انتخاب سردبیر

بی‌تا؛ سرمایه گذاری در یک بازار بکر و کم ریسک

بی‌تا؛ سرمایه گذاری در یک بازار بکر و کم ریسک

به لطف گسترش فناوری و ایجاد ارتباطات در لحظه با سراسر جهان، اکنون انسان از تمام دنیا و اتفاقات آن آگاه می شود. یکی از موضوع هایی که بیش از گذشته انسان از آن آگاه شده، سرمایه گذاری و مزایای آن است. تا سال های قبل، افراد در نهایت می توانستند در حد کشور خود سرمایه گذاری را انجام بدهند؛ حتی تا زمانی، سرمایه گذاری و بازار سرمایه، در اختیار عده خاصی از افراد جامعه بود که میزان دارایی و دانش خاصی داشتند. اما اکنون با توسعه بازارهای مختلف و با وجود پلتفرم های متنوع، همه انسان ها با هر توان مالی و در هر گوشه ای از دنیا می توانند سرمایه گذاری کرده و سود معقولی هم کسب کنند. اما نکته اینجاست که بسیاری از افراد هستند که میزان سرمایه های بالایی ندارند ولی این دلیل نمی شود که از کسب مزایای سرمایه گذاری دور بمانند؛ برای همین هم همواره به دنبال بهترین سرمایه گذاری با پول کم هستند و این روند امروزه بیش از گذشته در دسترس است.

بازارها

هرچه امکان سرمایه گذاری بیشتر شده، به همان اندازه هم رقابت شدیدی میان بازارهای مختلف مالی ایجاد شده و هر بازار تلاش می کند ویژگی ها و نکات مثبت خود را به مشتریان نشان داده و سرمایه های آنها را به سوی خود جذب کنند. بورس، فارکس، کریپتو، استارتاپ ها، سرمایه گذاری جمعی و…. تنها بخشی از انواع بازارها هستند که در دنیا وجود دارند. بازارهایی که طرفداران و عاشقان سینه چاک زیادی هم دارند؛ اما هرکدام در کنار مزایاییشان، معایب غیر قابل انکاری دارند که البته از حوصله این بحث خارج است. اما بازارهای دیگری هم هستند که امکان بهترین سرمایه گذاری با پول کم را هم ممکن می کنند اما کمتر برای عموم شناخته شده اند و گاهی هم با وجود شناخت، خارج از دسترس به نظر می رسند؛ در حالی که در دنیای تکنولوژیک امروز، هیچ چیزی دور از دسترس نیست. از جمله این بازارها، می توان به بازار هنر اشاره کرد.

یک بازار بکر

هنر همیشه یک فضای متفاوت بوده و بسیاری از ما، شاید در طول عمر خود چند باری به موزه رفته باشیم و آثار هنری را دیده باشیم. اما از آن عجیب تر، بازار آن است که می تواند برای ما ناشناخته باشد. در حقیقت، بازار هنر همیشه یک بازار لوکس و لاکچری بوده که افرادی بسیار خاص و در سطحی بسیار متفاوت در آن مشغول بوده اند. حتی بسیار مواقع اعداد و ارقامی که در این بازار جابجا می شوند، باعث شگفتی ما می شوند. دقت کنید که درباره بازاری صحبت می کنیم که در سال 2023 تا 65 میلیارد دلار ارزش داشته است. اما در روزگاری که در آن زندگی می کنیم و به واسطه امکانات امروز، این بازار دیگر انحصاری نبوده و می تواند در اختیار همه ما قرار بگیرد و هر فرد می تواند با هر میزان سرمایه، وارد این بازار شود. این اتفاق به لطف تکنولوژی های جدیدی مانند بلاکچین، توکنایز کردن و… به وجود آمده که در ادامه با آنها آشنا می شویم. اما پیش از آن، مزایا و معایب این بازار و ورود به آن را مرور می کنیم و می بینیم که چگونه این مشکلات حل می شوند.

مزایا و معایب بازار هنر

بازار هنر نیز مانند هر بازار دیگری مزایا و معایب خاص خود را دارد. یکی از مشکلات مهم در این بازار، عدم شناخت از آثار هنری است. در حقیقت، شناخت میزان ارزش یک اثر هنری و پتانسیل رشد ارزش آن در بازار، یک تخصص به حساب می آید که افراد کمی از آن بهره مند هستند. حتی خریداران بزرگ و کلکسیون داران نیز چندان این تخصص را ندارند و به صورت مستمر یا دوره ای از مشاورانی کمک می گیرند که شناخت خوبی از هنر دارند.

از دیگر معایب بازار هنر، گران بودن بیش از حد آن است. حتما اعداد و ارقامی که در حراج تهران در چند سال اخیر جابجا شده اند را شنیده اید. خوب است بدانید که حراجی های مطرح ایرانی، اتفاقا یکی از حراج های ارزان در دنیا به حساب می آید. همین نکته یکی از مهمترین بازدارنده ها برای افراد علاقه مند به سرمایه گذاری در هنر است. اما در روش های نوین و با کمک پلتفرم هایی مانند بی‌تا که به نوعی به دنبال سرمایه گذاری جمعی بر روی آثار هنری است، این مشکل حل شده است.

