اکوسیستم استارتاپی نوظهور در غزه

برترین استارتاپ‌های فلسطینی را بشناسیم

0

با وجود شرایط سخت تجاری، کارآفرینان در غزه موفق شده‌اند راه را برای توسعه و پیشبرد نوآوری‌های خود هموار سازند. کارآفرینان فلسطینی به دلیل مشکلات فراوان نیازمند روحیه کارآفرینی هستند.

با توجه به شرایط سخت و مشکلات روزمره‎ای که مردم نوار غزه دچارش هستند، این منطقه یکی از دشوارترین محیط‌های کاری جهان را داراست. با این وجود، این مشکلات همچون زمینی حاصلخیز برای کارآفرینان فلسطینی بوده است.

نوار غزه (فلسطین) سرزمینی ساحلی به وسعت ۳۶۰متر مربع با جمعیتی حدود ۱.۸ میلیون نفر است. این منطقه همواره بحران‌هایی را تجربه کرده و در اواخر سال ۲۰۱۴ شاهد ۳ جنگ ویرانگر متوالی بوده‌است.

آنها از فرصت‌ها و امکاناتشان برای توسعه و نوآوری‌ شرکت‌های نوپا استفاده کرده‌اند. با شروع از سال ۲۰۱۰، حمایت از فعالیت‌های کارآفرینی افزایش یافت و غزه شاهد رونق بسیاری از شرکت‌های تازه‌‌تاسیس بوده است

هدف اصلی شرکت‌های فلسطینی حل برخی ‌مشکلات زندگی است. در این مقاله استارتاپ‌های موفق غزه را به شما خوانندگان محترم معرفی می‎کنیم؛‌ استارتاپ‎هایی که ساختار اکوسیستم استارتاپی غزه را تشکیل داده‌اند و نقش مهمی در رویدادها و منابع اصلی این جامعه استارتاپی بازی می‎کنند.

۵ QHQH

استارتاپ ۵ QHQH ، تبدیل به ناین‌گگ در دنیای عرب شده است، این استارتاپ فلسطینی توسط احمد عبدالقمر، محمد تافش و محمد قاسم راه‌اندازی شد.

استارتاپ ۵ QHQH سرمایه‌‌اش را از صندوق ابتکار Ibtikar که از اولین شرکت‎های سرمایه‌گذاری در فلسطین است، تامین کرده و طی چند هفته بعد از شروع به کار، بیش از ۳۰ هزار بازدیدکننده داشته‌است.

۵ QHQH در حوزه محتوا و پورتال‌های آنلاین فعالیت می‌کند. ۵ QHQH بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر دارد، ۳۹ درصد از کاربران این استارتاپ از طریق اسمارت‌فون محتواهایشان را دنبال می‌کنند.

Baskalet

بسکلت (Baskalet) توسعه‌دهنده برنامه‌های کاربردی تلفن‎های هوشمند و بازی‎های کامپیوتری است. این استارتاپ عرب‌زبانان را مخاطب قرار می‎دهد. Baskalet در زبان عربی به معنی دوچرخه است.

این استارتاپ تعداد کمی از برنامه‌های کاربردی اندروید و آی‎او‌اس را توسعه داده‌است که بیش از نیم‌میلیون دانلود را دریافت کرده‌اند. استارتاپ بسکلت در سال ۲۰۱۵ کار خود را شروع کرد و تبدیل به استودیوی تولید بازی شد. بسکلت گروه توسعه‌دهنده اختصاصی دارد و در رویدادهای استارتاپی منطقه‌ای زیادی شرکت کرده‌است.

Fos7a

این استارتاپ در حوزه توریسم فعالیت می‌کند. این استارتاپ فوشا (Fosha) خوانده می‌شود. فوشا در زبان عربی معنای سفر را می‎دهد. بیشترین فعالیت استارتاپ فوشا در برگزاری تورها، اردوگاه‌های تابستانی و سازمان‌دهنده رویدادهای ورزشی است.

استارتاپ فوشا همچنین سینمای کودک را در غزه راه‎اندازی کرده است. استارتاپ فوشا در سال ۲۰۱۴ توانست جایزه جوانان التعاون را به دست آورد. همچنین در آغاز سال ۲۰۱۶ برنده World Summit Awards شد.

