اگر سرآوا نبود خارجی‌ها به این زودی نمی‌آمدند

0

حمیدرضا احمدی حرف‌هایش بر محور شرکت جذب‌کننده سرمایه یا سرآوا است و می‌گوید: «به نظر من اتفاق خوبی است و مهم‌تر از آن وجود شرکتی مانند سرآواست که توانسته این اطمینان را در طرف خارجی ایجاد کند و او را به سرمایه‌گذاری در بازار ایران مجاب کند. فکر می‌کنم اگر سرآوا نبود، شرکت خارجی مستقیما وارد نمی‌شد چون هنوز بازار ایران بازاری با ریسک بالا محسوب می‌شود و خارجی‌ها برای حضور مستقیم با اماواگرهای زیادی مواجه هستند. وقتی روی سرآوا سرمایه‌گذاری کرده‌اند یعنی این شرکت این اعتبار را داشته تا به آن‌ها تضمین‌هایی بدهد که ریسک‌های موجود در بازار ایران در حال کاهش است و امنیت لازم برای سرمایه‌گذاری در ایران وجود دارد. درواقع با شرایط کنونی این مدل خوبی برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی محسوب می‌شود که با شرکتی ایرانی که به‌اصطلاح چم‌وخم بازار را می‌شناسد، وارد تعامل شوند و از این طریق سرمایه خود را وارد ایران کنند. این امر درنهایت پیامدهای مثبتی در کوتاه‌مدت و درازمدت خواهد داشت زیرا با حضور واسطه‌ای این سرمایه‌گذاران، آن‌ها کم‌کم بازار ایران را شناسایی و آن را از نزدیک لمس می‌کنند بنابراین به‌راحتی می‌توانند ریسک‌ها و فرصت‌های پیش روی خود را تخمین بزنند و بر اساس آن حرکت کنند.»

احمدی در ادامه اضافه می‌کند: «یکی دو سال دیگر که بگذرد و به ثبات بیشتری در زمینه‌های اقتصادی برسیم و قوانین کار، بیمه و مالیات شفافیت بیشتری به خود ببینند و در حوزه استارتاپی هم قوانین ویژه تدوین شود، شاهد حضور شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی بیشتری به‌ویژه به صورت مستقیم خواهیم بود. درواقع شراکت با سرآوا و حضور این‌چنینی دروازه‌ای برای جذب هرچه بیشتر سرمایه‌های خارجی در آینده‌ای نزدیک است و باز هم تاکید می‌کنم که اگر این کار را سرآوا نمی‌کرد، به این زودی خارجی‌ها در ایران سرمایه‌گذاری نمی‌کردند.»

وی در ادامه اشاره‌ای هم دارد به تفاوت سرمایه‌گذاری از این نوع و سرمایه‌گذاری از نوع شرکتی به نام راکت اینترنت که چندین استارتاپ را در ایران راه‌اندازی کرده و می‌گوید: «راکت‌ اینترنت که در حال حاضر در بازار ایران چندین استارتاپ را مانند بامیلو، اسنپ، زودفود و… راه‌اندازی کرده به نوعی کارش همین است که استارتاپی را در کشورهای درحال‌توسعه کپی‌پیست ‌کند و به نوعی با آزمایش و خطا ببیند سرمایه‌گذاری‌اش جواب می‌دهد یا نه؟ این استثنایی است که تنها این شرکت آن را انجام می‌دهد و در همه جای دنیا هم آن را انجام می‌دهد و تنها راکت چنین سیاستی در دنیا دارد. اما سرمایه‌گذاری که مستقیما وارد ایران شده باشد و روی استارتاپ‌های ایرانی سرمایه‌گذاری کرده باشد، هنوز وارد نشده و شرایط هم به گونه‌ای است که شراکت با طرف ایران بهترین گزینه برای ورود به بازار ایران است و به نظر می‌رسد این نوع سرمایه‌گذاری با بینش و ثبات بیشتری همراه باشد که درنهایت سود بیشتری را نصیب این حوزه از اقتصاد ایران می‌کند و مهم‌تر از آن شفافیت ورود یک شرکت به صورت رسمی به بازار ایران است که در بستری قانونی و روشن رخ می‌دهد.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.