توکنایز کردن چیست

بازار هنر مزیت های بسیاری نیز دارد. از جمله یکی از مهمترین مزیت ها آن است که در بازار هنر، ریسک ضرر نزدیک به صفر است. در حقیقت، هیچ اثر هنری کارشناسی شده و اصیلی نیست که در طول زمان ارزش خود را از دست بدهد. آثار هنری در حقیقت ارزش خود را در بلند مدت و در طول زمان نشان می دهند. ممکن است یک اثر هنری که امروز خلق می شود، در بازه دو ساله، برای مثال سی درصد رشد قیمت را تجربه کند و یک اثر هنری دیگر در همین بازه، صد و سی درصد یا بیست درصد رشد کند. نکته ای که تقریبا همه از آن مطمئن هستند این است که ارزش اثر هنری رشد خواهد کرد. حال نکته اینجاست که چه اثری را برای سرمایه گذاری انتخاب کنیم که بهترین بازده را داشته باشد؟ اینجا دقیقا همان نقطه ای است که مشاوران هنری از راه می رسند و این خدمات، در پلتفرم های فروش آثار هنری هم ارائه می شود.

مزیت دیگری که برای بازار هنر می توان در نظر گرفت، همان امکان سرمایه گذاری با پول کم است که پیشتر به آن اشاره کردیم. البته این امکان، در سال های اخیر و به مدد تکنولوژی به وجود آمده است. در حقیقت، بازار هنر اتفاقا در سال ها و دهه های پیشین، یک بازار بسیار انحصاری و به اندازه بازار طلا و جواهرات لوکس، دور از دسترس بود. اما اکنون می توان با هر میزان سرمایه ای وارد آن شد.

اما پلتفرم هایی مانند بی‌تا، از چه راهی امکان سرمایه گذاری در بازار هنر را ایجاد می کنند؟ در این پلتفرم ها، از فناوری بلاکچین و توکنایز کردن یا توکن سازی استفاده می شود. بلاکچین را بسیاری از ما با بیت کوین و رمزارزها می شناسیم، اما قابلیت ها و توانایی های بلاکچین بسیار گسترده تر از رمزارزها است و بزرگترین ویژگی که بلاکچین دارد، ایجاد شفافیت کامل است. اما توکنایز کردن چیست؟

توکنایز کردن چیست

توکنایز کردن، فرآیندی است که طی آن مالکیت یک دارایی توسط یک علامت (توکن) دیجیتالی مدیریت می شود. در حقیقت توکن، سند دیجیتالی یک شی فیزیکی بوده و باعث می شود این شی/کالا به صورت کامل یا بخشی از آن در بازارهای مالی آنلاین مبادله شود. در این توکن، تمام اطلاعات مربوط به آن شی به صورت محافظت شده قرار داده می شود. در این سیستم از بستر بلاکچین استفاده می شود که باعث می شود تمام فرایندهای مربوط به آن توکن، از زمان ساخت تا انتقال های متوالی، به صورت کاملا شفاف قابل رصد باشد. این کار، احتمال تقلب در آثار هنری و در خرید و فروش آن را به صفر می رساند.

از دیگر مزایای توکن، به ویژه در دنیای هنر، از بین رفتن هزینه و دردسرهای مربوط به نگهداری آثار هنری است. زمانی که شما از طریق توکن، کل یا بخشی از یک اثر هنری را خریداری می کنید، صرفا سند دیجیتال آن به شما ارائه می شود و اثر به صورت فیزیکی در یک جای دیگر (برای مثال گالری یا نزد صاحب اولیه آن) نگهداری می شود. این کار شما را از دردسرهای ایجاد زیرساخت مناسب برای نگهداری آثار هنری دور نگاه می دارد. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که برخی آثار هنری را در چنان شرایط استانداردی باید حفظ کرد که حتی برخی از بزرگترین کلکسیون داران هم به سراغ خرید آنها نمی روند. اما با سیستم توکن، فرد می تواند بدون پرداخت هزینه های نگهداری، اثر هنری مورد نظر خود را خریداری کند و داشته باشد.

در دنیای تکنولوژی، هنر با NFT پیوند خاصی پیدا کرده است. اما ان اف تی و توکن تفاوت هایی با یکدیگر دارند که در ادامه بررسی می کنیم.

تفاوت توکنایز کردن با NFT

پیش از بررسی تفاوت های این دو پدیده دیجیتال، ابتدا باید بدانیم NFT چیست. NFT مخفف «non-fungible token» و به معنای «توکن غیر قابل تعویض» است. به این معنی که یک توکن منحصر به فرد تولید می شود و نمی توان آن را جایگزین کرد.

