با «کی کجاس» جستجو کنید، پیشنهاد بگیرید، جاهای جدید کشف کنید

0

وقتی به سایت‌شان(kikojas.com) سر می‌زنید و یا وارد اپلیکیشن‌شان می‌شوید، انگار می‌توانید به هر نقطه از پایتخت سفر کنید. از مکان‌های تفریحی و گردشگری تهران گرفته که با عنوان «چی کار کنم؟» در سایت‌شان می‌بینیم و تا همه‌ ‌رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌های مختلف این شهر که با عنوان «چی بخورم؟» ثبت شده است. ظاهرا در «کی کجاس» قرار است به هرگونه از نیازهای جستجوی شما در بانک اطلاعات شهری پاسخ دهند و تازه این اول راه است و آنطور که مدیر این استارتاپ می‌گوید: «این خدمات قرار است به سراسر ایران گسترش یابد.»  ‌محسن طالب، مدیر و بنیانگذار شرکت «سیدار استودیو» و پروژه «کی کجاس» است. او که ۳۳ ساله است و کارشناس ارشد مدیریت  IT  از «کی کجاس» می‌گوید.

 بهتر است از اینجا شروع کنیم که کی کجاس چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

کی کجاس، یک سرویس بانک اطلاعات شهری مبتنی بر نقشه و با محتوای باز است، بدین معنی که همه کاربران می‌توانند در توسعه و  به‌روز نگاه داشتن اطلاعات آن همانند ویکی‌پدیا  نقش داشته باشند. انواع مکان‌های فرهنگی و مراکز خدمات‌دهی ‌روی نقشه ما موجود است. ما ۳۶۰ تا کتگوری از مکان‌های مختلف شهر و علاوه بر آن ۲۱۳  هزار دیتا‌ روی نقشه راهنمایمان داریم. بنابراین کاربران می‌توانند انتظار هرگونه مکانی را در «کی کجاس» داشته باشند. درباره‌ انتخاب اسم هم باید بگویم؛ اسم کی کجاس محاوره‌ای و آشناست و راحت جا می‌افتد و علاوه بر این با مضمون کار نیز در ارتباط است. کی کجاس در چهاردهم شهریور ۹۳ بود که متولد شد.

  •  ایده کی کجاس ‌از کجا آمد؟

ایده‌ کی کجاس در سال ۹۱ بود که متولد شد و ایده‌ آن، هم الگوی خارجی دارد و هم ایده‌ای که از خودم شروع شد. تقریبا می‌توانم بگویم از سال ۸۳ که در مجموعه «کتاب اول» کار می‌کردم، ایده‌ آن شکل گرفت؛ ایده‌ تاسیس فضایی که به صورت مجازی به شما اطلاعات خدمات و مکان‌های درون‌شهری را دهد. در واقع ایده‌ای که بتواند تکمیل‌کننده‌ ایده‌ کتاب اول، اما با امکانات و خدمات به‌روزتر و جدیدتر در فضای آنلاین باشد.

  •  ظاهرا گفتید که کی کجاس الگوی خارجی دارد، الگوی خارجی شما چه سایت یا اپلیکیشنی بود؟

ما دو الگوی خارجی داریم که درواقع حاصل کار کی‌کجاس ترکیبی از این دو است.Yelp  یک استارتاپ آمریکایی است که مانند کتابچه‌های Yellow Pages(کتابچه‌های زردرنگی که اطلاعات امکانات درون شهری را در اختیار شما می‌گذارند) کاملا جامع است و استارتاپ For Square که مکان‌های غیر‌رسمی و عمومی‌تر را نشان می‌دهد. ما از Yelp جامعیت و کامل‌بودنش را و از For Square نشان دادن مکان‌های غیر‌رسمی و عمومی‌تر را الگو گرفتیم و استفاده کردیم. در واقع می‌توان گفت ما در کی‌کجاس ایده نمونه‌های قبلی را کامل‌تر کردیم.

  •  چه نیازی به تاسیس چنین استارتاپی در ایران وجود دارد؟ مخاطبان داخلی خود را چطور جذب می‌کنید؟

به نظرم  دسترسی سریع به کسب و کارها و اطلاعات شهری برای افراد و شهروندان یک نیاز  اساسی است که در حال حاضر هر کشوری به آن نیازمند است، بنابراین با توجه به نیاز محصول ما و بازار هدف گسترده‌ای که دارد، تفاوتی ندارد که ارائه این طرح در آمریکا باشد یا ایران. به اضافه اینکه ما توجه مخاطبان داخلی خود را از کانال‌های ارتباطی مختلف، از جمله شبکه‌های اجتماعی جلب می‌کنیم.

