جذب سرمایه‌های سنتی نیازمند فرهنگ‌سازی

0

شهاب جوانمردی، مدیرعامل فناپ در همایش «جذب سرمایه برای استارتاپ‌ها+ خلق ارزش» درباره ورود سرمایه سنتی به سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها ‌گفت: «برای اینکه سرمایه به سمت یک کسب‌وکار حرکت کند اول از همه باید پیش‌نیازهای دانشی و فرهنگی فراهم شود. سرمایه‌های موجود ترسو و اصولا ریسک‌گریز هستند. برای همین اگر قرار باشد یک صنعت جدید را معرفی کنیم، برای آنکه سرمایه، مخصوصا سرمایه‌های سنتی که سال‌ها در حوزه‌های کم‌خطر بوده‌اند، به سمت و سوی استارتاپ‌ها بیایند، نیاز است روی بحث اطلاع‌رسانی و ترویج کار شود. ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم سرمایه‌گذار سنتی بدون اطلاع از فرصت‌های جدید این حوزه وارد عرصه شود. همچنین بدون دانستن اینکه تجارت‌های سنتی بدون بهره‌گیری از فناوری و پیوستن به روندهای دانش‌بنیان و فناورانه، ارزش افزوده خود را از دست خواهند داد؛ پس توجه به این دو مسئله می‌تواند زمینه‌ساز ورود سرمایه‌های سنتی به این حوزه شود. مسئله بعدی مطلع‌کردن خانواده‌هاست. آنها باید بدانند برای ادامه فعالیت موثر و ارزش‌آفرینی، فضای کار دولتی دیگر جوابگو نیست و برای فراهم شدن زمینه کار فرزندان‌شان نیاز است در توسعه کسب‌وکارهای نوپا مشارکت کنند.»

او افزود: «همزمان با جذب سرمایه‌های سنتی، مدیریت سرمایه‌گذاری نیز باید توسط متخصصان این حوزه انجام شود. باید امکانات و تسهیلاتی فراهم شود که سرمایه‌های خرد و درشت سنتی به دست فعالان و مدیران ماهر این حوزه که توانایی بهره‌برداری از آن را دارند، برسد.»

جوانمردی درباره نقش دولت‌ها در زمینه سرمایه‌گذاری تخصصی روی استارتاپ‌ها  با بیان اینکه دولت نفتی، دولتی بزرگ و فربه است که در همه‌جا حضور دارد، گفت: «ما عادت کرده‌ایم که دولت همه‌چیز را فراهم کند. متاسفانه پیش‌فرض دولت در ایران این است که باید همه چیز را مدیریت کند یا به همه چیز مجوز دهد. دولت اعتقاد ندارد که در جاهایی نباید ورود یا دخالت کند. البته از مهم‌ترین اقدامات دولت در این زمینه می‌توان به حمایت از استارتاپ‌ها اشاره کرد. این اتفاق خوبی است زیرا علاوه بر گزینه جایگزین استخدام مشاغل دولتی و یا ممانعت از خروج نخبگان از کشور، گزینه ایجاد کسب‌وکار را نیز در مقابل جوانان و کارآفرینان قرار داده است. هرچند باید توجه کنیم که با تزریق نا‌بجای پول دولتی، فضای استارتاپی کشور ملتهب می‌شود. نباید این تفکر ایجاد شود که هرکس ایده‌ای در دست دارد به او صدها میلیون سرمایه داده می‌شود. باید تفکر خود را اصلاح کنیم. باید به این باور برسیم که در فضای کسب‌وکارهای نوپا، روی پای خود ایستاده و از سرمایه مردمی استفاده کنیم.»

مدیرعامل فناپ یکی از مهم‌ترین الزامات توسعه فضای استارتاپ‌ها در یک منطقه، به جز نیروهای کارآفرین و مستعد و سرمایه و تکنولوژی‌ را توجه به بازار دانست و گفت: «یک اشتباه رایج در میان استارتاپ‌ها این است که گمان می‌کنند حتما باید طرح جدیدی ارائه دهند؛ یعنی هم محصول جدید باشد و هم بازار جدید داشته باشد. در حالی که اصولا در همه‌جا هم «محصول جدید-بازار جدید» اهمیت دارد و هم  «محصول جدید-بازار قدیم». خیلی وقت‌ها ممکن است بازارهای ما آمادگی پذیرش محصولاتی را به عنوان مکمل، به عنوان ارتقادهنده، به عنوان مزیت رقابتی و غیره داشته باشند. برای همین است که باید بینش خود را درباره فرصت‌های کسب‌وکار استارتاپی‌ اصلاح کنیم. اینکه استارتاپی در جایی موفق شده است دلیلی بر این نیست که به یک باره ۱۵ تیم بروند و روی آن موضوع تکراری کار کنند. در حالی که در اطراف ما، مسائل متعدد و مفصلی وجود دارد که مردم و صنایع حاضرند برای رفع آنها پول خرج کنند ولی ما به عنوان یک تیم استارتاپی به سراغ آنها نمی‌رویم. باید موضوعاتمان را درست انتخاب کنیم؛ موضوعاتی که در آینده احتمال بیشتری برای ایجاد بازار آنها وجود دارد.»

او افزود: «یکی از کارهایی که می‌توانیم انجام دهیم این است که کمک کنیم به انتخاب بازارهای مناسب. دوم اینکه در زنجیره تأمین بازارهای خودمان فرصت‌هایی را معرفی کنیم که استارتاپ‌ها تمرکز خود را روی آنها بگذارند. ما اخیرا جشنواره‌ فین‌تک را برگزار کردیم.

در آنجا دیدیم ایده‌های ورودی، کپی شده اکثر ایده‌هایی است که در نقاط مختلف دنیا و یا حتی در جشنواره‌های دیگر کشور در حال اجرا شدن است. در حالی که در بازار بانک، بیمه و بورس، نیازمندی‌های مختلفی وجود دارد که اگر روی آنها تمرکز انجام شود، قطعا آن محصول یا خدمت مطلوبیت بیشتری برای بازار دارد و نشان می‌دهد که انتخاب درستی صورت گرفته و ارزش‌آفرینی برای آن کسب‌وکار ایجاد شده است.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.