در جست‌وجوی فالوئرهای فداکار

0

هرچند استفاده از شبکه‌های اجتماعی بهترین و موثرترین و البته کم‌هزینه‌ترین روش تبلیغ برای یک استارتاپ است، اما هیچ‌کدام از این صفت‌ها باعث نمی‌شود تا شما به دنیای مجازی وارد شوید و صفحات را به‌روز نکنید، نسبت به پیام‌ها بی‌تفاوت باشید و بدون توجه از روی لایک‌ها بگذرید. باید حواستان باشد که کم‌هزینه‌بودن حضور در شبکه‌های اجتماعی شما را گول نزند و آن را بی‌اهمیت نکند. در هر لحظه و هر ثانیه باید به خودتان یادآوری کنید که این کم‌هزینه‌بودن یک فرصت است و شما لباس رزم پوشیده‌اید تا از این فرصت به خوبی استفاده کنید. به همین خاطر است که پیش از ورود به دنیای مجازی، باید پیش خودتان سه قسم را تکرار کنید؛ یک چیزی شبیه به قسم پزشکان‌ که قول می‌دهند نسبت به جان ما مسئولانه رفتار کنند و قشر و طبقه اجتماعی و رنگ و نژاد را در تصمیم‌هایشان دخالت ندهند. شما هم برای ورود به دنیای مجازی و آماده‌کردن صفحه‌ای به نام شرکت تازه‌تاسیس، باید سه جمله را به خاطر بسپارید و هیچ‌گاه آنها را از یاد نبرید. دست‌کم تا وقتی که تبدیل به شرکت بزرگ‌تری نشده‌اید که کمپین تبلیغاتی‌تان اتوبان‌های شهر را بگیرد، آنها را فراموش نکنید.

  •   قسم اول؛ برنامه‌ریزی

درست است که ما به شما می‌گوییم اهمیت حضور در دنیای مجازی آنقدر زیاد است که آن لیوان آب را از دست‌تان زمین بگذارید و صفحه‌ای بسازید، اما این درجه از اهمیت به این معنا نیست که در تمام شبکه‌های اجتماعی وارد شوید و صفحاتش را خالی بگذارید. شما باید به دنبال بهترین تکنیک برای استارتاپ خود بروید. ممکن است برای کار شما، فضای توییتر بهترین نتیجه را بدهد و ممکن است برای کار دیگری اینستاگرام چنین موقعیتی ایجاد کند. ممکن است یک نفر پیدا شود و فیس‌بوک را انتخاب کند. هر شغلی، دنیای مجازی خاص خود را دارد؛ آن بخش از شبکه‌های اجتماعی که کار را در بهترین حالت نمایش می‌دهند. در شرایطی که اصل اول روی دسترسی و برنامه‌ریزی تاکید می‌کند، باید به خودتان بگویید که مخاطبان شما بیشتر در کدام بخش از دنیای مجازی فعال هستند. ممکن است یک برنامه ساده و کمتر آشنا، بهترین راه‌حل برای شما باشد و فاصله اندک میان شما و مخاطبانتان را از میان بردارد. پس در نخستین قدم شبکه مجازی ویژه را انتخاب کنید و به خودتان بگویید که برای چنین دنیایی می‌توانید دست به تولیدمحتوا بزنید. مثلا اگر از آن استارتاپ‌های مینی‌مال هستید که تک‌بیت‌های شعر هم در کار شما دخیل هستند، می‌توانید از ۱۴۰ کاراکتر توییتر بهترین بهره را ببرید. همان‌طور که اگر عکس‌های مربوط به استارتاپ شما خوش‌آب و رنگ از آب درمی‌آیند، اینستاگرام بهترین گزینه است. اما چه کسی می‌تواند بگوید که در محیط بدون عکس یک دفتر استارتاپی، می‌توان صفحه اینستاگرام موفق ساخت؟ با صفحه اینستاگرام، مخاطب به دست آورد و قدم روی پله‌های موفقیت گذاشت؟ 

  •   قسم دوم؛ مدیریت

پس پیش از هرچیز دست به انتخاب بزنید و یادتان نرود که هیچ‌ چیز بدتر از این نیست که صفحه‌ای در دنیای مجازی بسازید و آن را بی‌هدف رها کنید. این دقیقا آن لحظه‌ای است که شما به قسم دوم قدم گذاشته‌اید. اگر توانایی و وقت مدیریت صفحات در دنیای مجازی را ندارید، آنها را نسازید. اگر محتوایی برای این موارد در دسترس شما نیست، با ساختن اکانت مسیر سخت پیش‌رو را سخت‌تر نکنید. این صفحه‌های خالی از محتوا، مخاطب را دلسرد می‌کرد و همان اندک مشتری‌های بالقوه را نیز از شما می‌گیرد. همان یک نفر و دو نفر که به این صفحه پیغام می‌دهند، برای خودشان هزار امید و آرزو دارند و اگر پیغامشان بی‌پاسخ بماند، شما را از یاد می‌برند. آنها پیغام را می‌فرستند و حتی باورشان نمی‌شود که شما به این صفحه وارد نشده‌اید. به همین دلیل است که پس از ورود به دنیای مجازی باید مطمئن شوید که می‌توانید این صفحات را مدیریت کنید، به صورت منظم و منطقی محتوا ارائه دهید و به سوالات پاسخ دهید. همان‌طور که باید مطمئن شوید تمام این صفحات در یک مسیر حرکت می‌کنند و راه و بیراهه را می‌شناسند. 

  •   قسم سوم؛ آینده‌نگری

حواستان باشد که برای رسیدن به فالوئرهای فداکار، باید به صورت منظم پست بگذارید و باید دقت کنید که هدف اصلی صفحه شما با صفحه کمپانی‌های بزرگ‌تر تداخل نداشته باشد. کمپانی‌های بزرگ‌تر، با کمپین‌های تبلیغاتی فعال و عکاس‌های حرفه‌ای و تیم تولید محتوای قدرتمند، پیش از آنکه فکرش را بکنید شما را از صفحه روزگار محو می‌کنند. حتی اگر در ذات، استارتاپ شما با یکی از کمپانی‌های بزرگ تداخل نداشته باشد، اگر در دنیای مجازی به قلمرو آنها وارد شوید، اثر و نشانی از شما باقی نمی‌ماند. شما نیاز به جلب توجه دارید و آنها دور را از دست شما خارج می‌کنند. با این وجود، اگر یکی از این کمپانی‌های بزرگ، توییت متفاوتی درباره کار ویژه انجام داد که دانستنش به مخاطبان شما انگیزه و روحیه می‌داد، از بازنشر و ترجمه آن دست برندارید. اگر از چنین مسیری به موفقیت رسیدید، به سادگی همان نخ را ادامه دهید و به سرنخ ماجرا برسید؛ به جایی که مخاطبان شما صف کشیده‌اند. البته مخاطبان کم و محدودی که از روز نخست حرفش را زده بودیم. انتظار یک ماجرای بزرگ را نداشته باشید. اما شما می‌توانید از کوچک بودن شرکت نهایت استفاده را ببرید. می‌توانید پاسخ‌هایی هوشمندانه، بامزه و جالب یا حتی غیررسمی به مخاطب خود بدهید و از مزایای ابتدای راه سود ببرید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.