  •  ‌خدماتی که کی‌کجاس ارائه می‌دهد غیر از مواردی که گفتید شامل چه چیزهای دیگری می‌شود؟

همان طور که اشاره کردم، کی کجاس استارتاپی است که از دل شرکت سیدار استودیو بیرون آمد و سیدار استودیو، یکی از بخش‌های اصلی‌ای که دارد، سیدار مَپ است. سیدار مَپ محصول خود را به خیلی از شرکت‌ها از جمله اسنپ عرضه کرده است. ما نقشه خود کی کجاس را هم از سیدار مَپ تهیه کردیم، بنابراین پس از خدماتی که از قبل اشاره کردم، اولین و مهم‌ترین خدمت ما که آن را مدیون سیدار مَپ  هستیم، سرویس نقشه است که شامل خدمات تخصصی نقشه، مثل پیدا کردن آدرس از روی نقطه و پیدا کردن نقطه از روی آدرس است. دوم مسیریابی روی نقطه و برای مورد سوم، می‌توان از ارائه رایگان این خدمت به  عموم یاد کرد‌ که همه ‌این خدمات در قالب یک اپلیکیشن به شما ارائه می‌شود.

  •  با این حساب باید تیم بزرگی برای این کار داشته باشید. تیم اصلی  شما شامل چند نفر است و شامل چه سمت‌ها و تخصص‌هایی می‌شود؟

بله، ما تیم بزرگی داریم و اگر تنها بخواهم به تیم اصلی و فنی این پروژه اشاره کنم، می‌توانم بگویم ما یک تیم ۵ نفره هستیم. «نیما شایافر» کوفاندر و مدیر فنی که با تخصص  Backend 

Developer هستند. «میلادکرباسی‌زاده» که تخصصش برنامه‌نویسی و سمتش Frontend 

Developer است.«سعید طاهری» و «رضا معلمی» برنامه‌نویس اندروید هستند و من هم، مدیر عامل و Frontend Developer هستم.

  •  در حال حاضر در چه مرحله‌ای قرار دارید؟

۲ سال و یک ماه است که سرویس ما لانچ شده است. آمار‌ها حاکی از آن است که ۶۰ درصد کاربران روی موبایل(از اپلیکیشن‌ها) و تنها ۴۰ درصد روی کامپیوتر استفاده می‌کنند. بنابراین ما از شهریور ماه امسال که اپلیکیشن‌مان را راه‌اندازی کردیم، ۶ تا ۱۰ درصد به کاربران و مخاطبان ما اضافه شدند.

  •  سرمایه اولیه شما برای این کار چقدر بوده است و چطور این کار را آغاز کردید؟

این کار را من، حامد شیخا و نیما شایافر شروع کردیم و سرمایه اولیه این پروژه با سرمایه شخصی شروع شد و من برای این کار اقدام به  گرفتن وام کردم.

  •  چه مشکلاتی تا به حال سد راه شما بوده است؟

خب مشکلات زیادی را تا به حال پشت سر گذاشته‌ایم، از جمله؛ مشکلات مالی(نداشتن پول برای ادامه راه) که با قرض کردن وام و درآمد حاصل از پروژه‌های جانبی کنار استارتاپ آن را برطرف کردیم. نگه داشتن انرژی و انگیزه‌افراد برای ادامه‌ کار که راه‌حل آن چیزی جز صبر، مقاومت و پایداری نبود از دیگر چالش‌های ما بوده است. بحث شراکت و بنیانگذاران که یکی از مشکلات ما بود، با اعتقاد و امید به پروژه و امیدواری به ثمره مثبت کار، آن را برطرف کردیم. مشکل دیگر ما زمان‌بر بودن تولید محصول و خستگی افراد بود که با ارائه محصول به صورت نصفه به بازار از پس آن بر‌آمدیم.

  •  برای آینده کی کجاس چه برنامه‌هایی دارید؟

یکی از مواردی که برای آینده‌ کی‌کجاس در نظر داریم، گسترش آن به کل ایران است. دومین مورد، راه‌اندازی Affiliation Program  است که این به معنای کسب درآمد از طریق شراکت تجاری در پروژه است (‌مثل همکاری کی‌کجاس با اسنپ، تخفیفان و…)

  •  و سوال آخر اینکه‌ برای جوانانی مثل خودتان که در اندیشه راه‌اندازی یک استارتاپ هستند، چه توصیه‌ای دارید؟

داشتن تمرکز برای هدف روشن، یک سرمایه است؛ این اولین توصیه من است. دوم، تطابق با وضعیت موجود، به جای عدم رضایت است و اینکه به جای توجه بیش از حد به ایرادات، تلاش‌شان را بیشتر کنند. سوم، منابع انسانی، که حتی می‌توانم بگویم بسیار مهم‌تر از سرمایه است. یافتن شریک خیلی مهم محسوب می‌شود و به نظرم مهم‌ترین چیزی است که باید به آن توجه کنند‌. و توصیه آخر، هیچ آدمی خودش همه چیز را نمی‌داند و باید از فناوران و افراد متخصص کمک گرفت.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.