جدی‌گرفتن رگ‌تک اسلامی

توصیه فرابورس :

0

در دوازدهمین دورهمی فین‌تاک که با حضور فعالان فین‌تک ایران در سالن کنفرانس ساختمان فرابورس برگزار شد، امیرهامونی،‌ مدیرعامل فرابورس ایران از برخی حوزه‌ها و چالش‌هایی که وجود دارد، نام برد و اعلام کرد که اگر محصولات خوبی در این زمینه وجود داشته باشند و بتوانند برای چالش‌های موجود راه‌حل‌هایی ارائه دهند، فرابورس از آنها حمایت می‌کند و حتی حاضر به سرمایه‌گذاری روی آنها خواهد بود.

در دوازدهمین دورهمی فین‌تاک که با حضور فعالان فین‌تک ایران در سالن کنفرانس ساختمان فرابورس برگزار شد، امیرهامونی،‌ مدیرعامل فرابورس ایران از برخی حوزه‌ها و چالش‌هایی که وجود دارد، نام برد و اعلام کرد که اگر محصولات خوبی در این زمینه وجود داشته باشند و بتوانند برای چالش‌های موجود راه‌حل‌هایی ارائه دهند، فرابورس از آنها حمایت می‌کند و حتی حاضر به سرمایه‌گذاری روی آنها خواهد بود؛ به این ترتیب نیازی به دریافت مجوز نخواهند داشت.

 

امنیت و محرمانگی

امیر هامونی گفت: «در بحث‌های مربوط به دیتا، مسائلی مانند «داده باز مجهول» مطرح است؛ این موضوع مربوط به مواقعی است که ما نمی‌توانیم اطلاعات افراد را آزاد و در دسترس همه قرار دهیم تا از آنها استفاده کنند. ما باید این داده‌ها را مجهول‌سازی کرده و بعد به بازار ارائه کنیم. این یکی از چالش‌های موجود است. فرمول و چگونگی انجام این مجهول‌سازی، در دنیا با قواعد مختلفی انجام می‌شود و ما آمادگی داریم دوستانی که در این رابطه محصولی ارائه کنند را همراهی کرده و روی محصول آنها سرمایه‌گذاری کنیم.»

تامین مالی جمعی

مدیرعامل فرابورس به تصویب دستورالعمل کراودفاندینگ توسط شورای بورس و ابلاغ آن به فرابورس اشاره کرد و گفت: «سامانه‌هایی باید در این زمینه ایجاد شود و مدت زمان دو‌ماهه‌ای تعیین شده تا فرابورس اقدامات لازم را انجام دهد. ما در حال فکر کردن و استفاده از روش DLT یا روش‌های CONVERSIONAL هستیم. این یکی دیگر از مباحثی است که دوستان اگر نظر یا پیشنهادی داشته باشند، می‌توانند ارائه کنند.»

حوزه بلاکچین و دیتای بلاکچین در بازار سرمایه موضوع دیگری است که مدیرعامل فرابورس آن را مطرح و آمادگی برای سرمایه‌گذاری روی محصولاتی در این زمینه را اعلام کرد. او در رابطه با ارائه تسویه‌ ناخالص گفت: «در ایران تمام بحث‌های پرداخت به صورت نت انجام می‌شود یعنی کارگزار پول را به صورت نت یا خالص درمی‌آورد، ولی در دنیا سیستم‌ها به صورت گراس‌کلیرینگ فعالیت می‌کنند؛ یعنی تسویه ناخالص هم ارائه می‌شود و فعالیت‌های ما به صورت نت کلرینگ (NET CLEARING) انجام می‌شود.

این موضوع یکی از حوزه‌های پیش روی سپرده‌گذاری مرکزی است و اگر طرحی در زمینه تسویه ناخالص ارائه شود قطعا ما و سپرده‌گذاری مرکزی سمت آن خواهیم رفت.»

سامانه‌های نظارتی

هامونی بحث چالش‌های موجود را به این صورت ادامه داد: «مورد دیگر بحث سامانه‌های نظارتی است. ما روی بعضی از آنها لایسنس گرفتیم ولی این احتمال وجود دارد که لایسنس بعضی از این سامانه‌ها تایید نشود. البته ما الگوریتم‌هایی برای نظارت داریم ولی اینکه الگوریتم‌ها به صورتی باشند که در سامانه کار کنند و سامانه مباحث نظارتی و مسائل خاص را به ما اعلام کند وجود ندارد و یکی از حوزه‌هایی است که نیاز به کار دارد.»

در کشور مالزی اپلیکیشنی در زمینه ابزارهای مالی برای مسلمانان تولید شد و به آنها برای انجام معاملات کمک می‌کند که بدانند آیا ابزار و یا معاملات موردنظر اسلامی هست یا نه

رگ‌تک اسلامی

مدیرعامل فرابورس ایران به بحث رگ‌تک اسلامی و ابزارهایی که باید اسلامی باشند، اشاره کرد و گفت: «کشورهای اسلامی سمت این مسائل رفتند. برای مثال، در کشور مالزی اپلیکیشنی در زمینه ابزارهای مالی برای مسلمانان تولید شد و به آنها برای انجام معاملات کمک می‌کند که بدانند آیا ابزار و یا معاملات موردنظر اسلامی هست یا نه.»

او با بیان اینکه این ابزار، خود از جنس رگ‌تک است، ادامه داد: «باید سامانه‌ای طراحی شود که توانایی اعلام شبهات فقهی در ابزارها و معاملات را داشته باشد. برای مثال، اگر یک ابزار خاص شبهه‌ ربوی داشته باشد، آن را اعلام کند. این شبهات، شبهات فقهی هستند و کمیته فقهی بر آنها نظارت دارد. اگر الگوریتم‌های خاصی در این زمینه طراحی و پیاده‌سازی شود، می‌تواند به کمک یک سری از مخاطبان و متشرعان که فکر می‌کنند بورس از نظر شرعی، محل خوبی برای سرمایه‌گذاری نیست بیاید و با اطمینان کامل سرمایه‌هایشان را به این سمت بیاورند.»

هامونی اضافه کرد حتی چنین الگوریتم‌هایی می‌تواند به منظور پایش مصوبات کمیته فقهی طراحی شود  و مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرعامل فرابورس در پایان تاکید کرد: «من قویا کار در زمینه رگ‌تک اسلامی که به یک ترند تبدیل شده است را توصیه می‌کنم. در همین زمینه حتی همایشی به نام ‌ISLAMIC FINTECH AWARDS WORLD‌  در بحرین برگزار می‌شود و تا ۱۱ مهر ماه سال جاری فرصت ثبت‌نام آن ادامه دارد‌ و طبق اعلام آن مرکز، ۱۲۰ فین‌تک از کشورهای مختلف برای این همایش ثبت‌نام کرده‌اند. اگر واقعا محصولی در زمینهISLAMIC FINANCE وجود دارد، ما حاضر هستیم آن را پروموت کنیم. این موقعیت فرصت بکری است که متاسفانه کمتر به آنها توجه کردیم و قطعا اگر محصولاتی در این حوزه  وجود داشته باشد، حاکمیت سمت آن خواهد آمد و آن را خریداری خواهد کرد.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.