هیس، ماشین ها فریاد نمی‌زنند.

چارچرخ: نگهداری هوشمندانه از خودرو شخصی در کنار فراهم کردن بهترین خدمات اضطراری خودرو، مسیر ماست!

0

پیشرفت تکنولوژی و گسترش اینترنت، گوشی های هوشمند و برنامه های موبایل، بعد از خرید محصول نوبت به حوزه خدمات رسیده است که دستخوش یک دگرگونی بزرگ شود. پس از خدمات حمل‌ونقل، گسترش خدمات شهری و شهروندی بر بستر اپلیکیشن های موبایل به حوزه مدیریت، نگهداری و امداد خودرو رسیده است.

شروع به کار رسمی سرویس خدمات خودرو چارچرخ از پاییز ۹۷ بوده اما ایده این سامانه نزدیک به دو سال پیش‌­تر توسط دانش آموختگان دانشگاه شریف و تهران شکل گرفت و فعالیت جدی جهت توسعه محصول از تیرماه سال ۱۳۹۶ آغاز شد.

مهرداد صادق­زاده، سامان موسوی، رضا آقارحیمی و سهراب مستقیم بنیانگذارن این مجموعه هستند که در خصوص نحوه پیدایش چارچرخ  و علت انتخاب این حوزه برای ایجاد کسب و کار می گویند:

فکر چارچرخ از کجا جرقه زد

چارچرخ رو  بطور خلاصه میشه “سامانه هوشمند مدیریت و خدمات خودرو” تعریف کرد. اگر برایتان اتفاق افتاده که خودروی شما در خیابان دچار مشکل شده و در لحظه نیاز به حضور امدادگر متخصص یا خودروبر داشته‌‏اید، احتمالا نیاز به سامانه‌‏ای هوشمند که به راحتی شما را از وضعیت ناگوار نجات دهد را احساس کرده‌‏اید.

علاوه بر دسترسی به تعمیرکار مجرب، اطمینان از قیمت و کیفیت خدماتی از قبیل تعمیرات خودرو یکی از نگرانی‏‌های اساسی کاربران است. چارچرخ با در نظر گرفتن کمترین تعرفه خدمات و با کاهش کمیسیون خود به کمتر از نیمی از قیمت عرف بازار، به کاربران خود تضمین قیمت و کیفیت خدماتش را می‌دهد.

از سوی دیگر، داشتن یک بستر هوشمند برای مدیریت و نگهداری خودرو، به منظور یادآوری سرویس­‌ها و آموزش نکات فنی ساده، سامانه چارچرخ را به چیزی فراتر از سامانه امداد اضطراری خودرو بدل کرده است.

“چارچرخ” هدف اصلی خود را “دسترسی آسان عموم به سرویس و تعمیر خودرو شخصی با بهترین کیفیت و صرف کمترین زمان و هزینه” قرار داده‌است.

چارچرخ چه خدماتی دارد

  • نزدیک‌ترین “تعمیرگاه منصف و حرفه‌ای” را روی نقشه معرفی می‌کند
  • در شرایط اضطراری “امدادگر حرفه‌ای سیار” در محل ارسال می‌کند
  • اگر در راه بمانید، با لمس یک دکمه “خودروبر” دریافت می‌کنید
  • برای نگهداری بهتر خودرو سرویس‌های دوره‌ای را به شما هوشمندانه “یادآوری” می‌کند
  • آموزش ابتدایی تعمیرات خودرو را نیز در “چراغ خاموش” دارد
  • و دیگر قابلیت‌هایی که با دانلود نرم افزار قابل مشاهده است…

در کدوم شهرهای ایران چارچرخ فعاله؟

خدمات مدیریت خودروی ما در اختیار همه مردم در هر جای ایران یا حتی دنیا که باشند، قرار داره. ولی خدمات امدادی ما درحال حاضر در استان تهران و استان البرز شامل شهرهای حومه همچون دماوند، بومهن، رودهن، منطقه لواسان، کرج ، اندیشه، فردیس، اسلامشهر و رباط کریم رو تحت پوشش خودش قرار داده. به زودی مناطق امدادرسانی ما در شاهرگ­‌های مواصلاتی ایران توسعه پیدا خواهد کرد.

رقیب ما کیست؟

چارچرخ به طور اختصاصی در حوزه خدمات اضطراری خودرو فعالیت میکنه و میتونیم بگیم که تنها استارتاپ و همچنین اولین استارتاپ فعال در این حوزه هستیم و میتونیم همین ویژگی رو بعنوان مزیت رقابتی این سامانه بدونیم، خدمات اضطراری امداد و تعمیر خودرو در محل.

تیم چارچرخ

بچه‌ها در اینجا در چند گروه تخصصی درقالب تیم‌های فنی و نرم افزاری، عملیات، ارتباطات، بازاریابی و منابع انسانی درحال فعالیت هستند که مجموع نفرات ما درحال حاضر به ۱۷ نفر میرسه.

خدمات چارچرخ به چه رنج قیمتی ارائه می شن

نکته ای که وجود داره شفافیت ما در قیمت گذاریمون هست، قیمت اکثر خدمات ما در اپلیکیشن باتوجه به نرخ مصوب اتحادیه موجود هست و کاربر ما میتونه قبل از هرگونه درخواست خدمت از هزینه آنها مطلع بشه. ضمن این که پرداخت‌ها هم به صورت نقدی و هم اعتباری امکان پذیر هست.

