با صبحانه برای برنامه‌نویس‌های تنبل دام پهن کنید!

0

هر روز صبح از ساعت ۸:۳۰ الی ۰۹:۰۵  در تمامی دفاتر Pivotal صبحانه رایگان برای همه کارمندان سرو می‌شود، البته منظور از صبحانه کلوچه‌های بیات و  نان و شیرینی خشک‌شده نیست، بلکه صبحانه‌ای با منوی کامل که شامل انواع غذاهای گرم و سرد، آب‌میوه‌های طبیعی و حتی غذاهای ویژه گیاه‌خواران می‌شود. 

برای پیوُتال ،استارتاپی که در کنار غول‌های چون اسلک، ایربی‌اندبی، اوبر، ادوبی و دراپ‌باکس به‌دنبال یافتن بازارهای خود است، اجرای این پروژه خلاقانه را می‌توان هزینه‌ای برای ورود و نمود آنها در صحنه‌های رقابت در سیکون‌ولی دانست.

جی‌ هام، مدیر تولید شرکت با دفاع از این ایده برای توضیح علت آن در ابتدا شرح می‌دهد که پیوُتال چگونه کار می‌کند: «پایه و اساس محیط کار ما نوعی فرهنگ برنامه‌نویسی دوتایی است. به عبارت دیگر دو توسعه‌دهنده نرم‌افزار همیشه با هم کار می‌کنند و این یک قاعده است. هر گروه دونفره دارای دو مانیتور، دو صفحه کلید و دو موس است، اما تنها یک کامپیوتر دارند. این نوع همکاری تا حد زیادی شبیه به همکاری یک خلبان و کمک‌خلبان با یکدیگر است. هریک از آنها کنترل خود را دارند، اما آنها در حال راندن یک هواپیما هستند. زمانی که توسعه‌دهنده اول در حال تایپ‌کردن است، توسعه‌‌دهنده دوم با ایده‌ها درگیر است. هنگام جابه‌جایی به‌جای تحویل صفحه کلید و ماوس، توسعه‌دهنده اول به سادگی دستان  خود را بلند کرده و فرآیند تایپ را توقف می‌کند تا توسعه‌دهنده دوم آن را بلافاصله شروع کند. گویی قطار کار و تفکر در این گروه دوتایی هیچ ایستگاهی ندارد و بی‌وقفه پیش می‌رود.»

  •  همگام‌سازی و هم‌زمانی برنامه‌های کارمندان 

جی هام معتقد است برای درک اهمیت این برنامه است که باید پیوُتال  را بدون صبحانه رایگان تصور کرد: بسیاری از توسعه‌دهندگان اگر به خودشان باشد تا دیروقت می‌خوابند و حدود ساعت ۱۰ یا ۱۱:۰۰ به شرکت خواهند رسید. این بدان معنی است که آنها یک قهوه می‌گیرند، شاید پاسخ چند ایمیل را بدهند و سپس با تاخیر با تیم‌شان همگام می‌شوند و در نهایت پیش از اینکه متوجه شوند صبح به پایان رسیده و وقت ناهار است. شاید این‌گونه به‌نظر برسد که در دنیای دیجیتال شما می‌توانید کار خود را به شکلی منعطف و هر زمان که بخواهید انجام دهید و مساله فقط اتمام به موقع کار است اما در برنامه‌نویسی دوتایی این‌گونه نیست.  این برنامه تنها زمانی کار می‌کند که جفت‌ها با هم کار کنند و برای تحقق این امر همگام‌سازی برنامه‌های آنها ضروری است. 

  • همسان‌سازی سطح انرژی کارمندان 

حال کارمندی را تصور کنید که ساعت ۶صبح از خواب بیدار می‌شود، ۵کیلومتر پیاده‌‌روی می‌کند، صبحانه سالم می‌خورد و در نهایت ساعت ۰۸:۴۵ در محل کارش حاضر می‌شود. کارمندی دیگر اما ساعت ۸صبح به سختی بیدار می‌شود و تنها فرصت آماده شدن و رفتن به محل کار را دارد. اگرچه هردو اینها به‌موقع به محل کار خود می‌رسند و به جلسات کاری اولیه خود ملحق می‌‌شوند اما ساعات بعدی چگونه خواهد گذشت؟ کمی بعد از شروع کار یکی از آنها که فرصت صبحانه خوردن نیافته گرسنه خواهد بود و تمرکز کافی برای ادامه کار نخواهد داشت. اما به اینجا ختم نمی‌شود. او برای تهیه غذا به بوفه می‌رود و زمانی را در آنجا در حال گپ با افراد حاضر در آنجا و یافتن غذا سپری می‌کند و حداقل نیم‌ساعتی از زمان کاری مفیدش را از دست می‌دهد. این در حالی است که در تمام این مدت همکار او به تنهایی در حال انجام کارهاست، بنابراین صبحانه رایگان نه تنها برنامه هم‌گروه‌ها را هماهنگ می‌کند بلکه سطح قند خون آنها را نیز همسان نگه می‌دارد.

  •  تشویق همکاری‌ها در سراسر سازمان

هم‌گروهی‌های سابقی را تصور کنید که در حال حاضر در تیم‌های مختلفی فعال‌اند اما موضوع کارشان همچنان به هم مربوط می‌شود. در چنین حالتی امکان گفت‌و‌گو و به اشتراک‌‌گذاری ایده‌ها بسیار مفید خواهد بود ‌ اما چنین امکانی چگونه فراهم می‌شود؟ با توجه به شیوه کاری در شرکت پیوُتال  ،تیم‌های کوچک و متمرکز که به صورت دوتایی برای ۸‌ساعت در هر روز با هم کار می‌کنند، یک روز کاری بسیار فشرده و مولد است، بنابراین زمان زیادی برای تعامل با افراد دیگر وجود ندارد. برنامه صبحانه فرصت خوبی برای ملاقات‌های کوتاه و گفت‌و‌گو و تبادل‌نظر فراهم می‌کند. فرصتی که شاید به‌طور معمول در طول یک روز کاری به‌دست نیاید. 

  •  صبحانه رایگان؛ هزینه یا سرمایه‌گذاری

در مقابل انتقادهایی که از سوی برخی منتقدان مقتصد مطرح می‌شود مبدعان پروژه صبحانه رایگان در پیوُتال  به شدت از آن دفاع می‌کنند. آنها که هر روز و برای ۲۳۰۰نفر در ۲۱دفتر کار صبحانه گرم آماده می‌کنند در این‌باره می‌گویند: در ابتدا شاید ارائه صبحانه درواقع هزینه‌ای برای جذب استعدادها در صحنه پررقابت استارتاپ‌های تکنولوژیک بود اما در حال حاضر ما فکر می‌کنیم این نوعی سرمایه‌گذاری پربازده است. سرمایه‌گذاری‌ای که به تنظیم برنامه‌ها و بهبود کسب‌کارمان می‌انجامد.  

اگرچه ارائه صبحانه رایگان برای کارمندان نسخه‌ای نیست که بتوان برای تمامی شرکت‌ها تجویز کرد اما هر مدیر خلاقی همواره با این چالش روبه‌روست که کی و کجا و چگونه برای ارتقا کسب‌و‌کارش هزینه کند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.