راهبرد شرکت Dell سرمایه گذاری بر اگهی و تاکتیک های بازاریابی

0

Dell در یک صنعت به شدت رقابتی کار می کند که رقبای آن مشهورترین و بزرگ ترین شرکت ها و نیز تعدادی شرکت کوچک تر است. در سال ۲۰۰۸، مدیریت این شرکت توسعه یافت و از یک راهبرد تحول گرا استفاده کرد که روی محصولات جدید و ارائه خدمات توسعه یافته، طرح های متنوع برای مشتری و کنترل هزینه های عملیاتی متمرکز بود. این راهبرد تحول گرا نتایجی را در اوایل سال ۲۰۰۹ به همراه داشت. این تلاش موجب کاهش چشمگیر هزینه ها شد و به بهبود عملکرد شرکت کمک کرد. میزان تقاضای محصولات Dell افزایش یافت و این شرکت فرصت هایی را برای رشد پیدا کرد.

در طول نیمه دوم سال ۲۰۰۹، Dell با یک محیط چالش برانگیز در خصوص تقاضای کاربر نهایی فناوری اطلاعات رو به رو شد زیرا شرایط اقتصادی جهانی رو به زوال بود و این موضوع روی رفتار مصرفی مشتریان جهانی تاثیر گذاشته بود. شرایط بحرانی دیگری نیز در این دوره رخ داد از قبیل کاهش ارزش دارایی، نوسانات در هزینه های انرژی، مسائل ژئوپولیتیکی، دسترسی و هزینه اعتبارات، افزایش نرخ بیکاری، و پرداخت بدهی موسسات مالی، بازارهای مالی، کسب و کارها و کشورهای خودمختار. این مشکلات سرعت رشد اقتصادی را در سراسر جهان کاهش داده بودند. در نتیجه، مدیریت شرکت دوباره در نقدینگی، سوددهی و رشد تعادل ایجاد کرد و روی زمینه هایی متمرکز شد که فرصت های رشد نرخ سود بیشتری داشتند. تمام این سیاست ها و راهبردها روی عملکرد شرکت تاثیر چشمگیری داشتند.

در دسامبر سال ۲۰۰۸، Dell یک تغییر دیگری در خود ایجاد کرده و اعلام که در طول سال ۲۰۱۰ به چهار واحد کسب و کار جهانی تقسیم خواهد شد و هر قسمت در یک زمینه خاص فعالیت خواهد داشت. این چهار واحد عبارت بودند از: شرکت های بزرگ، بخش دولتی، کسب و کارهای کوچک و متوسط، و مصرف کنندگان. بخش مدیریت شرکت معتقد بود که این چهار سازمان مجزا و جهانی می توانند روی مزیت های رقابتی سرمایه گذاری کرده و مبحث اجرایی را تقویت کنند. برای این منظور، بخشی از پاداش سال ۲۰۱۰ بر اساس عملکرد واحدها به مسئولان اجرایی آنها اعطا می شد.

 

امور سیاسی

یکی از تهدیدهای سیاسی شرکت Dell وجود و اثر عنصر چهار محیط خارجی یا به عبارت دیگر محیط سیاسی/قانونی است. دولت چین ترجیح می دهد فروشندگان ملی در شرکت های خارجی مشغول به کار شوند و این تضمینی برای دولت به شمار می رود. کنترل دولتی بر مصرف اینترنت در چین نیز یکی دیگر از تهدیدهای مربوط به رشد اینترنت است.

امور اقتصادی

محیط اقتصادی در واقع همان ماهیت اقتصادی است که یک شرکت در آن رقابت می کند. شرکت Dell می داند که مشتریان به طور میانگین توانایی مالی برای سرمایه گذاری ندارند و تعداد کمی از آنها حساب بانکی دارند. در نتیجه مشتریان به دنبال ارزان ترین سیستم های کامپیوتری هستند.

امور اجتماعی

یکی دیگر از مسائلی که شرکت ها باید در نظر بگیرند مسائل اجتماعی و فرهنگی کشورها است. شرکت Dell این فرصت را دارد که در بازار کشورهایی مانند چین و هنگ کنگ رشد کند. اما این شرکت باید مسائل فرهنگی را نیز در نظر بگیرد و به همین دلیل روی تاکتیک های بازاریابی و آگهی های خود سرمایه گذاری می کند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.