در بلک‌فرایدی امسال دیجی‌کالا چه گذشت؟

فستیوال ۷روزه تخفیف‌ها

0

اوایل دهه ۶۰ میلادی، برای اولین بار پلیس‌های شهر فیلادلفیا از عبارت Black Friday یا همان «جمعه سیاه» برای توصیف آشفتگی و هرج‌ومرج ناشی از این رویداد استفاده کردند. در فیلادلفیا روز شنبه هم مسابقه فوتبال آمریکایی بین تیم منتخب ارتش و نیروی دریایی برگزار می‌شد و این باعث می‌شد در جمعه سیاه، فیلادلفیا از سایر شهرها شلوغ‌تر شود. بلبشوی این روز جمعه در فروشگاه‌ها و در سطح شهر، باعث دردسر پلیس می‌شد و به‌همین دلیل آن‌ها نام این روز را جمعه سیاه گذاشته بودند.

به گزارش اقتصاد آنلاین ؛ چند سال پیش، فروشگاه آنلاین دیجی‌کالا برای اولین بار همراه با فروشگاه‌های بزرگ دنیا از این فرصت برای فروش محصولات با تخفیف‌های ویژه استفاده کرد. با گذشت چند سال این سنت در ایران هم جا افتاده و همه فروشگاه‌ها کسب‌وکارها سعی می‌کنند این فرصت را از دست ندهند.

کمپین بلک فرایدی دیجی‌کالا از ۱ تا ۷ آذر برگزار شد و برخی از داده‌های مربوط به این کمپین جالب و تفکر برانگیزند! مثلا این‌که چطور یک نفر می‌تواند بالای یک میلیارد تومان در این کمپین خرید کرده باشد؟ یا دانستن این‌که افرادی از دورترین نقاط ایران، مثل روستای نوکجو در سیستان و بلوچستان هم این فرصت را از دست نداده‌اند.

۱ میلیارد و ۵۱ میلیون تومان، بیشترین میزان خرید توسط یک مشتری

شما از دیجی‌کالا چه می‌خرید؟ کالاهای مصرفی؟ کالای دیجیتال یا لوازم خانگی؟ مجموع خریدتان از دیجی‌کالا چقدر بوده؟ در بلک‌فرایدی امسال یکی از مشتریان دیجی‌کالا گویا خیلی (خیلی که می‌گوییم یعنی واقعا خیلی) روی بلک فرایدی حساب باز کرده بوده و در سفارش‌های متعدد خود مجموعا ۱ میلیارد و ۵۱ میلیون و ۲۰۴ هزار تومان کالا در این هفت روز خریده است!

بلک‌فرایدی

همچنین یک مشتری دیجی‌کالا تنها در یک سفارش ۲۴۵ میلیون و ۷۷۹ هزار و ۸۰۰ تومان هزینه کرده است. ارزان‌ترین مبلغ سفارش هم ۲ هزار و ۸۰۰ تومان بوده!

یک سفارش با ۳۷۷ کالا!

دیجی‌کالا

در بلک فرایدی امسال، یک مشتری تنها در یک سفارش ۳۷۷ قلم کالا داشته است. من واقعا نمی دانم چطور این تعداد کالا به دستش رسیده و چگونه آن‌ها را تحویل گرفته است!

اما مشتری دیگری هم در آمارها جلب توجه می‌کند؛ فردی که در هفت روز بلک‌فرایدی ۲۴۶ سفارش مختلف ثبت کرده است. بعضی سفارش‌های اون تک آیتمی و برخی دیگر چند قلم کالا داشته است. تصور این‌که در چند روز ۲۴۶ بار پیک دیجی‌کالا زنگ خانه‌مان را بزند و سفارش‌هایم را تحویل دهد، برایم مشکل است!

black friday

نیم ساعت اول بلک فرایدی، بازار خیلی شلوغ بود!

در تمام این هفت روز، ترافیک دیجی‌کالا از حالت عادی خیلی بالاتر بود و در مجموع بیش از ۲۴ میلیون و ۴۰۰ هزار کاربر به دیجی‌کالا سر زدند که منجر به ایجاد بیش از ۷۱ میلیون سشن در این هفت روز شد. اما نیم ساعت ابتدایی آغاز کمپین بلک‌فرایدی، یعنی ساعت ۰:۰۰ تا ۰:۳۰ اول آذر ماه، ۷۶۱ هزار و ۳۲۲ کاربر به‌صورت همزمان به دیجی‌کالا مراجعه کردند تا از اولین تخفیف‌های این کمپین جا نمانند. این یک رکورد بود؛ مسابقه‌ای هیجان‌انگیز بین ۷۶۱ هزار کاربر برای این‌که بهترین تخفیف‌ها را از آن خود کنند!

پرفروش‌ترین کالا از نظر تعداد، یک خودکار بود

پرفروش‌ترین محصولات بلک‌فرایدی از نظر تعداد، عموما متشکل از مواد غذایی و بهداشتی است. البته کالایی که بیشترین تعداد فروش را داشته در هیچ یک از این دسته‌های قرار نمی‌گیرد؛ «خودکار فوق روان نانو آنتی‌باکتریال پنتر» پرفروش‌ترین کالا در بلک فرایدی دیجی‌کالا بوده است.

