توضیح در مورد تیتر مصاحبه با فرهاد رهنما

0

هفته نامه شنبه مصاحبه کوتاهی را پیرامون اتهام صوری بودن سرمایه گذاری در اکوسیستم استارتاپی ایران با فرهاد رهنما کار آفرین شریف کشورمان انجام داد. انتخاب تیتر” خیانت ناخواسته” با عث شد عده ای  خورده بگیرند. هفته نامه شنبه لازم می داند در مورد این تیتر توضیح دهد که این تیتر فرهاد رهنما نیست و تیتر استنباطی هفته نامه شنبه است.

 

لازم به توضیح است در ژورنالیسم چندین نوع تیتر داریم که عبارتند از: سوالی، اقناعی، چکشی ، دو تیتره و استنباطی در تیتر استنباطی خبرنگار باید از خبر مورد نظر تشخیص دهد که تیتر استنباطی از چه چیزی برگرفته شود. (هشدار، تهدید یا اخطار)

از طرفی در ژورنالیسم قالب های مختلف وجود دارد. وقتی فردی یادداشتی برای نشریه ای می نویسد از تیتر تا واو اخر نقطه نظرات اوست. اما وقتی  قالب “مصاحبه” است تیتر متعلق به خبرنگار است نه مصاحبه شونده.

مطلبی که به نقل از آقای رهنما در هفته نامه شنبه منتشر شد در  قالب مصاحبه انجام شد و تیتر استنباط خبرنگار از صحبت های آقای رهنما بوده است.

فرهاد رهنما در این مصاحبه بعنوان یک پیشکسوت کار افرین نظراتش را با هفته نامه شنبه در میان گذاشت و معتقد بود بی اعتبار کردن سرمایه گذاری ها و نامید کردن جوانان خیانت به کشور و جوانان این مرز و بوم است.

ایشان همچنین بر این موضوع تاکید داشتند سرمایه گذاری ها واقعی است و سرمایه پذیر مسئول این نیست که پول از چه طریقی آمده است مهم پیشنهادی است که برای بهترین سرمایه گذاری می شود و تایید کردند که  از طریق سیستم بانکی کشورپول دریافت و سرمایه گذاری  در کافه بازار صوری نیست”

ایشان در این مصاحبه در پاسخ به اینکه عده ای سرمایه گذاری در دیجی کالا و کافه بازار را صوری می دانند می گویند: “معتقدم ریشه طرح اینگونه مسائل به رقبای سنتی استارتاپ‌ها برمی‌گردد؛ کسانی که منافع‌شان به خطر افتاده است.”  و سپس در بخش دیگری با توجه به بیان قبلی شان می گویند” باید دید وسیع‌تری نسبت به تعامل با خارج داشته باشیم و خودمان خودمان را تحریم نکنیم. نباید با کوته‌نظری‌، ‌در خدمت کسانی قرار بگیریم که قصد شکستن کمرما استارتاپی‌ها را دارند،‌ این یک خیانت ناخواسته است. “

اگر چه منظور فرهاد رهنما در مورد خیانت ناخواسته به رقبای سنتی و کسانی بر می گردد که می خواهند کمر استارتاپ ها را بشکنند. اما ما معتقدیم که افراد معدودی هم در اکوسیستم استارتاپی در این راه ناخواسته با آنها هم داستان شده اند. بر همین اساس تیتر ” خیانت ناخواسته” انتخاب  استنباطی و درست خبرنگار ما بوده و مسئولیت و انتقادها در مورد تیتر، متوجه هفته نامه شنبه است.

از همین رو به خاطر سو تفاهمی که پیش آمده از آقای فرهاد رهنما که همواره نیتشان دوستی، مهربانی و کمک به توسعه اکوسیستم استارتاپی ایران است، پوزش می طلبیم. 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.