دیتاک در جست‌وجوی بازار ۲۰۰‌میلیارد تومانی

0

خدمات در دیتاک به دو حوزه دیتا‌ماینینگ آنلاین و حوزه دیتا‌ماینینگ آفلاین تقسیم می‌شود. در حوزه دیتا‌ماینینگ آنلاین مشتریان ما کسانی هستند که قصد دارند بدانند که در فضای مجازی چه اطلاعاتی در مورد آنها گفته می‌شود و یا در مورد رقبای آنها نظرها چگونه است و یا مشتریانشان در مورد حوزه کاری آنها چه نظری دارند و مواردی از این دست.

دنیای داده‌ها، دنیای طلایی اطلاعات فراوری شده است و شرکت‌هایی که ارزش داده‌ها را در‌می‌یابند، مسیر گسترده‌تری پیش رو دارند. آنها بدون این داده‌های ارزشمند هرگز تصمیم نمی‌گیرند. آنها برای پیشبرد تصمیم‌گیری‌های خود هم از آنها استفاده می‌کنند.

استارتاپ «دیتاک» استارتاپی است که قصد دارد به کسب‌وکارها کمک کند تا بتوانند از داده‌ها بهترین استفاده را کنند. دیتاک توسط امیرحسین عسگری به همراه امیراسماعیل محمود‌آبادی و ‌هامون محمدیان‌پور بنیانگذاری شده است.

امیرحسین عسگری متولد ۶۱ است و ارشد مهندسی برق و الکترونیک دارد. او می‌گوید: «ما قبل از اینکه دیتاک را راه بیندازیم، در همین حوزه فعالیت داشتیم و حدود۹ سال است که در حوزه بیگ‌دیتا و داده‌کاوی با نگاه تخصصی به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنیم.

ایده اولیه این کار در سال‌۸۹ شکل گرفت. در آن زمان طراحی سایت انجام می‌دادیم و به درخواست یکی از مشتریان پژوهشی را در فضای وب ایران انجام دادیم. پروژه به‌تدریج به درخواست مشتری گسترش یافت و تحلیل‌های آماری مختلفی به آن اضافه شد.

همین موضوع باعث شد که ما به این فکر بیفتیم که به جای اینکه این کار را به صورت دستی انجام دهیم، نرم‌افزاری ‌تهیه کنیم که تحلیل‌های آماری را از آن طریق انجام دهیم تا با سرعت بهتری کار را انجام دهیم و بتوانیم آن را به مشتریان دیگر نیز در زمینه آنالیز داده‌ها ارائه دهیم.

کار را به همین منوال گسترش دادیم تا اینکه در سال ۹۶ به دلیل مشکلاتی که با سرمایه‌گذار اولیه پیدا کردیم، ما از مجموعه جدا شدیم و استارتاپ دیتاک را راه انداختیم.»

  • در مورد دیتاک بیشتر توضیح دهید، چه خدماتی را به مشتریان ارائه می‌دهید؟

خدمات در دیتاک به دو حوزه دیتا‌ماینینگ آنلاین و حوزه دیتا‌ماینینگ آفلاین تقسیم می‌شود. در حوزه دیتا‌ماینینگ آنلاین مشتریان ما کسانی هستند که قصد دارند بدانند که در فضای مجازی چه اطلاعاتی در مورد آنها گفته می‌شود و یا در مورد رقبای آنها نظرها چگونه است و یا مشتریانشان در مورد حوزه کاری آنها چه نظری دارند و مواردی از این دست. در حوزه آفلاین مشتریان ما علاوه بر این، خودشان بیگ‌دیتا دارند و می‌خواهند ‌روی داده‌هایی که دارند نیز آنالیز انجام شود.

  • خروجی که از خدمات دیتاک در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد، در چه قالبی است؟

بخش عمده مشتریان ما از طریق پنل آنلاین می‌توانند گزارش‌ها و گراف‌های مختلف را براساس داده‌هایی که نیاز دارند، مشاهده کنند. بخشی از مشتریان که در‌خواست تحلیل اضافه‌تر و جمع‌بندی نهایی دارند، از ما درخواست می‌کنند که گزارش تحلیلی برایشان بنویسیم که تیم تخصصی ما براساس نیاز مشتری گزارش را تنظیم و ارائه می‌کند.

