روی پای خودمان ایستاده‌ایم

0

تلاش‌شان را کرده‌اند و هنوز هم در حال تلاشند. نگاهشان نو بوده و خواسته‌اند صدای رسایی باشند در میان صداها. با اینکه راه درازی در پیش دارند، اما آنها کمربندها را محکم بسته‌اند؛ بدون ترس، بدون واهمه.

خوشرو و البته بسیار محتاط؛ صحبت از بنیانگذاران یکتانت یعنی علیرضا ناظم‌زاده و پیمان فخاریان است. نمی‌دانم این دو بنیانگذار چرا اینقدر حساس بودند و با احتیاط حرف می‌زدند. شاید این احتیاط لازم است، شاید ما صریح‌بودن را می‌پسندیم و شاید هزار شاید دیگر. هرچند این شایدها در کنار هم، تصویر محتاطی از بنیانگذاران یکتانت می‌سازد اما قابل احترام هستند و تحسین‌برانگیز.

درست مانند روزی که بازیگران گردن‌کلفت بازار جدی‌شان نگرفتند اما آنها جلو آمدند و اسم و رسمی دست و پا کردند. الان هم شائبه‌های زیادی در مورد کسب‌وکارشان وجود دارد اما آنها تمام‌قد از داشته‌هایشان دفاع می‌کنند.

آمار و ارقام

در وب‌سایتشان نوشته‌اند که یکتانت بزرگ‌ترین پلتفرم تبلیغات آنلاین در ایران است و با دسترسی به بیش از ۴۰۰ وب‌سایت از بزرگ‌ترین رسانه‌های ایران و ظرفیت بیش از یک میلیارد کلیک باکیفیت در ماه، بیشترین ترافیک را برای کسب‌وکارها فراهم می‌کند.

۶ هزار کمپین موفق، نمایش ۶‌میلیارد محتوای تبلیغاتی ماهانه در یکتانت و اینکه حدود ۷۰ میلیون کاربر یا دستگاه‌های مختلف، تبلیغات یکتانت را می‌بینند، از دیگر ویژگی‌های قابل ستایش یکتانت است. کسب‌وکاری از سال ۹۵ کارشان را شروع کرده‌اند. در این گزارش کوتاه، از نمایی نزدیک‌تر با این دو بنیانگذار آشنا می‌شویم.

با وام دانشجویی زندگی کردم

پیمان متولد ۱۳۷۲ در اصفهان است. سال۹۰ برای تحصیل به تهران آمده و در دانشگاه صنعتی شریف در رشته کامپیوتر تحصیل کرده است. در دوران ارشد هم در همین دانشگاه هوش مصنوعی خوانده است. سال ۹۵ با علیرضا آشنا شده و یکتانت را آغاز کرده‌اند.

پیمان می‌گوید در خانواده‌ای با سطح مالی زیر متوسط به دنیا آمده و در مدارس معمولی درس خوانده است. می‌گوید از همان سال نخست دانشگاه پدرش به او گفته که هزینه دانشگاه و زندگی‌ات با خودت است. پیمان این کار پدرش را لطف بزرگی می‌داند که در حق او شده ‌و موجب شده که روی پای خودش بایستد.

پیمان ترم نخست دانشگاه را با وام دانشجویی یعنی ۲۲۵ هزار تومان به نوعی سر کرده اما از سال ۹۰، کارکردن را هم شروع کرده است. با دوستانش گروهی تاسیس می‌کنند به نام ژاوا که پروژه‌های دولتی می‌گرفته‌اند و انجام می‌داده‌اند. البته خرده‌کاری‌هایی کرده و پروژه‌هایی را انجام داده است تا زندگی‌اش بگذرد. از همان دانشگاه شریف در جو کسب‌وکارهای آنلاین قرار می‌گیرد و بعدها به «چطور» می‌پیوندد.

به خاک سیاه نشستم

علیرضا متولد سال ۶۴ در تهران است و در دانشگاه صنعتی شریف در رشته مکانیک تحصیل کرده و MBA را هم در مقطع ارشد در همین دانشگاه به پایان رسانده است: «در یک خانواده معمولی به دنیا آمدم با مادری معلم و پدری کارمند.»

در رشته MBA دانشگاه شریف و گرایش فاینانس تحصیل کرده است. به همین دلیل با همکاری چند نفر وارد بازارهای مالی می‌شود و چند شرکت تاسیس می‌کنند. تعدادی از این شرکت‌ها هنوز هم هستند. تعداد زیادی هم شکست خورده‌اند.

علیرضا شکست‌هایی داشته که به قول خودش او را به خاک سیاه نشانده است. با خنده می‌گوید در سال ۸۹، با ۳ شریکش یک فروشگاه زنجیره‌ای آفلاین راه‌اندازی کردند. اما موفق نمی‌شوند و شرکت حدود یک میلیارد تومان ضرر می‌دهد: «این شکست‌ها تجربه به همراه دارد، هرچند شاید این همه نیرزد، اما واقعیت این است که می‌شد این تجربیات را از بزرگ‌ترها آموخت و باید با آنها مشورت بیشتری می‌کردیم. البته بخشی از شکست‌ها را آدم مجبور است تجربه کند. چون بعدها در کسب‌وکار دیگری به دلایل پیش‌پاافتاده شکست نمی‌خورد.»

آشنایی با چطور

شیوه آشنایی این دو نفر برمی‌گردد به کسب‌وکار «چطور». علیرضا در آنجا سهامدار و از مدیران آنجا بوده است. علیرضا می‌گوید که پیمان در چطور کار می‌کرد و آنجا با هم آشنا می‌شوند و یکتانت را راه‌اندازی کردیم. پیمان می‌گوید وقتی می‌خواستیم چطور را تبلیغ کنیم، با این مشکل مواجه شدیم که چون چطور یک وب‌سایت محتوایی است، می‌خواستیم محتوا را به کاربران بیشتری معرفی کنیم.

آن زمان این نیاز ما پوشش داده نمی‌شد و عمده تبلیغات بنری و … بود و تبلیغات همسان به شکل امروزی‌اش وجود نداشت و به صورت محدود وجود داشت. اول در چطور این نوع از تبلیغات را ایجاد کردیم و وقتی از آن نتیجه گرفتیم، تصمیم گرفتیم که کار را گسترش بدهیم که در نهایت به راه‌اندازی یکتانت منجر شد.

گفتگوی اختصاصی شنبه با بنیانگذاران یکتانت: ما را جدی نگرفتند!

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.