۳ دلیل بزرگ شکست استارتاپ‌ها

0

اگرچه دلایل زیادی برای شکست استارتاپ‌ها وجود دارد و نمی‌توان یک نسخه کلی برای همه آنها پیچید، اما برخی از دلایل نیز وجود دارند که جزو مهم‌ترین علل شکست استارتاپ‌ها به شمار می‌روند و قطعا بی‌توجهی به آنها می‌تواند منجر به شکست یک کسب‌وکار شود. از این نظر، خالی از لطف نخواهد بود اگر با ۳مورد زیر، به عنوان دلایل مهم شکست استارتاپ‌ها، آشنا شویم.

ارائه محصول غیردوستانه

یکی از نکات به‌ظاهر ساده اما بسیار مهم که در فرایند رشد یک کسب‌وکار تأثیر زیادی دارد، ارائه محصول کاربرپسند است، به این معنا که محصولی که ارائه می‌دهد، باید به اندازه کافی دوستانه باشد تا بتواند نظر کاربران را به سوی خود جلب کند. این نکته و رعایت آن، شاید در وهله اول ساده به نظر برسد، اما برای استارتاپ‌های نوین که در حوزه فناوری‌های دیجیتال فعالیت کرده و قطعا از طریق نرم‌افزارها و پلتفرم‌ها با مخاطبان خود وارد تعامل می‌شوند، به این سادگی نخواهد بود.
طراحی یک برنامه کاربرپسند کار چندان آسانی نیست و نیاز به ممارست و بازبینی فراوانی دارد تا در نهایت کاربران از استفاده پلتفرم مذکور سرخورده نشده و آن را بپذیرند. ارائه یک محصول غیردوستانه از این نظر می‌تواند منجر به شکست یک استارتاپ شود که حتی در صورت اصلاح محصول و یا ارائه محصولات مناسب دیگر، دیدگاه کاربران نسبت به آن منفی شده و در نتیجه امکان موفقیت پایین می‌آید.

نادیده گرفتن مشتریان

در فرایندهای بازاریابی به این نکته توجه زیادی می‌شود که مشتری باید در مرکز استراتژی‌های یک کسب‌وکار باشد و نادیده‌گرفتن آنها می‌تواند زمینه شکست یک استارتاپ را ایجاد کند. از این نظر باید بگوییم که یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث شکست استارتاپ‌ها می‌شود، نادیده‌گرفتن مشتریان است.
یک استارتاپ موفق باید از طریق نظرسنجی‌ها و سایر امکانات ارتباطی، با مخاطب خود وارد تعامل شده و نیازهای او را بشناسد، ضمن اینکه با دریافت بازخورد از مشتریان و آگاهی از خواسته‌ها و علایق آنها نیز روند تولیدات خود را اصلاح کند.

استفاده نکردن از شبکه

به این جمله دقت کنید: «اگر می‌خواهید سریع بدوید، تنها بدوید، اما اگر می‌خواهید خیلی دور شوید، با هم بدوید». این جمله نشان می‌دهد که در فرایند راه‌اندازی و اداره یک استارتاپ، نمی‌توان به‌تنهایی همه بارها را به دوش کشید، بلکه باید شبکه‌ای از روابط را بین همکاران، متخصصان و مشاوران ایجاد کرد و از این طریق یک کسب‌وکار را به جلو برد.
قطعا یکی از دلایل شکست استارتاپ‌ها، تکروی‌کردن بنیانگذاران آنهاست، به این صورت که می‌خواهند همه کارها را به‌تنهایی انجام داده و از دیگر نیروهای کارآمد و متخصصی که وجود دارند، استفاده نکنند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.