[bs-quote quote=” مشتریان ما کسانی هستند که قصد دارند بدانند که در فضای مجازی چه اطلاعاتی در مورد آنها گفته می‌شود و یا در مورد رقبای آنها نظرها چگونه است و یا مشتریانشان در مورد حوزه کاری آنها چه نظری دارند” style=”style-4″ align=”left” color=”#357ebf”][/bs-quote]

  • مخاطبان اصلی شما چه کسانی هستند و تا‌کنون چه تعداد کاربر از خدمات استفاده کرده‌اند؟

مخاطبان اصلی دیتاک شرکت‌ها و بیزینس‌ها هستند و از سال‌۹۶ تا‌کنون حدود ۲۰۰ شرکت از خدمات استفاده کرده‌اند که از این تعداد حدود ۱۵۰ شرکت به صورت تکرار‌شونده از خدمات استفاده می‌کنند.

  • هزینه استفاده از خدمات چقدر است؟

بسته به نیاز‌های مشتری به صورت ماهانه از ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان تا چند میلیون تومان متغیر است.

  • در این مدتی که در این حوزه فعال هستید، بازار را چطور ارزیابی کردید. فکر می‌کنید کسب‌وکارها چقدر به ضرورت تحلیل داده‌ها برای پیشرفت در کارشان پی برده‌اند؟

به نظر من بازار در مرحله رشد قرار دارد و در حال حاضر بیشتر کسب‌وکارها فقط برای اطلاع از شرایط از این سرویس‌ها استفاده می‌کنند و هنوز به این ابزارها به عنوان بازویی برای تصمیم‌گیری نگاه نمی‌شود ولی بازار رو به رشد است و به‌تدریج این حوزه جا می‌افتد.

  • اگر بخواهیم ارزیابی از حجم بازار داشته باشیم، می‌توانید اعداد و ارقامی ارائه دهید؟

اگر فقط بازار آنلاین را در نظر بگیریم، براساس بررسی‌هایی که ‌روی فعالان بازار در این حوزه انجام دادیم، تقریبا گردش مالی این حوزه چیزی حدود ۲۰ میلیارد تومان به صورت سالانه است.

در حوزه آفلاین بازار بسیار بزرگ‌تر است و گردش مالی آن بالای ارقام ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان می‌رود زیرا حوزه‌های بسیار متنوعی را در‌بر‌می‌گیرد.

بازار هدف ما ۷۵‌درصد است و می‌توانم بگویم در حوزه آنلاین بخش رسانه‌ای و افکار عمومی در حال حاضر رهبر بازار هستیم. در حال حاضر تعداد رقبا زیاد است بر همین اساس کسی نمی‌تواند ادعا کند که در همه حوزه‌ها رهبر است، ولی ما تلاش می‌کنیم حوزه فعالیت خود را گسترش دهیم.

  • با توجه به اینکه وضعیت تحریم منجر‌شده بسیاری از سرویس‌های آنلاین خارجی قابل استفاده در ایران نباشند، این موضع چه تاثیری ‌روی کار شما داشته است؟

تحریم‌ها هم اثر مثبت و هم اثر منفی روی کار ما گذاشته است. اثر منفی آن این بوده که بسیاری از شرکت‌های بزرگ خارجی که مشتری ما بودند، ایران را پس از تحریم‌ها ترک کردند و ما با خلأ بازار روبه‌رو شدیم .

از طرف دیگر ما نیز نمی‌توانیم سرویس‌های مورد نیاز خود در حوزه بیگ‌دیتا را از آمازون یا مایکروسافت دریافت کنیم، ولی نکته مثبت آن این بود که شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ مجبور شده‌اند که از شرکت‌های ایرانی خدمات داده‌کاوی را دریافت کنند.

  • تا‌کنون با چه چالش‌هایی روبه‌رو بودید؟

مهم‌ترین مشکل این است که عمده بازار ایران دولتی است و در اکثر مواقع رانت بیشتر اثر دارد. هنوز اهمیت تصمیم‌گیری داده‌محور در ایران جا نیفتاده است.

چالش دیگری که وجود دارد، چالش مهاجرت نخبگان است و اکثر بچه‌ها قصد مهاجرت دارند و با رفتن یک نیروی کلیدی، بخشی از سرمایه خود را از دست می‌دهیم. چالش نقدینگی نیز از دیگر چالش‌های ما بوده است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.