بازخورد مستقیم در کانورت‌کیت!

خلق کسب‌و‌کار میلیون‌دلاری نیتان، مدیون کدام فرهنگ سازمانی است؟

0

آیا می‌خواهید بدانید که همکاران‌تان وقتی در اتاق نیستید، درباره شما چه می‌گویند؟ کارآفرینی به نام نیتان بری این‌کار را انجام می‌دهد و فکر می‌کند که دانستن این نظریات برای همکارانش نیز مفید است و موجب رشد کسب‌و‌کارش شده.

هر سال دو مرتبه همه کارکنان شرکت در حال رشد در حوزه بازار ایمیل کانورت‌کیت ConvertKit برنامه‌ای برای دیدار گروه‌های کاری برگزار می‌کنند که در آن هر‌کس روی یک صندلی داغ نشسته و سایرین درباره او صحبت می‌کنند. این صحبت‌ها به گونه‌ای بدون سانسور انجام می‌شود که گویا آنها در آن محل نیستند. پس از ۱۰ دقیقه آنها به مدت ۵ دقیقه فرصت دارند تا پرسش‌هایی بپرسند و پاسخ‌های خود را هم بدهند.

نیتان می‌گوید: «هدف ما آن است که فرهنگ بازخورد مستقیم را ایجاد کنیم.» در غیر این‌صورت ایجاد ارتباطی که فضای همکاری را رشد دهد، برای همه ۳۵ عضو گروه که در دسته‌های دور از هم کار می‌کنند، دشوار می‌شود. کانورت‌کیت در سراسر آمریکا، کانادا، هندوستان و اروپا پراکنده شده و آنها علاوه بر این نشست‌های دومرتبه در سال، از طریق برخی بسترهای ارتباطی همچون Slack و Basecamp و Zoom هم با یکدیگر تعامل دارند.

این تمرینات یکی از انگیزه‌هایی است که نیتان برای ایجاد حس همکاری و شفافیت انجام می‌دهد. کار او در موضوع بازخورد مستقیم از طریق شرکتش، گسترش بازار، نحوه پرداخت دستمزد کارکنان‌ و سیاستی باز که سهامداران را به وسیله یک وب‌سایت عمومی در جریان مسائل مالی قرار می‌دهد، نمایان می‌شود.

عامل موفقیت کانورت‌کیت

این شرکت در سال ۲۰۱۳ تاسیس شده و یک ابزار نرم‌افزاری را ارائه می‌کند که ایجاد برنامه‌های تبلیغاتی از طریق ایمیل را تسهیل می‌کند. شرکت در حال حاضر ۱۸هزار مشتری دارد که برای استفاده از خدمات حق عضویت می‌پردازند که از جمله آنها می‌توان به نویسندگانی همچون تیم فریس و گرچن رابین اشاره کرد.

نیتان بری این شرکت را به عنوان یک چالش شخصی در سال ۲۰۱۳ تاسیس کرد و معادل ۵هزار دلار برای آن سرمایه تخصیص داد و حدود ۶‌ماه وقت صرف کرد تا آن را به مرحله‌ای برساند که در محدوده زمانی مشخصی درآمد ماهیانه داشته باشد. یک‌سال و نیم بعد درآمد شرکت به میانگین ۱،۵۰۰ دلار رسید و نیتان می‌دانست که نه می‌تواند آن را ببندد و نه کار را ادامه دهد و برای غلبه بر این وضعیت حدود ۵۰هزار دلار دیگر برای ادامه کار سرمایه‌گذاری کرد که تقریبا همه پس‌اندازش را دربرمی‌گرفت.

موفقیتی که نیتان به دست آورده، مدیون روشی است که در کارش در پیش گرفته، بازخورد مستقیم! در سال گذشته این شرکت که در آیداهوی آمریکای مستقر است، چنان رشدی کرده که به درآمد ۹٫۵ میلیون دلاری رسیده

او در ادامه گروهی از افراد را به کار گرفت تا فروش شرکت را دوبرابر کند. ۲ سال بعد شرکت موفق شد که درآمد سالانه‌اش را به ۴ میلیون دلار برساند و در سال ۲۰۱۷ این رقم به ۹٫۵ میلیون دلار رسید. این در حالی است که نیتان انتظار دارد درآمد شرکت در انتهای سال ۲۰۱۸ به ۱۴ میلیون دلار رسیده باشد. درحال حاضر شرکت در هر ماه حدود ۱٫۰۲ میلیون دلار درآمد دارد.

روش بازخورد مستقیم

موفقیتی که نیتان به دست آورده، مدیون روشی است که در کارش در پیش گرفته، بازخورد مستقیم! به نظر می‌رسد که این روش غیرمتعارف بازدهی داشته. در سال گذشته این شرکت که در آیداهوی آمریکای مستقر است، چنان رشدی کرده که به درآمد ۹٫۵ میلیون دلاری رسیده و این رشد بیش از دو برابر درآمد آن در سال ۲۰۱۷ است که باعث شد در سال ۲۰۱۸ در فهرست ۵۰۰ شرکت در حال رشد سریع در آمریکا قرار بگیرد. همچین نام نیتان در همین سال در فهرست مدیران موفق زیر ۳۰ سال درج شد.