شاید بهترین راه برای نشان دادن تفاوت بین NFT و دارایی توکن شده از طریق مثالی باشد که هر دو را شامل می شود. تصور کنید یک شرکت سرمایه گذاری یک NFT را از یک هنرمند مشهور خریداری می کند زیرا حدس می زنند که ارزش آن افزایش می یابد. NFT خریداری شده آنها 1,000,000 دلار هزینه دارد و آنها می توانند از توکن سازی دارایی برای محافظت از برخی از خطرات احتمالی نزولی و فروش بخشی از مالکیت دارایی استفاده کنند. این شرکت می تواند تصمیم بگیرد که 50 درصد از NFT خود را به شکل توکن هایی که 0.1 درصد مالکیت را به ارزش هر کدام 1000 دلار نشان می دهد، توکن کند.

در حقیقت، دارایی های توکن شده می توانند نشان دهنده مالکیت در NFT ها باشند و برخی از NFT ها می توانند دارایی های توکن شده را شامل شوند، اما NFT ها و دارایی های توکن شده یکسان نیستند. هر دوی اینها ضروری هستند اما کیفیت‌های متفاوتی دارند و نقش‌های متفاوتی در صنعت دارند. با توکن‌سازی، دارایی در دسترس سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد.

مزایا و معایب بازار هنر

پلتفرم بی‌تا

پلتفرم های مختلف داخلی و خارجی زیادی وجود دارند که خدمات مربوط به آثار دیجیتال و خرید و فروش را ارائه می دهند. اما چنین پلتفرمی به دو تخصص مجزا و موازی، در آثار هنری و خرید و فروش آن و در فناوری بلاکچین و توکن سازی نیاز است. برای استفاده از امکاناتی که مرور کردیم و حضور فعال در بازار هنر، همیشه به یک پلتفرم قابل اطمینان نیاز است که بتواند خدمات مرتبط با سرمایه گذاری بر روی آثار هنری را ارائه بدهد. خدماتی که به تخصص های خاصی در زمینه بلاکچین و فضای هنر نیاز دارد و تیم پلتفرم بی‌تا، در میان معدود پلتفرم های این بازار، خدمات درجه یکی را ارائه می دهد.

بالاتر گفتیم که بازار هنر اکنون یکی از بازارهای پر پتانسیل برای بهترین سرمایه گذاری با پول کم است. در این پلتفرم، شما می توانید با هر میزان سرمایه ای که در نظر دارید، سرمایه گذاری کنید و در کنار سودی که خواهید برد، احساس خوبی هم برای شما ایجاد می کند که شما در مالکیت یک یا چند اثر هنری شاخص و یا با پتانسیل بالا برای رشد، شراکت دارید.

تیم بی‌تا این فضا را فراهم کرده تا کاربران در یک فضای امن بتوانندبا مبلغ دلخواه خود در بازار هنر سرمایه گذاری کنند. این سرمایه گذاری به طور خاص برای آثار هنری هنرمندان خلاق و با استعداد ایرانی، امکانپذیر شده است. از جمله این هنرمندان می توان به رضا مافی، صادق تبریزی، محمود زنده رودی و… اشاره کرد.

از دیگر خدمات بی‌تا می توان به امکان NFT کردن آثار هنری اشاره کرد. شما به عنوان هنرمند خالق اثر و یا مالک یک اثر هنری از طریق این پلتفرم می توانید NFT اثر هنری خود را خلق کرده و از امکانات آن استفاده کنید.

پیشتر اشاره کردیم که خرید و فروش آثار هنری در بازار هنر  به تخصص خاصی نیاز دارد که اکنون دیگر به یک شغل حرفه ای به عنوان مشاور هنری تبدیل شده است. خدمتی که بی‌تا نیز به خوبی به کاربران خود ارائه می دهد.

در مجموع، می توان گفت که بازار آثار هنری بازاری بکر و قابل توسعه است که به دلایلی چون عدم شناخت و… کمتر مورد توجه قرار گرفته بوده است. اما در گذر زمان، این بازار بیشتر شناخته خواهد شد و به جرات می توان گفت که آثار هنری دیجیتال، یکی از بهترین و بکرترین زمین های سرمایه گذاری بلند مدت است که اکنون در اختیار ما قرار دارد که می توانیم با کمترین عدد و رقم ها وارد آن شویم و به مرور سرمایه خود را افزایش بدهیم. تنها کاری که باید انجام بدهیم، انتخاب یک پلتفرم خوب و قابل اعتماد است؛ مانند بی‌تا.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال تست نسخه ی آزمایشی سایت شنبه مگ هستیم!

اگر با ایراداتی در رابط کاربری سایت مواجه شدید، آن را به ما اطلاع دهید. از همراهی تون سپاس‌ گذاریم.

در حال تست نسخه ی آزمایشی سایت شنبه مگ هستیم!

اگر با ایراداتی در رابط کاربری سایت مواجه شدید، آن را به ما اطلاع دهید. از همراهی تون سپاس‌ گذاریم.