حمایت‎‎های استارتاپی از زلزله‌زدگان کرمانشاه

0

استارتاپ‎های ایرانی از همان لحظه اول وقوع زلزله مرگبار در استان کرمانشاه، هر‌کدام به نحوی اقداماتی برای کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان این حادثه انجام دادند. در میان کمک‎های استارتاپی می‎توان به جمع‌آوری و ارسال مستقیم کالا تا راه‎اندازی کمپین‎ها و اختصاص درآمد کارکنان و خدمات مسافرتی اشاره کرد.  

  •   ارسال اقلام  و خدمات 

دیجی‌کالا اعلام کرد از همان لحظه اول اقدام به آماده‎سازی و بسته‎بندی کمک‎ها برای ارسال به کرمانشاه کرده است. براساس اعلام این شرکت، صدها عدد پتو، پوشک بچه، آب معدنی، تن ماهی، بخاری، ماسک، چادر، چراغ قوه و کیسه‌خواب و پد بهداشتی از سوی این شرکت راهی کرمانشاه شده است. از سوی دیگر، شرکت اسنپ ‌اعلام کرد از تاریخ ۲۳ تا ۳۰ آبان، تمامی کاربران مسافر در شهرهای تحت پوشش اسنپ، می‌توانند پس از درخواست اسنپ، با انتخاب گزینه «پرداخت هزینه» و فعال‌کردن آن به هموطنان حادثه‌دیده در زمین‌لرزه کمک کنند. با این کار ۱۰ درصد به هزینه سفر اضافه می‌شود. این مبلغ به حساب بانکی جمعیت هلال‌‌احمر واریز شده و برای کمک به آسیب‌دیدگان زمین‌لرزه ارسال خواهد شد. به این ترتیب، کاربران اسنپ می‌توانند با سهولت بیشتری کمک‌های مالی خود را به آسیب‌دیدگان زمین‌لرزه برسانند. اسنپ با بیش از ۷۰۰هزار سفر درون‌شهری و بالغ بر ۷ میلیون کاربر در شهرهای تهران، کرج، اصفهان، مشهد، شیراز، قم، تبریز و اهواز از ظرفیت بسیار بالایی برای همراهی با حرکت‌های انسان‌دوستانه برخوردار است. امیدواریم با به‌کار‌گرفتن ظرفیت‌های اسنپ و همراهی کاربران فهیم این سامانه قدم کوچکی در راستای تحقق مسئولیت‌های اجتماعی‌مان برداریم و بتوانیم بخشی از آسیب‌های زلزله اخیر را در حد بضاعتمان جبران کنیم. هیپوتریپ هم اعلام کرد پرواز هموطنان را از مبدأ یا به مقصد کرمانشاه رایگان انجام خواهد داد. تیپاکس هم در اقدام انسان‌دوستانه کمک‌های مردمی را رایگان به مناطق زلزله‌زده ارسال کرد. تپسی تخفیف ۵ هزار تومانی برای کسانی داد که به مراکز اهدای خون مراجعه می‌کنند. شرکت پاکان هم آمادگی خود را برای ارسال لباس تمیز و گرم به مناطق زلزله‌زده اعلام کرد. شرکت علی‌بابا هم ‌اعلام کرده امکان سفر رایگان  پرستاران و پزشکان را به کرمانشاه فراهم کرده و این افراد فقط کافی است عکس کارت شناسایی معتبر خود از نظام پرستاری یا نظام پزشکی خود را همراه با شماره تماس به آدرس ایمیل [email protected]  ‌ارسال کنند. 

  •   کمک‎های نقدی و کمپین‎ها 

از سوی دیگر براساس آخرین گزارش‎ها تا لحظه تنظیم این گزارش، مبلغ جمع‌آوری شده از کمپین استارتاپ‌ها برای حمایت از زلزله‌زدگان به ۲۰۰میلیون تومان رسیده است. فعالان استارتاپی ایران این کمپین را با استفاده از مدل سرمایه‎‏گذاری جمعی (کراودفاندینگ) راه‌اندازی کرده‌اند. در این کمپین ده‎ها استارتاپ، شتاب‌دهنده، سرمایه‎گذار و حتی رسانه‎های فعال حوزه استارتاپ از جمعه شب حضور دارند و علاوه بر کمک‎های نقدی، موفق شدند مشارکت حدود ۶ هزار نفری را در دو روز رقم بزنند. این مشارکت با هشتگ «ما امید بازماندگانیم» ‌از طریق وب‌سایت شرکت دونیت آغاز شد.  

