تد کروز و سوءاستفاده از داده‌هاي کلان

0

هفته گذشته به اهميت شفافيت در شيوه استفاده از داده‌ها توسط نهادهاي تجاري پرداختيم. از سال ۲۰۱۰ ديوان عالي آمريکا به مشارکت سياسي آزاد نهادهاي تجاري از طريق حمايت مالي در مبارزات انتخاباتي راي داده است. بد نيست اين‌بار نمونه‌اي از سوءاستفاده‌هاي انجام‌شده در اين زمينه را بررسي کنيم. اگر انتخابات رياست جمهوري آمريکا را دنبال مي‌کنيد احتمالا نام تد کروز را شنيده‌ايد. اين سناتور تازه‌کار آخرين اميد حزب جمهوري‌خواه براي متوقف کردن دونالد ترامپ بود. او در يازده ايالت برنده انتخابات درون‌حزبي شد ولي در پايان باز هم نتوانست مقابل پوپوليسم مفرط ترامپ دوام بياورد. اين هفته او پس از شکست در اينديانا، پايان مبارزات انتخاباتي خود را اعلام کرد. ولي نکته قابل‌توجه اين نيست که چرا کروز شکست خورد؛ نکته اين است که چرا او تا اين مرحله توانست دوام بياورد؟ حزب جمهوري‌خواه در سال ۲۰۰۸ شکست سنگيني خورد. ستاد اوباما تيمي از دانشمندان داده‌کاو را براي تحليل فضاي انتخاباتي به کار گرفته بود و اين باعث شد تا با هوشمندي در برنامه‌ريزي و تخصيص منابع بتواند پيام خود را به راي‌دهندگان بيشتري منتقل کند و درصد بالاتري از آن‌ها را به حمايت از اوباما، که او هم سناتوري تازه‌کار بود، مجاب کند. کروز شخصيت منفوري است، يک مسيحي افراطي که حقايق علمي را براي پيشبرد اهداف سياسي خود انکار مي‌کند. به گزارش گاردين، در سال ۲۰۱۴ محققي در دانشگاه کمبريج توانست با استفاده از داده‌هاي پروفايل فيس‌بوک افراد، که از طريق مشارکت آن‌ها در سرويس MTurk جمع‌آوري کرده بود، افراد را در قالب سنجش شخصيت OCEAN دسته‌بندي کند. او براساس تحقيقات خود وارد فعاليت‌هاي تجاري شد ولي اين روش استفاده از داده‌هاي افراد در اروپا غيرقانوني است. در مقابل، آمريکا با گريز از قانون‌گذاري در اين زمينه بستر مناسبي براي اين‌گونه سوءاستفاده‌ها فراهم کرده است. شرکت کمبريج آناليتيکا در آمريکا در سال‌هاي اخير در قريب به ۵۰ انتخابات محلي و ايالتي شرکت کرده و به هدايت و جهت‌دهي افکار عمومي از طريق تحليل رفتار آنلاين راي‌دهندگان پرداخته است.

ستاد کروز از ابتدا و با سرمايه‌گذاري افسارگسيخته حاميان مالي خود مسئوليت تحليل داده‌ها را به شرکت کمبريج آناليتيکا محول کرد. کروز از ابتدا اپ موبايل جهت ارتباط با طرفداران خود و اطلاع‌رساني به آن‌ها را منتشر کرد و از اين اپ نيز براي جمع‌آوري داده‌هاي رفتاري کاربران خود استفاده کرد. ستاد کروز با تکيه بر نتايج استخراج‌شده توسط داده‌کاوان کمبريج آناليتيکا توانست به نتايج چشمگيري دست يابد. فراموش نکنيم که در مبارزات درون‌حزبي کروز غير از ترامپ با ۱۵ نامزد جمهوري‌خواه ديگر رقابت کرد و با وجود اينکه در پايان شکست را پذيرا شد در رقابت بيشتر از ديگر رقيبان دوام آورد.

کروز با سوءاستفاده از خلا قانوني در زمينه چگونگي استفاده از داده‌ها توانست موفق‌ترين ستاد انتخاباتي را در بين رقيبان خويش سازمان دهد. او با تمرکز بر مباحثي مانند اسلام‌هراسي و ديگرهراسي که ذهن راي‌دهندگان مخاطبش را مشغول کرده و متمرکز کردن فعاليت‌هاي خود در ايالت‌هايي که بر اساس تحليل داده‌ها بيشتر از بقيه پذيراي مسيحيت افراطي او و تنفر بي‌حدومرزش از سياستمداران کارکشته واشنگتن هستند توانست سازماني بسيار بهره‌ور و بي‌رحم پايه‌ريزي کند و بر نقاط ضعف مهلکي که در شخصيتش نهادينه بودند فائق آيد. راي‌دهندگان آمريکايي با نصب يک اپ ساده ‌روي گوشي‌هايشان و به اشتراک‌گذاري اطلاعات پروفايل‌هاي شبکه‌هاي اجتماعي خود به‌سادگي هرچه تمام‌تر بازي خوردند و کروز توانست در يازده ايالت اکثر آرا را به دست آورد. همراه با قدرتي که داده‌هاي کلان در اختيار ما مي‌گذارند مسئوليت‌هاي سنگيني نيز بر دوش ما گذاشته مي‌شود. داده‌هاي کلان صرفا ابزار کار هستند. چه کار مي‌خواهيد بکنيد؟

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.