۵ کالای پرفروش بلک فرایدی از نظر تعداد عبارتند از:

۱. خودکار فوق روان نانو آنتی باکتریال پنتر مدل Dr.Panter

۲. اسپاگتی قطر ۱.۲ زر ماکارون مقدار ۷۰۰ گرم

۳. رب گوجه فرنگی چین چین – ۸۰۰ گرم

۴. لامپ اس ام دی ۱۲ وات سایروکس مدل A60 پایه E27 بسته دو عددی

۵. نوار بهداشتی پنبه ریز مدل لطیف سایز L ضخیم بسته ۱۰ عددی

پرفروش ترین کالا از نظر ارزش ریالی آیفون ۱۳ بود

فهرست محصولات با بیشترین ارزش ریالی فروش، عموما مرتبط به گوشی‌های تلفن همراه است. به‌نظر می‌رسد بسیاری از مشتریان برای خرید گوشی عجله نکرده و دست نگه داشته بودند تا از فرصت بلک‌فرایدی دیجی‌کالا برای خرید به‌صرفه‌تر استفاده کنند.

۵ کالای پرفروش بلک فرایدی دیجی‌کالا از نظر ارزش ریالی فروش عبارتند از:

۱. گوشی موبایل اپل مدل iPhone 13 CH دو سیم‌ کارت ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت و رم ۴ گیگابایت – نات اکتیو

۲. گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy A14 دو سیم کارت ظرفیت ۶۴ گیگابایت و رم ۴ گیگابایت – ویتنام

۳. گوشی موبایل شیائومی مدل Redmi Note 12 4G دو سیم کارت ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت و رم ۸ گیگابایت – گلوبال

۴. گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy A54 5G دو سیم کارت ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت و رم ۸ گیگابایت

۵. گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy S23 Ultra دو سیم کارت ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت و رم ۱۲ گیگابایت – ویتنام

پرجستجوترین واژه، «گوشی» بود

در ۷ روز بلک فرایدی، کلمه «گوشی» پرتکرارترین عبارت جستجو شده در باکس جستجوی دیجی‌کالا بوده است. در رده‌های بعدی هم همچنان نام گجت‌ها و کالاهای دیجیتال دیده می‌شود.

دیجی‌کالا در ابتدا کار خود را با فروش دوربین شروع کرد و تا مدت‌ها فقط کالاهای دیجیتال در آن موجود بود. بنابراین دور از انتظار نیست که عمده مشتریان قدیمی و وفادار این فروشگاه آنلاین، علاقه‌مندان به تکنولوژی و کالای دیجیتال باشند.

digikala

۸۸۰ هزار سفارش در هفت روز

در هفت روز بلک‌فرایدی دیجی‌کالا بیش از ۶۸۷ هزار مشتری دیجی‌کالا، ۸۸۰ هزار و ۲۷۲ سفارش ثبت کردند و مجموعا بیش از ۴ میلیون و ۸۰۷ هزار قلم کالای بزرگ و کوچک فروخته شد. در بخش مشخصات پرفروش‌ترین محصول دیجی‌کالا در بلک فرایدی، یعنی همان خودکار فوق‌روان انتی‌باکتریال پنتر آمده که طول آن ۱۵ سانتیمتر است. بیایید کمی بدبینانه، فرض کنیم همه کالاها به کوچکی همین کالا باشند. با چنین فرضی، اگر همه محصولات فروخته شده را (در همین حالت بدبینانه) کنار هم، بدون فاصله بچینیم، طول آن به بیش از ۷۲۱ کیلومتر می‌رسد؛ یعنی تقریبا مسیر تهران تا مرز مهران در استان ایلام را می‌توانیم با خودکار پر کنیم!

۲۹۹ میلیارد تومان تخفیف ارائه شد

در بلک فرایدی دیجی‌کالا، بیش از ۲۷ میلیون تنوع کالایی تخفیف خوردند و مشتریان پیگیر، آن‌ها را به‌موقع خریدند. در این ۷ روز مجموعا بیش از ۲۹۹ میلیارد و ۱۴۱ میلیون تومان تخفیف به مشتریان ارائه شد. رقمی که بهترین واژه برای توصیف آن «عجیب» است!

فروشگاهی به بزرگی ایران

در ۷ روز بلک‌فرایدی از همه جای ایران سفارش در دیجی‌کالا ثبت شد. از ارومیه تا سراوان و از اینچه‌برون تا آبادان سفارش انواع کالاهای مورد نیاز کاربران ثبت شد و به دست آن‌ها رسید.

بیشترین تعداد سفارش مربوط به استان تهران بود که با اختلاف زیادی مقام اول را از نظر تعداد سفارش به خود اختصاص داد.  در رده‌های بعدی نیز استان‌های اصفهان و خراسان رضوی بودند.

بلک‌فرایدی دیجی‌کالا

همچنین بیشترین سفارش‌ها مربوط به شهر تهران بود و پس از آن به‌ترتیب شهرهای اصفهان، اسلامشهر، مشهد، کرج، شیراز، ارومیه، تبریز، اهواز و رشت در رده‌های بعدی قرار می‌گرفتند.

اما کاربران دیجی‌کالا فقط در شهرها اقامت ندارند و در مجموع از ۶٫۸۸۲ روستا نیز سفارش در بلک فرایدی ثبت شد. دوردست‌ترین روستایی که در این کمپین از آن ثبت سفارش شده، روستای نوکجو در بخش مهرگان از توابع شهرستان سراوان واقع در استان سیستان و بلوچستان است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.