آچاره ۱۰ درصد از درآمد ۲ روز خود را برای کمک به زلزله‌زدگان هدیه کرد. سینما‌تیکت ضمن عرض تسلیت، عواید فروش یک مستند را به زلزله‌زدگان کرمانشاه تقدیم کرد. ‌چیلیوری،‌۱۰‌درصد از درآمد ۲‌روز خود را به نیروهای امدادی منطقه زلزله‌زده اهدا کرد. پونز، امکان پیدا‌کردن نزدیک‌ترین مرکز انتقال خون را به روبات تلگرام خود اضافه کرد. دانرو در صفحه اول اپلیکیشن خود نزدیک‌ترین مرکز انتقال خون را به شما نشان می‌دهد. مهربانه هم کمپین کراودفاندینگ را برای کمک به زلزله‌زدگان راه‌اندازی کرد.  دکتر شیری، مدیر یک استارتاپ روانشناسی هم با راه‎اندازی کمپین «پشتگرمی یکدیگریم»، موفق شد مبلغ قابل توجهی را برای کمک به زلزله‌زدگان جمع‌آوری کند. ‌این مبالغ صرف خرید پتو، چادر اسکان، وسایل بهداشتی بانوان و کودکان، آب معدنی و تهیه غذای گرم می‎شود.  استارتاپ فاندوران هم با راه‎اندازی کمپین التیامی برای کرمانشاه، اقدام به جمع‌آوری کمک‌های نقدی برای زلزله‌زدگان کرده است. شرکت‏های مهمی مانند بانک پاسارگاد، فناپ و مانیار هم به این کمپین پیوسته و یک گروه تلگرامی هم در حمایت از این کمپین شکل گرفته است. آسان پرداخت پرشین (آپ)‌ هم در راستای مسئولیت اجتماعی خود مبلغ ۱۰۰میلیون تومان کمک نقدی به حساب سازمان هلال‌احمر جهت تأمین مایحتاج ضروری زلزله‌زدگان واریز کرد. این شرکت همچنین امکانی فراهم کرده‌‌ که مردم بتوانند در بخش نیکوکاری اپلیکیشن آپ یا از طریق شماره‌گیری #۵۱۵۱*۷۳۳* هراندازه که در توان دارند، کمک‌های نقدی خود را جهت یاری‌رساندن به زلزله‌زدگان غرب کشور به حساب هلال‌احمر واریز کنند. تا روز پنجشنبه بیش از ۲ میلیارد تومان از این طریق جمع‌آوری شد.

 

علی‌بابا ‌اعلام کرده امکان سفر رایگان  پرستاران و پزشکان را به کرمانشاه فراهم کرده و این افراد فقط کافی است عکس کارت شناسایی معتبر خود از نظام پرستاری یا نظام پزشکی خود را همراه با شماره تماس به آدرس ایمیل [email protected]  ‌ارسال کنند

 

  •   اختصاص بخشی از حقوق پرنسل و درآمدها 

شرکت توسن‌تکنو هم در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی خود و نیز اعلام همدردی و کمک در این استان، مبلغی معادل با جمع ۳ روز حقوق پایه پرسنل خود را به زلزله‌زدگان و آسیب‌دیدگان این حادثه تخصیص می‌دهد. این مبلغ صرف خرید کالا، مواد غذایی و اقلام ضروری خواهد شد. همچنین همکاران توسن‌تکنو هم‌راستا با این اقدام شرکت، به‌صورت داوطلبانه مبلغی معادل یک یا چند روز حقوق پایه خود را برای کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان اختصاص خواهند داد. مانیار، جهت همدردی با هموطنان زلزله‌زده غرب کشور، جهت تهیه اجناس، مانند لباس، پتو، آب، غذای کنسروی، دارو و لوازم بهداشتی اقدام به جمع‌آوری کمک‌های نقدی می‌کند. مشارکت‌کنندگان می‌توانند با استفاده از لینک مانیار، کمک‌های نقدی خود را واریز کنند. سامانه فاندینو با حمایت موسسه «طلوع بی‌نشان‌ها» اقدام به تهیه مایحتاج اولیه‌ای چون آب، مواد غذایی، دارو، لوازم بهداشتی، پتو، لباس گرم و لوازم گرمایشی کرده است. اپلیکیشن دیوار هم با همکاری کافه‌بازار کلیه درآمدهای روز چهارشنبه ۲۴ آبان خود را به ساخت مدرسه در مناطق زلزله‌زده اختصاص داد. این بخش از فعالیت‌ استارتاپ‌هاست و تهیه کمک برای زلزله‌زدگان از سوی دیگر استارتاپ‌ها ادامه دارد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.