در آینده چه بر سر دلار می‎آید؟

آیا رمزارز، دموکراسی را تضعیف خواهد کرد؟

0

Alternocracy زمانی به وجود آمد که در آن رسانه‌های جمعی به وسیله هر کسی که دارای سابقه شخصی است، جایگزین می‌شود و فرضیه متفاوتی را به وجود می‎آورد. به جای اینکه مردم اولویت‌های خود را با رأی‌دادن بیان کنند، در عوض بین گزینه‌های مختلف بازار انتخاب خواهند شد

بسیاری از کشورهای ویران‌شده برای فرار از تحریم‌های جهانی با استفاده از رمزارز تلاش می‌کنند‌. این داستان فیلمی علمی‌تخیلی است اما اینطور نیست، بلکه تنها نشانه‌ای از آینده است.

دنیایی که در آن وظایف سنتی دولت‌ها با کد رایانه‌ای جایگزین می‌شوند. اصل مرکزی برای نسل‌ها، قدرت دولت‌ها و حق انحصاری برای چاپ پول بدون محدودیت بوده‌است.

در بیستم فوریه ۲۰۱۸ ونزوئلا Alternocracy را با هدف فروش تولید کرد که صدور آن محدود و فراتر از کنترل بود. سبک زندگی نیز با ورود رمزارزها تغییر شگرفی کرده و شکل انحصاری همه چیز از بین رفته است.

انحصار سنتی دولت بر سر پول، قانون و حتی زمین، جایگزین الهام از اصول دموکراسی و ملت خواهد شد. به عنوان مثال، مجموعه قوانینی در مرزهای ملی بنا شده‎اند. مردم می‌توانند در مورد چگونگی و بایدها و نبایدهای این قوانین مخالفت کنند، اما زمانی که رأی‌گیری انجام شد، همه باید اراده اکثریت را بپذیرند.

حتما بخوانید:

Alternocracy زمانی به وجود آمد که در آن رسانه‌های جمعی به وسیله هر کسی که دارای سابقه شخصی است، جایگزین می‌شود و فرضیه متفاوتی را به وجود می‎آورد. به جای اینکه مردم اولویت‌های خود را با رأی‌دادن بیان کنند، در عوض بین گزینه‌های مختلف بازار انتخاب خواهند شد.

در گذشته چاپ پول منحصر به بانک‌های مرکزی بود، اما در طول چند سال گذشته شاهد رمزارزهای جایگزین بوده‌ایم که توسط افراد بسیار زیادی صادر شده‌است. در سال ۲۰۱۹، این یک موفقیت بزرگ خواهد بود.

سرمایه‌گذارانی مانند ‌ Andreessen Horowit‌ ،Peter Thiel و Bain Capital بیش از ۳۰۰ میلیون دلار در پروژه‌هایی که به دنبال چاپ دلار و یورو برای رقابت با بانک‌های مرکزی هستند، سرمایه‎گذاری و هزینه کرده‌اند.

این ایده مبتنی بر این واقعیت است که امروز بیشتر دلارها تنها به عنوان رکوردهای دیجیتال، نه به عنوان یادداشت‌های کاغذی وجود دارند. واقعیت این است که هرکسی می‌تواند رمزارزی مبتنی بر بلاکچین ایجاد کند و یک فرصت جدید خودش را ارائه می‌دهد.

چه اتفاقی خواهد افتاد اگر ما بتوانیم سیستمی بسازیم که دارای ارزشی یکسان با یک دلار باشد. آیا دریافت این دلار فقط به اندازه یک دلار واقعی ارزشمند خواهد بود؟

پروژه‌هایی مانند Maker و Basis برای رسیدن به این هدف تلاش می‌کنند. آنها به دنبال ایجاد رمزارزی هستند که می‌‌توان آنها را به عنوان «واقعی» پذیرفته و برای یک مبنای یک به یک به ارزش چند دلار برآورد کرد.

این پروژه‌ها و بسیاری دیگر مانند آنها، تنها اسناد دیجیتالی دلار صادرشده توسط بانک مرکزی نیستند. آنها به طور کامل دلارهای جدیدی هستند که فقط روی بلا‎کچین صادر می‌شوند . آنها «دلار» را ایجاد خواهند کرد که بانک‌های مرکزی هرگز مجاز به این کار نیستند.

