با «دراپز» به پس‌اندازکردن هم فکر نکنید!

0
  • دراپز چیست و چه کارهایی انجام می‌دهد؟

یارویسی: دراپز یک سیستم پس‌انداز است که این کار را برای شما به‌صورت اتوماتیک انجام می‌دهد و از فروردین ۹۴ شروع شد. هر کسی برای کار خاصی پس‌انداز می‌کند؛ بعضی‌ها برای خرید یک گوشی موبایل جدید، بعضی برای مسافرتی که درپیش دارند، بعضی برای پرداخت اقساط ماهیانه وامی که گرفته‌اند، بعضی برای آینده خود و بعضی هم پس‌انداز می‌کنند که اگر موقعیتی اضطراری پیش آمد و به پول نیاز داشتند، پول‌هایشان را هدر نداده باشند و بتوانند به‌جای قرض کردن از دیگران، از پس‌انداز خودشان، هزینه‌هایشان را پوشش دهند. از آنجا که انسان‌ها تمایل دارند برای موقعیت‌های اضطراری مالی آمادگی داشته باشند، پس‌انداز کردن را به‌عنوان یک عمل عقلانی و صحیح می‌دانند؛ اما فرآیند پس‌انداز کردن، به‌دلایل متعددی به موانعی بر‌می‌خورد و به سرانجام مطلوب نمی‌رسد. دراپز این موانع را دور می‌زند و شما را قادر می‌سازد که به‌صورتی اثربخش و هدفمند، پس‌انداز قابل توجهی داشته باشید و مدیریت دقیقی روی پس‌اندازهای خود داشته باشید. دراپز این کار را برای شما به‌صورت خودکار و با استفاده از یک الگوریتم فراابتکاری که برای شما تصمیم‌های هوشمندانه می‌گیرد، انجام می‌دهد، بدون اینکه نیاز باشد به آن فکر کنید و مشغولیت ذهنی اضافه برای شما ایجاد کند. علاوه بر این، امکانات نوآورانه دیگری نیز به دراپز اضافه خواهد شد که آن را در سطح جهان نیز بی‌نظیر می‌سازد. دراپز مثل یک قلک مجازی است که هوشمندانه عمل می‌کند و خودش خودبه‌خود با توجه به سیستمی که برایش طراحی کرده‌ایم، پر می‌شود. در کل شعار ما این است که به پس‌انداز کردن فکر هم نکنید!

  •  چه شد که نامش را دراپز گذاشتید؟

یارویسی: ما نام دراپز را از معادل واژه قطره‌ها در انگلیسی (drops) و یادآور مثل معروف «قطره‌قطره جمع گردد وانگهی دریا شود»، الهام گرفتیم.

  •  ایده دراپز از کجا آمد؟ آیا الگوی خارجی داشت؟

یارویسی: در ابتدا به فکر افتاده بودیم که چطور می‌شود خودمان پول‌هایمان را پس‌انداز کنیم که در این بین، ایده دراپز به‌عنوان یک قلک که هوشمندانه عمل می‌کند، به ذهن‌مان رسید. دراپز را که از فروردین ۹۴ تأسیس کردیم، قسمت دیگری از ایده‌اش را از Digit آوردیم و می‌توانم بگویم که مزیتی که دراپز نسبت به Digit دارد، از نظر تکنولوژی و الگوریتم از سطح بالاتری برخوردار است و علاوه بر آن ما دارای مزیت پس‌انداز گروهی هم هستیم.

  •  دراپز چه خدمات دیگری را ارائه می‌دهد؟

یارویسی: انواع پس‌انداز کوتاه‌مدت و بلندمدت، تحلیل رفتار هزینه‌ای، ارائه پیشنهادات برای بهبود سطح سلامت مالی، پس‌انداز گروهی، پس‌انداز مستمر و پس‌انداز هدفمند.

