سبک زندگی استارتاپی:عینک‌تان را عوض کنید!

0

چرا هر‌وقت می‌بینیدش، ضربان قلبتان تند می‌شود؟ چرا نمی‌توانید به حرف‌هایش اعتماد کنید یا امیدی به تغییر این رابطه سرد و مرده داشته باشید؟ با شما تند صحبت می‌کند؟ برایتان نقشه می‌کشد؟ از شما خوشش نمی‌آید؟ شاید مشکل شما هیچ یک از اینها نباشد! شاید به‌خاطر بهره‌مند‌نبودن هر دوتان از مهارت‌های نجات‌بخش ارتباطی، رابطه کاری‌تان از مسیر درستش خارج شده و شاید به جای باور داشتن به قضاوت‌های منفی، لازم باشد برای تغییر دادن این مسیر با فرد مقابلتان همراه شوید.

  •  مستقیم و صریح صحبت‌کن

هیچ چیز مثل در لفافه سخن‌گفتن نمی‌تواند رابطه شما را به گردابی از سوء‌تفاهم‌ها تبدیل کند. از فرد مقابلتان ناراحتید؟ یکراست بروید سر اصل مطلب و دلیلش را بگویید. احساس می‌کنید شما را دور زده؟ به جای حاشیه‌پردازی در جلسات، سر اصل مطلب بروید. نگذارید صریح‌بودن شما پرده‌های ادب و احترام را بدرد، منظورمان از صراحت، درست بیان‌کردن موضعتان است. مثبت، منفی، خنثی، موضعتان هرچه که هست را با ادب و احترام کادو کنید و به فرد مقابلتان تقدیمش کنید.

  •  سرزنش نکن!

وقت صحبت‌کردن در مورد سوء‌تفاهم‌ها و مشکلات، حق ندارید به شخصیت فرد و مسائل شخصی‌اش بتازید. پس با تمرکز در مورد موضوع حاضر صحبت کنید و احساسات‌تان از شرایط موجود را با فرد مقابلتان در میان بگذارید. سرزنش‌کردن، تحقیر‌کردن و نشانه‌گرفتن ضعف‌های فرد مقابلتان، از بزرگ‌ترین اشتباهاتی است که می‌توانید در جریان حل‌کردن مسائلتان، مرتکب آن شوید. یادتان نرود که صحنه گفت‌و‌گوی شما، میدان جنگ نیست و شما قصد ضربه‌فنی‌کردن فرد مقابلتان را ندارید، بلکه می‌خواهید راهی را برای تعامل باز کنید و این رابطه را به مسیری آرامش‌بخش‌تر هدایت کنید.

  •  هرگز نگو هرگز

بارها شما را رنجانده؟ باشد! اما نباید هر بار پرونده اشتباهاتش را بیرون بکشید و او را به‌خاطر همه این دفعات مواخذه کنید. به جای اینکه وقت صحبت از یک مشکل، همه مشکلات گذشته را به میان بیاورید، در مورد آنچه امروز در رابطه شما جریان دارد صحبت کنید. استفاده از «همیشه» و «هرگز» برای تعمیم‌دادن مسائل امروز به گذشته، می‌تواند رابطه شما را از مدار آرامش و صلح بیرون ببرد.

  •  سکوت کن و بشنو

در همین صفحه با شما از معجزه سکوت صحبت کردیم. حالا وقت آن است که از این ابزار استفاده کنید و بحرانی که رابطه‌تان را درگیر کرده است، با کمک سکوت حل کنید. کار پیچیده‌ای نیست. کافی است در مواجهه با اطرافیانتان، متکلم وحده نباشید و به دیگران برای شنیده‌شدن فرصت دهید. شنونده خوب، می‌تواند بیشتر از کسی که به فن بیانش اطمینان دارد، در بیرون آمدن از مشکلات و مستحکم‌کردن ارتباطات موفق باشد.

  •  به دنبال اصلاح باش نه اثبات

به جای آنکه در جریان گفت‌و‌گو به فکر اثبات مواضعتان باشید، به دنبال اصلاح وضعیت موجود باشید. تصور نکنید که باورهای شما از لحظه شروع تا زمان پایان یافتن بحث نباید تغییری بکند. حاصل گفت‌‌وگوی شما، قرار نیست تنها تغییر نظر فرد مقابلتان باشد، بلکه نظر شما هم ممکن است پس از تمام‌شدن یک گفت‌و‌گو و بحث منطقی دچار تغییر شود.

  •  ذهن‌خوانی نکنید

آفت رابطه شما، خواندن ذهن فرد مقابلتان و تحلیل‌کردنش در غیاب اوست. در یک رابطه، قرار نیست شما زبان دیگران باشید و به جای آنها مواضعشان را مطرح کنید. باور کنید هرچقدر هم که در تحلیل افکار دیگران خبره باشید، نمی‌توانید همیشه ذهنشان را درست بخوانید. پس به جای قضاوت از روی افکاری که حدس می‌زنید در سر فرد مقابلتان چرخ می‌زند، با خود او در مورد فکرها و تصمیم‌هایش صحبت کنید.

  •  برچسب نزنید

برچسب زدن به رابطه، فرصت اصلاح آن را از شما می‌گیرد. اگر شما این رابطه را کینه‌توزانه، همراه با حسادت، نابرابر و … تلقی می‌کنید و همیشه قبل از روبه‌رو‌شدن با فرد مورد نظر، این تلقی را در ذهنتان مرور می‌کنید، بعید است که ارتباطتان ‌‌اصلاح شود. قبل از آنکه به فکر تغییر‌دادن مسیر رابطه یا نظرات دیگران باشید، افکار خودتان در مورد آن ارتباط را اصلاح کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.