میزان سرمایه و امکانات اولیه چارچرخ

در روزهای ابتدایی ما بدون سرمایه و فقط با به کار گیری تیم اولیه چارچرخ کار رو شروع کردیم. اما کم کم وقتی نیاز به جذب سرمایه برای گسترش کار حس شد شروع به مذاکره با سرمایه گذاران کردیم که خوشبختانه توانستیم از یک سرمایه گذار فرشته (Angel Investor) رقم ۲۰ هزار دلار سرمایه جذب کنیم و کارمون رو با اون ادامه دادیم.

در ادامه نیز توانستیم راند اولیه سرمایه را برای توسعه مناطق خدمت­رسانی، نیروی انسانی و تبلیغات قبل از سال ۹۸ جذب کنیم. این روزها هم که کار وسعت بیشتری پیدا کرده نیاز به سرمایه گذار جدی تر با رقم بالاتر وجود داره که تیم چارچرخ در حال مذاکره با چند سرمایه گذار شخصی و سازمانی هست.

میزان بازار و مشتریان چارچرخ

شاید بیان چند عدد ساده بتواند ذهن همه رو در این باره روشن کند. بیش از ۲۰ میلیون خودرو در کشور وجود دارد که سهم تهران از این بین ۴ میلیون خودرو به اضافه ۱ میلیون خودرو هست که از اطراف وارد تهران می شوند که این مقدار خودرو در کشور بیش از ۲۰ میلیون ثبت شده است.

حال بادرنظر داشتن ضریب سالانه مراجعه به تعمیرگاه ۵٫۹ برای مجموع برندهای خودرو در کشور، با یه محاسبه ساده متوجه میشیم که در روز بیش از ۳۰۰ هزار مراجعه به تعمیرگاه صورت می گیرد و تقریبا هر ۷ ثانیه یک خودرو نیاز به خدمت حمل دارد.

اگر بخواهیم از زاویه ارقام مالی به موضوع نگاه کنیم، گردش مالی صنعت خدمات خودرو شامل تعمیرات و قطعات رقمی بالغ بر ۱۲۰۰ میلیارد تومان در روز است.

مهمترین عوامل پیشرفت مجموعه

شاید بتونیم مهمترین عامل پیشرفتمون رو تا اینجای کار وجود همبستگی بین بچه‌های تیم نام برد. این همبستگی و همدلی و همفکری وکارتیمی باعث شده که بتونیم تااینجا کار رو بطور خوبی پیش ببریم.

و اما مهمترین چالش‌های پیش رو؟

باتوجه به ارائه خدمات اضطراری، ارائه به موقع و سریع خدمت با کیفیت مهمترین چالش تیم ما است. به ویژه که این نوع از سرویس اضطراری و سریع تا به امروز تنها توسط تیم چارچرخ ارائه می‏شود، که علاوه بر افتخار بار مسئولیتی زیادی رو به وجود می‏آورد. روبرو شدن با آدم‌‏ها در شرایط اضطراری که معمولا از لحاظ روحی در شرایط خوبی نیستند، ما را ملزم به سنجیدن همه جوانب کار و رعایت احتیاط می‏‌کند.

یکی دیگر از دغدغه های ما در چارچرخ فراهم آمدن بستری برای اشتغال زایی بیشتر برای افرادی است که در زمینه خدمات خودرو فعالیت می کنند. بخصوص نیروهای جوان و کسانی که به تازگی دوره‌‏های فنی و حرفه ای را پشت سر گذاشته‌اند. نیروهای جوانی که حال بواسطه تخصص فنی­شان در زمینه خدمات خودرو تنها با داشتن یک گوشی هوشمند تلفن همراه و یک موتورسیکلت می توانند برای خود بستر کاری متناسب با شرایط زمانی و مکانی مختص خود بوجود آورند.

برنامه چارچرخ برای پیشرفت این سامانه در حد سایر پلتفرم‌های پرمخاطب ایران چیه؟

به نوعی گام بلند بعدی که برای پیشرفت نیاز داریم این است که بتوانیم به طور گسترده وارد فاز تبلیغات شویم و بازاریابی خود را به شکل وسیع تری انجام دهیم. ایمان داریم که اگر اطلاع رسانی وسیعی به عموم مردم صورت بگیرد، مردم از داشتن خدمات سریع، با کیفیت و ارزان همیشه  استقبال خواهند کرد.

همچنین “چارچرخ” آمادگی کامل خود را برای تامین خدمات خودروی ناوگان حمل ونقلی تهران و البرز را اعلام می­دارد که در همین راستا تعامل و کانال­‌های تکنولوژیکی را برای انواع استارت­آپ‌­ها و سازمان‌­ها تعبیه کرده‌­است.

موفقیت های کسب کرده مجموعه چارچرخ تا به امروز

بدون شک بزرگترین و با ارزشترین موفقیت چارچرخ، تک تک امدادرسانی هایی است که تا این لحظه افتخار داشتیم به شهروندان ارائه کنیم. در کنار هرعنوانی که تا به حال کسب کردیم مثل کسب عنوان شرکت خلاق یا هر عنوانی که در آینده کسب خواهیم کرد، هیچ موفقیتی نمی‏تواند مانند کمک به مردم در شرایط خاص و اضطراری برای ما جذاب باشد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.