  •  پس‌انداز هدفمند یعنی چه و این کار به چه صورت در دراپز انجام می‌شود؟

جعفری: پس‌انداز هدفمند به این صورت است که هدفی در سیستم ثبت می‌شود، برای مثال من می‌خواهم یک گوشی موبایل بخرم. این هدف در دراپز ذخیره و بنابراین مقداری پول در دراپز پس‌انداز می‌شود. یک دلیل اینکه ما انواع مختلفی از پس‌انداز کردن را ارائه می‌دهیم، این است که با استفاده از شیوه متنوع پس‌انداز ما، کاربر دیگر درگیر این موضوع نمی‌شود که پول من چه شد و مثلا چرا هر روز از آن مقداری کم می‌شود. شیوه‌ای که ما ارائه می‌دهیم اعتماد کاربر را در پس‌انداز کردن جلب می‌کند.

  •  چه نیازی به دراپز وجود دارد و چه هزینه‌ای برای کاربران دارد؟

یارویسی: آدم‌ها می‌خواهند پول‌هایشان را پس‌انداز کنند و دراپز به‌دلیل سیستمی که دارد، این کار را تسهیل می‌کند. کاری که ما برای کاربر می‌کنیم این است که پولش را در حساب بانکی‌اش نگه می‌داریم و نمی‌گذاریم که خرج شود و چون در حساب بانکی‌اش مانده، اصل پول حفظ شده و سودی که بر روی آن می‌آید، آن هم حفظ شده و جلوگیری از خرج شدن کرده‌ایم. از طرف دیگر طول عمر مشتری با بانک را حفظ کرده‌ایم و داریم یک سرویس بهتر به مشتری می‌دهیم و احتمال اینکه سرویس‌های بیشتری را بسته به نیاز مخاطب اضافه می‌کنیم، وجود دارد؛ بنابراین کاربر جذب این امکانات می‌شود و به اضافه اینکه این سرویس برای کاربران ما رایگان است.

  •  در دراپز با چه تیمی و چه تعداد افراد و تخصص‌هایی روبه‌رو هستیم؟

یارویسی: دراپز از یک تیم سه‌نفره تشکیل شده است که من، ارسلان یارویسی که CEO  آن هستم، ارشد مدیریت IT دانشگاه تهران را دارم. امید جعفری که ارشد فیزیک محاسباتی را دارد و Product Manager) PM) ماست و محمدسجاد فلاح که ارشد علوم کامپیوتر دانشگاه امیرکبیر و سمت CTO را دارد.

  •  دراپز افتخاراتی هم تا به حال کسب کرده است؟

یارویسی: برنده جایزه بهترین ایده در بخش مسابقه TED x Kish شدیم و علاوه بر آن، برنده جایزه ایده برتر در هکاتون بانکی ایران و رتبه دوم در بخش ایده‌های مسابقات Iran mobicode شدیم.

  •  چه توصیه‌هایی برای جوانانی مثل خودتان که در اندیشه یک کارآفرینی موفق هستند، دارید؟

یارویسی: اول از همه سعی کنند یک مسئله واقعی و کاربردی که با آن مواجه هستند را حل و به‌عنوان ایده خود انتخاب کنند و به‌دنبال ایده‌های ماورایی و با این تصور که یک ایده جدید را ارائه می‌دهند، نباشند. با این کار که سعی کنند حل مشکل خودشان را ایده کارشان قرار دهند، خیلی از بن‌بست‌ها و چالش‌ها از جمله راضی کردن سرمایه‌گذار حل می‌شود.

جعفری: انتظار موفقیت و درخشیدن زیر ۴، ۵ سال را نداشته باشند و موفقیت یک استارتاپ و گذراندن مراحل مختلف قطعا زمانبر است. این نکته که برای هزینه‌های شخصی در طول یک سال خود هم پول داشته باشید، یکی از موارد مهم و حساس این کار محسوب می‌شود؛ چراکه پول‌تان تمام می‌شود و به مرحله سرمایه‌گذاری نرسیده‌اید و آن وقت پروژه شکست می‌خورد. تخصص اعضای تیم یکی از موارد مهم در تیم محسوب می‌شود. دانش استارتاپ را کاملا مطالعه کنند و ترجیحا به زبان اصلی و انگلیسی بخوانند.

یارویسی: ایده به‌تنهایی ارزش چندانی ندارد و ایده یک بخش ماجراست و اگر اجرا خوب نباشد، فایده‌ای ندارد. در یک کلام ایده عالی با اجرای بد، ارزش چندانی ندارد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.