نیتان خشنود است که این تعهد به شفافیت و مبادلات پویا کلید موفقیتش بوده‌ و می‌گوید: شرکت کار تمرین بازخورد ناخواسته را شروع کرده چرا که شخصا نتایج این روش را دیده. این روش یک قاعده متعارف در گروهی بوده که با آن ارتباط داشته که کارشان ارائه حمایت و راهنمایی‌هایی به کارآفرینان است.

بارت بروکس، مدیر ارشد اجرایی شرکت می‌گوید: «انتقادات سازنده‌ای که برخی افراد مایل هستند نمایان نشود، احتمالا همان چیزهایی است که موجب رشد می‌شود.» برخی ‌کارکنان شرکت معتقدند که این تمرین دست‌کم در ابتدا هولناک است و برخی در جریان انجام آن به گریه می‌افتند.

نیکلاس جرماین، مدیر بخش مشتریان که تا‌کنون ۵ مرتبه این‌کار را انجام داده، می‌گوید: «در ابتدا ممکن است فکر کنید که همه‌کس در حال گفتن چیزهای بد درباره شما و همه چیزهای خوبی هستند که باید انجام دهید. اما واقعیت بسیار راحت‌تر از این است. ما همیشه درباره این نکته حرف می‌زنیم که چگونه می‌توانیم چیزهایی با دیگران در میان بگذاریم که از آنها افراد بهتری بسازد و از خود می‌پرسیم که چگونه می‌توانیم به آنها در مسیر رشد و بهبودی کمک کنیم؟ همکاران اعتماد دارند که ما نه‌تنها موارد منفی بلکه نکات خوب را هم می‌بینیم. این تمرین برای کارکنان به شکلی درآمده که در انتظار اجرای آن هستند و دریافته‌اند که منجر به نزدیکی بیشتر می‌شود.»

این شیوه البته برای هر شرکتی قابل استفاده نیست. در این زمینه کیم اسکات، نویسنده کتاب «محرک اساسی» معتقد است این شیوه نباید هرگز درباره کسی بدون اطلاع قبلی به کار گرفته شود و حتما باید در یک چارچوب خصوصی از آن استفاده کرد. به همین ترتیب اگر شما متقاضی این برنامه هستید، باید برای شنیدن بازخوردها نسبت به خود هم آماده باشید. نمی‌توانید بدون اینکه ثابت کنید خودتان هم در آن مشارکت می‌کنید، آن را برای دیگران تجویز کنید. بازخورد موثر به صورت شخصی انجام می‌شود و اگر در قالب انتقاد سازنده انجام شود، ثمربخش خواهد بود.

نیتان می‌گوید که راهبرد او در کسب‌و‌کار این است که «هر‌چه میدانی را آموزش بده» که او آن را از خانه‌ای با ۵ خواهر و برادر آموخته. او که هیچ کمک‌هزینه‌ای از خانواده دریافت نمی‌کرده از طریق انجام کارهای عجیبی همچون نشاندن حیوانات خانگی برای همسایه کسب درآمد می‌کرده و در سن ۱۲ سالگی کارهای نجاری را آموخته. او تلاش می‌کند که تمایل شخصی‌اش برای کمک به دیگران برای ساختن زندگی را از طریق این شرکت عملی کند.

نیتان می‌گوید بیشتر چیزها را از داستان‌هایی فراگرفته که کارآفرینان در خلال آنها موارد واقعی را به دیگران یاد می‌دهند، مثلا اینکه نویسنده یک کتاب الکترونیک می‌تواند چقدر درآمد کسب کند؟ یا اینکه شرکت‌ها با چه نرخی می‌توانند رشدی پایدار را تجربه کنند؟ او معتقد است داستان‌های عمومی افراد که حاوی اعداد واقعی نباشد، برایش مفید نیست.

شرکتی که نیتان ایجاد کرده اخیرا سیاست درهای باز خود را توسعه داده به گونه‌ای که هر یک از کارکنان می‌تواند به یک صفحه گسترده آنلاین دسترسی داشته باشد که حاوی فهرست حقوق و دستمزد کارکنان در هر سطح و موقعیت، البته بدون ذکر نام، است.

علاوه بر این، نیتان وضعیت مالی شرکت را در یک وب‌سایت عرضه می‌کند که به صورت زمان حقیقی بهنگام می‌شود. در واقع وقتی که در سال ۲۰۱۳ این شرکت تاسیس شد، او در وبلاگش نوشت: اگر شرکت به تعداد اندکی از سازندگان کمک کند که از طریق سرمایه‌گذاری‌های نرم‌افزاری‌شان یا هر کار دیگری که شروع می‌شود، زندگی بهتری بسازند، حتی اگر این کار منجر به کمک به رقبا شود، کاری ارزشمند انجام شده.

نیتان اخیرا درباره بازگشت سرمایه برنامه دوساله ۵۰۰هزار دلاری بازسازی نشان تجاری‌شان نکاتی را نوشت. آنها در ماه ژوئن نام شرکت را به Seva تغییر دادند که کلمه‌ای سانسکریت و به معنای «خدمت غیرخودخواهانه» است. او می‌گوید: این عبارت با تجربه کاری شرکت تطبیق دارد‌ و بیانگر ماموریتی است برای کمک به سازندگان برای ساخت زندگی‌شان‌ و این دستورالعمل را هم به کارکنان گوشزد می‌کند که سخاوتمند باشند حتی اگر به معنای از دست دادن پول است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.