هر یک از این پروژه‌ها تلاش می‌کنند تا این کار را به روش کمی متفاوت انجام دهند. برای مثال، Maker هر دلار جدید را با رمزارزی چاپ می‎کند. Basis نیز برای دستیابی به اهدافش الگوریتمی را ایجاد کرده ‌که دلار را خرید و نابود می‌کند.

درصورتی که قیمت زیر یک دلار «واقعی» باشد، عرضه و تقاضا متعادل می‎شود. از آنجا که این سیستم‌ها توسط الگوریتم غیر‌متمرکز اداره می‌شوند، هیچ صادر‌کننده مرکزی وجود ندارد که بتواند برای توقف رقابت با بانک مرکزی تحت فشار قرار گیرد.

در همین حال، همانطور که این سیستم‌ها یک جایگزین برای بانک‌های مرکزی فراهم می‌کنند، کشورهای دیگر در راه‌اندازی رمزارزی که توسط کد به جای بانکداران مرکزی اداره می‌شوند، در حال ملحق‌شدن به ونزوئلا هستند.هم ایران و هم جزایر مارشال تا سال ۲۰۱۹ چنین برنامه‌هایی را اعلام کرده‌اند.

در سال۲۰۱۹ هم شاهد راه‌اندازی چندین پروژه خواهیم بود که به دنبال ارائه یک جایگزین برای عملکردهای کلیدی دولتی مانند شهروندی و دادگاه‌ها هستند‌، Bitnation که خود را «حاکمیت ۲.۰» می‌نامد، بازاری برای شهروندی دیجیتال است

چندین «ارائه‌دهنده خدمات» می‌توانند برای پیداکردن شهروندان با یکدیگر رقابت کنند. شهروندان هر چیزی را از حل اختلاف به منظور تضمین درآمد پایه تضمین می‌کنند. مثال بسیار عجیب و جالب در این زمینه FOMO3D است.

FOMO3D یک طرح هرمی مستقل است که سود نقدی را پرداخت می‌کند. طرح هرمی منظم FOMO3D به طور هوشمندانه طراحی شده‌‌ که هرگز پایان نیابد و به پرداخت «درآمد پایه» به هر کسی که «کمک» کرده،‌‌ ادامه دهد‌.

این حتی فراتر از پول بانک مرکزی است، اما احتمالا هوشمندانه طراحی شده‌است. هم‌اکنون به کسانی که درآمد منظمی دارند، پرداخت می‌کند. پروژه‌های بسیاری هنوز آغاز نشده‌اند و ما باید صبر کنیم تا ببینیم آنها در واقعیت چگونه عمل می‌کنند.

یک پروژه متفاوت، جایگزین‌کردن برای آنچه به طور سنتی به عنوان یک خدمت دولتی دیده می‌شود. سیستم‌های قانونی موجود ‌کُند، گران و با جیب‌های عمیق هستند در عوض، این یک شبکه از داوران است: احزابی که وارد یک توافق می‌شوند، از طریق بلاکچین کارهایشان را بررسی و داوری می‎کنند.

متاسفانه مدت زیادی طول می‎کشد تا Alternocracy برای کشورهای نیمه‌مستقل عمل کند. با این وجود، بسیاری از آنها در حال ظهور هستند.

Blue Frontiers شرکتی است که با موسسه تحقیقاتی Peter Thiel ادغام شده ‌و به دنبال ساختن شهرهای شناور در آب‌های بین‌المللی‌، مستقل از هر دولت یا مقررات موجود است.

در هندوراس، دولت تغییرات قانون اساسی را تصویب کرده‌‌ و اجازه ساخت منطقه آزاد را می‎دهد. هدف هندوراس اشتغال و توسعه اقتصادی نیمه‌مستقل است که توسط شرکت‌های خصوصی به جای دولت خودمختار اداره می‌شود.

نوآوری تقریبا همیشه از محدودیت‌ها و حاشیه‌ها شروع می‌شود. Alternocaracy از چند وجه تشکیل شده ‌و منجر به انقلاب‌های نوینی می‌شود. بخشی از Alternocaracy انقلاب صنعتی، بخشی انقلاب فناوری، قسمتی از آن فنی – آرمان‌شهر و بخشی از آن تجارت است‌.

تاریخ‌نویسان ممکن است در نگاه به سال ۲۰۱۹ سطح بالای دموکراسی را پیش از یک جایگزین برای بررسی بهتر یا بدتر‌بودن مورد بررسی قرار دهند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.