طبیعی است که برای نشان‌دادن نارضایتی‌تان از خود، تلاش کنید.

شیوع نوعی فروتنی ناخوشایند و شکست‌نفسی بیش از اندازه، می‌تواند به مرور احساس نارضایتی از خود را در شما ماندگار کند.

  •  بیمارید؟

خلاص‌شدن از این وضعیت، همیشه در توان شما نیست. ابتلا به اختلالات روانی مانند افسردگی، توان افراد برای مثبت‌اندیشی و امیدواری را کم می‌کند. تصور نکنید که افسردگی، سراغ آدم‌های خاصی می‌رود. همین شمایی که در حال خواندن این مطلب هستید، ممکن است بی‌آنکه بدانید، گرفتار درجه‌ای از این بیماری شده باشید. یادتان نرود که آدم‌های افسرده، بیشتر شکست می‌خورند و شکست‌های پی‌در‌پی، می‌تواند آدم‌ها را افسرده‌تر کند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.