در نمایشگاه جیتکس چه خبر بود؟

یادداشتی از نوید ادریس

0

امسال سی‌وهشتمین سال برگزاری نمایشگاه بین‌المللی تکنولوژی جیتکس بود و در عین حال سومین نمایشگاه استارتاپ‌ها با نام Future Stars در کنار این نمایشگاه برگزار شد.

خارج از اتفاقات و برنامه‌های خود نمایشگاه جیتکس می‌خواهم به قسمت سالن استارتاپ‌ها به طور ویژه بپردازم که امسال در ۱۸ دسته‌بندی، به آن ۷ دسته از جمله بلاکچین اضافه شده بود. البته قابل توجه اینکه کمپانی‌های بزرگی از جمله گوگل هر سال در قسمت استارتاپ‌ها حضور دارند.

هدف امارات از برگزاری جیتکس از سال ۲۰۱۷ الی ۲۰۲۱ توسعه هوش مصنوعی است. امسال حدود ۱۰۰۰ استارتاپ در نمایشگاه حضور داشتند که نسبت به سال‌های گذشته که ۸۰۰ و ۴۵۰ استارتاپ حضور داشتند، رشد قابل‌توجهی است. ۱۴۰ کشور مختلف و بیش از ۲۵۰ سرمایه‌گذار و بالای ۱۶۰۰ ملاقات بخشی از آمارهای این رویداد بود.

یک اتفاق خیلی جالب و مهم که در این نمایشگاه نسبت به نمایشگاه‌های مشابه آن در ایران می‌افتد، این است مدیریت یکپارچه به واسطه ابزارهای دیجیتالی است که امکاناتی از جمله شبکه‌سازی تمام عوامل چون غرفه‌داران(استارتاپ‌ها)، سرمایه‌گذاران، بازدیدکنندگان، مسئولان شرکت‌های بزرگ، خریداران و… را شامل می‌شود که امسال ثبت یک رکورد در تعداد ملاقات‌ها، نشانه ساختار درست برنامه‌ریزی در جهت رسیدن به اهداف نمایشگاه است. تعداد بازدیدکنندگان امسال بیش از ۱۰۰ هزار نفر بود که از ۱۴۰ کشور  مختلف بودند.

کنفرانس‌های این نمایشگاه با حضور مدیران ارشد سازمان‌هایی از جمله آمازون، گوگل، مایکروسافت و… در ۱۱ دسته‌بندی از جمله مالی، دیجیتال مارکتینگ، شهر هوشمند و مراقبت‌های بهداشتی و… برگزار شد.

دیگر قسمت‌های قابل تامل نمایشگاه جیتکس ۲۰۱۸

  1. investor lounge‌: برای اینکه اثربخشی بهتری در تعاملات بین استارتاپ‌ها و سرمایه‌گذاران برقرار شود قسمت ویژه‌ای ترتیب داده شده بود که استارتاپ‌ها از قبل و حین نمایشگاه برای تنظیم ملاقات با سرمایه‌گذاران از ورودی این قسمت وقت می‌گرفتند تا میزی ویژه جهت مذاکرات رزرو کنند. استارتاپ‌ها به راحتی می‌توانستند سرمایه‌گذاران را در این قسمت بیابند.
  2. Mentor Me: استیجی طراحی شده بود برای حضور منتورها و منتورینگ استارتاپ‌ها.
  3. دو استیج ویژه ارائه: در نمایشگاه جایگاهی طراحی شده بود که این ۱۰۰۰ استارتاپ بتوانند برای بازدیدکننده‌ها، سرمایه‌گذاران و البته داورها ارائه کنند.در این استیج‌ها مدل‌ها و سبک‌های مختلف ارائه وجود داشت.
  4. استیج ویژه ۱۰X: این جایگاه به طور ویژه برای برنامه‌ها و رویدادهای اصلی طراحی شده بود از جمله مسابقه Supernova که بزرگ‌ترین چالش استارتاپ‌ها در این مسابقه کسب ۱۸۰ هزار دلار در ۷ دسته‌بندی بود.
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.