ذهنیت قبیله‌ای چیست و چه کمکی به مدیران می‌کند؟

0

بتمن هریس، استراتژیست و همکار در موسسه ال‌آی‌گلوبال(‌LI GLOBAL) در یکی از جلسات درسش  این سوال را مطرح کرد كه «وقتی به نسل هزاره سوم در محل کار فکر می‌کنید، چه چیزی به ذهنتان خطور می‌کند؟» برخی ‌جواب‌های حاضران به این سوال اینچنین بود: کار انعطاف‌پذیر‌، از لحاظ فنی بسیار پیشرفته، ارضاي فوری نیازها، خواستار اثبات هر چیزی، تصمیم‌گیری با طمأنینه، تحت فشار قرار‌نگرفتن، همکاری بالا و…

هریس می‌گوید: ‌درک نسل هزاره سوم ‌به عنوان کارمندان و مشتریان بسیار مهم است. در سال ۲۰۲۵،  75 درصد ازکارمندان از نسل ‌هزاره سوم خواهند بود.

«ما احساس می‌کنیم در‌های تغییرات قفل شده است، شغل ما فرصتی است برای خودمان که بتوانیم تاثیرگذار باشیم». هریس می‌گوید‌ این سخنان احتمالا قسمتی از افکار نسل هزاره سوم خواهد بود. او همچنین در ادامه صحبت‌های خود می‌گوید: «مطالعات نشان داده است که هزاره سومی‌ها(متولدین ۲۰۰۰- ۱۹۸۰)  اعتقاد دارند که نسل آنان جنبشی را برای تغییرات از درون سیستم آغاز خواهد کرد. آنها می‌خواهند مانند یک ماشین، دست به تغییراتی بنیادی‌ بزنند. آنان ‌می‌خواهند تا با تمام وجود کار کنند. همچنین بسیاری از افراد این نسل به کار‌کردن در خارج از سیستم مشتاقند. اولویت آنها یادگیری مهارت‌ها در محل کار است و همکاری را به رقابت ترجیح می‌دهند.

با این توصیف نسل هزاره سوم ذهنیتی قبیله‌ای دارد که با همکاری یکدیگر می‌توانند تغییر ایجاد کنند وفرهنگ نو‌آورانه‌ای را پرورش دهند. مگی دو پرو، مدیریت ال‌آی‌گلوبال (‌LI GLOBAL) و از حاضران در جلسه در مورد اینکه چگونه موسسه تحت مدیریتش به شرکت‌ها کمک می‌کند تا با ذهنیت قبیله‌ای تغییراتی را ایجاد کنند، صحبت کرده است. «مدیران شرکت‌ها در جست‌وجوی افرادی هستند که رابطه عمیقی با شغل‌شان داشته باشند.» دو‌پرو می‌گوید: «همه ما دوست داریم که احساس ارزشمند‌ بودن داشته باشیم. ذهنیت قبیله‌ای می‌تواند فضا را برای صحبت و ایجاد همبستگی مهیا کند. معمولا همه ما در زندگی ماسکی به صورت داریم‌ اما اینکه محل کار ما همانند قبیله‌ای مورد اعتماد باشد تا بتوانیم ماسک را از چهره‌مان برداریم و خود واقعی‌مان باشیم، بسیار لذت‌بخش خواهد بود.» وی می‌گوید: «قبیله مکانی امن است؛ جایی است که افراد با همکارانشان احساس نزدیکی بیشتری می‌کنند و در نتیجه همکاری در امور بیشتر و پیشرفت شغلی در حداکثر میزان خود قرار می‌گیرد.» موسسه LI GLOBAL کمک می‌کند تا سازمان‌ها بتوانند از طریق نمونه‌های کوچک اولیه در خارج و داخل سازمان، فرهنگ کاری تازه‌ را راه‌اندازی کنند. ‌به گفته دو پرو، بیان هویت و باورها، ایجاد گروه‌های آموزش در بین کارکنان و حرکت و جهش فراتر از آزمایش، سه مسئله ضروری برای ایجاد ذهنیت قبیله‌ای  است. یکی از شرکت‌هایی که با ال‌آی(LI)همکاری کرده، سابمیلر(‌SABMiller) است. بیانکا شیا، ‌مدیر ارشد سیاست توسعه پایدار ‌این شرکت در‌باره  تجربه شرکتش  درهمکاری با ال‌آی به عنوان تجربه‌ای موفقیت‌آمیز سخن می‌گوید و بیان می‌کند پیاده‌کردن روش‌های ‌ال‌آی باعث کاهش هزینه‌ها و ایجاد درآمد‌های جدید برای شرکت شده است. شیا می‌گوید که موفقیت شرکت بعد از همکاری با ال‌آی کاملا مشهود بوده است. وی مهم‌ترین دلیل این موفقیت را تغییر در نحوه مدیریت شرکت بیان می‌کند. وی می‌گوید ما پیامی روشن و واضح برای کارکنان داشتیم و راهی که همگی به آن معتقد بودیم. بر این اساس یک تیم کاری قدرتمند ساختیم و با اراده تمام شروع به فعالیت کردیم. 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.