جایگزین موفق «کتاب زرد»

سولخها نسخه هندی دانرو و پونز خودمون

0

استفاده از این بستر نرم‌افزاری برای بیش از ۵۰هزار کسب‌و‌کاری که ارتباط با مشتریان را از طریق پیامک انجام می‌دادند، باعث تحولی بزرگ در کسب‌و‌کار آنها شد چراکه دیگر می‌توانستند روند کارهای‌شان را به خوبی دنبال کنند.

بستر ارتباطی نرم‌افزاری به نام سولخها (Sulekha‌) در سال ۲۰۰۷ ایجاد شد. سولخها ابزاری برای ارتباط بین مشتریان و خدمات‌دهندگان است. بسیاری از ما درباره فهرست‌های دسترسی به نام کتاب زرد شنیده و از آنها استفاده کرده‌ایم؛ کتابی سنگین، با نوشته‌های ریز که شامل فهرستی چندهزارتایی از صاحبان مشاغل مختلف بود.

اما با رشد اینترنت و رسانه‌های دیجیتال، تبدیل این کتاب‌ها به عنصر قابل دسترس در اینترنت کاری عاقلانه بود. طبق یک گزارش در سال ۲۰۱۷ که در گاردین منتشر شد، چاپ این کتاب‌ها از سال ۲۰۱۹ متوقف شده و به صورت کاملا دیجیتال در دسترس خواهند بود، اما یک کارآفرین از منطقه چنای هندوستان به نام ساتیا پرابهاکار این تحول را بسیار زودتر درک کرده و خود را برای آن آماده ساخت.

او در سال ۲۰۰۷ بستر نرم‌افزاری به نام سولخها را به عنوان جایگزین این نوع کتاب‌ها ایجاد کرد. نتیجه کار او امروز یک کسب‌و‌کار موفق چند‌میلیون‌دلاری است که تلاش می‌کند وارد بازارهای جهانی هم بشود.
گسترش اینترنت و افزایش تقاضای مردم برای دسترسی به اطلاعات مشاغل از این طریق باعث شد که سولخها تبدیل به یک کسب‌و‌کار موفق چند‌میلیون‌دلاری شود.

تا جایی که آقای پرابهاکار بنیانگذار و مدیر ارشد اجرایی این شرکت می‌گوید: «ما گردش مالی شرکت را افشا نمی‌کنیم اما سالانه میلیون‌ها دلار درآمد کسب می‌کنیم. شرکت از جمله کسب‌و‌کارهای سودآور در هندوستان است.»

شرکت در ۳ سال اخیر برنامه بهسازی گسترده‌ای را در زیرساخت‌های نرم‌افزاری خود انجام داده. همچنین علاوه بر دفتری که در منطقه چنای دارد، در منطقه آوستین از ایالت تگزاس هم به خاطر پشتیبانی از مشتریانش در آمریکا و کانادا حضور دارد.

این کسب‌و‌کار اینترنتی اینک در هر سال ۲۰ میلیون خریدار را پوشش می‌دهد در حالی‌که ۷۰هزار شریک تجاری دارد‌ و جالب اینکه سرمایه‌گذاران شرکت از سیلیکون‌ولی، ژاپن‌ و سنگاپور هستند. آقای پرابهاکار می‌گوید: ما هزاران متخصص در شهرهای مختلف را قادر ساختیم که با کسب درآمد و سود بیشتر رشد کنند.

بستر نرم‌افزاری ما در هندوستان بر اساس ارزیابی که از میزان خرید مصرف و ماندگاری مشتریان و متخصصان انجام شده، رتبه نخست را دارد. ما پیش از سال ۲۰۱۵ هم یک کسب‌و‌کار برخط بودیم؛ درست چیزی شبیه به کتاب زرد اینترنتی. همین وضعیت بود که به ما کمک کرد تا برای کاربران بیش از ۱۰۰ شهر در هندوستان و آمریکا امکانی سودمند باشیم.

او ادامه می‌دهد: شرکت از سال ۲۰۱۵ در یک تغییر رویه تلاش کرد تبدیل به بستری نرم‌افزاری شود که ارتباط بین خدمات‌دهندگان محلی و مشتریان متقاضی خدمات را ایجاد کند. شرکای خدماتی ما کسب‌و‌کارهایی هستند که از طریق برنامک اختصاصی با هم مرتبط هستیم و شرکت می‌تواند از بین ۱۲۰۰ دسته انواع خدمات قابل عرضه، آنها را به مشتریان معرفی کند.

از طرفی ما بر اساس برخی پرسش‌ها و با استفاده از یک روش هوش مصنوعی، سازگاری مناسب بین مشتری و ارائه‌دهنده خدمات را بررسی می‌کنیم. این زیرساخت روش‌های ابتکاری در هر حوزه به کار می‌گیرد تا تطابق بین مشتری و خدمات‌دهنده را به شکلی مناسب و مفید برقرار کند.

استفاده از این بستر نرم‌افزاری برای بیش از ۵۰هزار کسب‌و‌کاری که ارتباط با مشتریان را از طریق پیامک انجام می‌دادند، باعث تحولی بزرگ در کسب‌و‌کار آنها شد چراکه دیگر می‌توانستند روند کارهای‌شان را به خوبی دنبال کنند. به این ترتیب سولخها توانست بیش از ۹۵ درصد از کسب‌و‌کارهای خدماتی را تحت پوشش خود بیاورد چرا که صاحبان کسب‌و‌کارها یقین دارند با استفاده از این بستر فواید بسیاری را به دست می‌آورند.

سولخها به فکر توسعه خود در انگلستان، مالزی، سنگاپور، امارات متحده عربی، استرالیا، آفریقای جنوبی‌ و نیوزیلند است. شرکت پس از کسب تجربه حضور در تگزاس و اصلاحاتی که در ‌بستر نرم‌افزاری ایجاد کرده، خود را برای چالش حضور در این کشورها هم آماده می‌کند. در همین حال ورود به حوزه‌هایی همچون امور مالی و بیمه هم در برنامه کاری آنها قرار دارد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.