تهران هوشمند؛ شهری برای همه

دومین همایش تهران هوشمند برگزار شد

0

محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری و دبیر شورای راهبردی تهران هوشمند، در مراسم افتتاحیه همایش تهران هوشمند که با حضور چهره‌هایی چون وزیر ارتباطات، شهردار تهران و تعداد زیادی از فعالان صنایع شهری و مهمانان خارجی، پژوهشگران، صاحبان کسب‌وکارها، استارتاپ‌ها، اعضای شورای شهر و رسانه‌ها برگزار شد، به بیان برنامه‌های فاوا در یک سال گذشته و پس از نخستین همایش تهران هوشمند پرداخت.

مدیرعامل سازمان فناوری ارتباطات و اطلاعات شهرداری تهران درباره همایش تهران هوشمند گفت: «سال گذشته در اولین همایش شهر هوشمند، این مفهوم را تبیین کردیم و فهمیدیم که مفهومی چندبعدی است و برداشت‌های مختلفی از آن وجود دارد و باید به تعریف مشترک برسیم.»

مدیرعامل سازمان فاوا با بیان اینکه هوشمندی شهر تنها مبتنی بر فناوری IT نیست، بیان کرد: «در سال گذشته شاخه‌های شهر هوشمند شناسایی و استراتژی اجرایی آن طراحی شد. همچنین با نهادهای مرتبط همچون نیروی انتظامی نشست‌های متعددی برگزار شد.»

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: شهروند هوشمند کاربر اصلی خدمات شهر هوشمند است

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آیین افتتاح دومین همایش تهران هوشمند گفت: «امروز کوشش‌های شهرداری برای هوشمندسازی شهر خود را نشان می‌دهد. ما برای اقدام موثر در این زمینه باید شرایط را به درستی ارزیابی کنیم. هوشمندی این است که اطلاعات را بگیریم، مانیتور و تحلیل کنیم و سپس تصمیم بگیریم. مثلا در بررسی آلاینده‌های شهر تهران هر روز آمار دقیقی از اینکه چه وسایلی چه میزان آلاینده تولید می‌کنند، در دسترس داریم. این اطلاعات می‌تواند منجر به تصمیم درست برای کاهش آلاینده‌ها شود، ولی در هوشمندسازی شهر، هنوز این اطلاعات دقیق در دسترس نیست.»

آذری جهرمی سه عنصر مهم در توسعه شهر هوشمند را زیرساخت‌های هوشمندسازی، سامانه‌های هوشمند و شهروند هوشمند دانست و گفت: «شهرداری و وزارت ارتباطات روی زیرساخت‌های هوشمندسازی کار کرده‌اند و اتصال شهرداری با خدمات دولت الکترونیک تحولی در سامانه‌های هوشمند ایجاد می‌کند. همه این اقدامات نیز برای شهروند هوشمند است که باید از این خدمات استفاده کند. از این رو باید برنامه‌هایی برای آشنایی و آموزش شهروندان داشته باشیم تا این خدمات در چرخه استفاده قرار گیرد.»

پیروز حناچی، شهردار تهران هم در افتتاحیه همایش تهران هوشمند تاکید کرد: «برای اینکه تهران شهری خلاق شود، باید در سه محور فرهنگ، ساختار و زیرساخت‌ها تغییر ایجاد شود. حرکت به سمت شهر هوشمند یک زیرساخت ضروری است. تهران درگیر چالش‌های مختلفی است که با فناوری دیجیتال باید برای آنها راهکار پیدا کرد. بیش از ۳۱۱ هزار واحد تجاری خرد در تهران داریم که اگر با تحول دیجیتال تهران همراهی نکنند، یک تهدید بزرگ خواهد بود.»

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران هم در این همایش گفت: «خدمات آنلاین شهری مانند اسنپ، تپ‌سی، ماکسیم، دیجی‌کالا و غیره فعالیت گسترده‌ای دارند. اگر قرار است عوارضی بپردازند، سازوکار آن به گونه‌ای باشد که این کسب‌وکارها از بین نرود.»

هاشمی به ضرورت تهیه لغتنامه‌ای برای اصطلاحات تخصصی فناوری اطلاعات برای رسیدن به زبان مشترک و آشنایی همه دست‌اندرکاران با حوزه‌های تخصصی تاکید کرد.‌

امضای تفاهمنامه در حوزه هوشمندسازی با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و شهردار تهران یکی از مهم‌ترین حاشیه‌های این همایش دو‌روزه بود. این رویداد با سخنرانی علی یقطین، سرپرست مرکز تهران هوشمند به پایان رسید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.