شکار صلح‌آمیز؛ تبلیغ خلاق یک رستوران گیاهی

0

یک تبلیغ خلاق باید بتواند زاویه دید خود را به مخاطب انتقال دهد و اگر در انتقال مفهوم مورد نظر موفق نشود، مخاطبان، نکته اصلی تبلیغ را دریافت نخواهند کرد.

بر اساس رکوردهای جهانی گینس، از سال‌۱۸۹۸ تا‌کنون، رستوران Hiltl، قدیمی‌ترین رستوران گیاهی در جهان است. این رستوران که در زوریخ واقع شده‌، کمپین‌های تبلیغاتی خود را با این فلسفه طراحی می‌کند که لذت‌بردن از غذا، هرگز به معنی ضرر‌رساندن به حیوانات نخواهد بود. بر همین اساس در کمپینی که اخیرا ارائه داده است، بر همین نکته تأکید کرده و با نشان‌دادن چند تصویر از حیوانات مختلف که در تقابل با گیاهان قرار گرفته‌اند، بر عدم آسیب‌رساندن به حیوانات تأکید می‌کند.

کمپین مذکور که در زمان فصل شکار در سوئیس ارائه شده است، طبعا می‌تواند در کنار تبلیغ خلاق رستوران گیاهی Hiltl، یک اقدام محیط‌زیستی نیز به شمار رود، چراکه با علاقه‌مندان به شکار وارد گفت‌وگو شده و دیدگاه آنها را تا حدی نسبت به مفهوم شکار تغییر می‌دهد.

یک تبلیغ خلاق باید بتواند زاویه دید خود را به مخاطب انتقال دهد و اگر در انتقال مفهوم مورد نظر موفق نشود، مخاطبان، نکته اصلی تبلیغ را دریافت نخواهند کرد. آنچه در روند خلاقانه کمپین چاپی رستوران Hiltl دیده می‌شود، انتقال درست مفهوم است؛ به این معنا که تصاویر آنقدر گویا، دقیق و در عین حال ساده هستند که ذهن بیننده می‌تواند ارتباط بین آنها را درک کند.

از آنجایی که این رستوران، صرفا غذای گیاهی ارائه می‌دهد، طبیعی است که روی گیاهان تمرکز کند؛ اما از طرفی کمپین تبلیغاتی خود را در فصل شکار و با هدف جلوگیری از شکار حیوانات طراحی کرده است، به این معنا که مخاطبان این کمپین، تنها گیاه‌خواران نیستند، بلکه شکارچیان نیز هدف این تبلیغ خلاق قرار گرفته‌اند.

شرح این تبلیغ خلاق به این صورت است: ۴ تصویر که در هر کدام یک حیوان شکاری دیده می‌شود: آهو، خوک، خرگوش و گوزن؛ اما نکته جالب توجه این است که درست در کنار این حیوانات، یک بوته گیاهی و درخت نیز دیده می‌شود: قارچ، توت‌فرنگی، کلم و درخت سیب. بعد از تصاویر فوق که در تقابل با یکدیگر قرار گرفته‌اند، نوبت به زاویه دید بیننده می‌رسد: مدار یک دوربین شکاری حرفه‌ای، زاویه دید مخاطبان این تصویر است؛ اما برخلاف معمول، دوربین، گیاهان را نشانه گرفته است، نه حیوانات را.

شکار گیاهان با دقت و ظرافت یک دوربین شکاری حرفه‌ای، از سویی مخاطبان گیاه‌خوار را خشنود می‌کند که به جای حیوانات، می‌توان نشانه دوربین را به سوی گیاهان برد و از سوی دیگر، این جرقه را در ذهن شکارچیان روشن می‌کند که می‌توان لذت یک شکار حرفه‌ای را نه با حیوانات، بلکه با گیاهان تجربه کرد.

نگاه معصوم این ۴ حیوان که به دوربین خیره شده‌اند، می‌تواند تداعی‌گر نگاه آنها در لحظه شکار نیز باشد که به دوربین شکاری نگاه می‌کنند و بنابراین احساسات مخاطبان درگیر خواهد شد، اما به طور کلی، شاخصه اصلی این تبلیغ چاپی، تقابل حیوان در مقابل گیاه و نشانه‌گرفتن گیاه به جای حیوانات است؛ چراکه یک تبلیغ خلاق را با رویکرد دفاع از حقوق حیوانات و محیط‌زیست شکل داده است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.