Haweya

استارتاپ‌ هاویا در زمینه طراحی خانه فعالیت می‌کند و یکی از منابع برجسته برون‌سپاری محلی است. هاویا در زبان عربی به معنی هویت است.

بنیانگذاران استارتاپ هاویا در تلاشند تا با استفاده از خدمات دیجیتالی که هر تجارتی به آن نیازمند است، برند تازه‎ای را بسازند. این استارتاپ در ابتدا با یک طرح اولیه کار خود را شروع کرد و طی چند سال به شرکتی ۲۰ نفره تبدیل شد.

هاویا درصدد همکاری با مشتریان رده بالا‌ست و شعب زیادی در کشورهای اسلامی دارد که شامل بانک توسعه اسلامی، التعاون و موسسه خیریه قطر می‎شود.

Green Cake

گرین کیک با منابع محدود کار خود را آغاز کرد. Majd Mashharawi با استفاده از خاکستر و تکه‌سنگ بلوک‌های ساختمانی می‌سازد. ساخت بلوک‌های ساختمانی در حالت کلی کار سخت و پرهزینه‌ای است.

به علت گرانی مواد اولیه، ساخت بلوک ‌ساختمانی در غزه دشواری‎های فراوانی داشت، در نتیجه مجد مشهاراوی و گروهش با استفاده از منابع محدود بلوک ساختمانی تولید کردند. این تیم در سال ۲۰۱۶ توانست جایگاه اول را در رقابت ژاپن-‌غزه به دست آورد و در همان سال برای پیوستن به رقابت تجاری ام‌‌آی‌تی در منا نامزد شد.

خسارت وارده به فلسطین در جنگ‎هایی که با اسرائیل داشت، زیاد بود و۱۷ هزار خانه در آخرین جنگ با رژیم صهیونیستی نابود شدند. گرین کیک به بازسازی خانه‎های ویران غزه کمک فراوانی کرده ‌و بنیانگذارش سال ۲۰۱۸ در لیست خلاق‌ترین افراد دنیا قرار گرفت.

همچنین شبکه بی‌بی‌سی‌ورد مستندی را درباره‎اش تهیه و پخش کرد. آنچه غزه را به عنوان یک اکوسیستم استارتاپی مطرح کرده، افزایش قابل‌توجه استارتاپ‌های حوزه‌های مختلف فناوری در چند سال گذشته است.

با این حال، این جامعه هنوز اولین قدم‎های بزرگ خود را در راه رسیدن به موفقیت‎های استارتاپی طی می‎کند. شرکت‌های استارتاپی فلسطینی به دنبال برقراری ارتباط با مشتریان و مخاطبان در منطقه است.

همچنین استارتاپ‎ها در نوار غزه به همکاری در سطوح بین‌المللی فکر می‎کنند. بسیاری از سازمان‌های بزرگ در غزه افراد با‌استعداد را جمع می‌کنند، آنها به ارائه خدمات در حوزه‌های فناوری پیشرفته گرایش دارند.

شرکت‏های تازه‌کار در غزه همانند دیگر کشورها با موانعی جدی روبه‌رو هستند و نیازمند استفاده از مزایای VC‌ها هستند. اگرچه غزه استعدادهای زیادی را در خود دارد و فارغ‌التحصیلان این منطقه رویکردی خلاقانه دارند، غزه همواره تحت محاصره بوده که این مسئله خسارات اقتصادی عظیمی را به کارخانه‌ها، شرکت‌ها و افراد این منطقه تحمیل کرده‎است.

غزه بیشترین نرخ بیکاری در جهان را داراست. به گزارش بانک جهانی میزان بیکاری در غزه حدود ۴۴ درصد است و از یک زیرساختار آسیب‌دیده، کمبود برق و مشکلات متعددی رنج می‌برد. کارآفرینان غزه به طور خاص با معضل عدم‌توانایی برای سفر یا ملاقات با سرمایه‌گذاران و مشتریان در خارج از کشور روبه‌رو هستند.

آنها مشکلات دیگری از جمله ناتوانی در پذیرش پرداخت‌های آنلاین برای خدمات فناوری خود مواجه هستند، زیرا Paypal و دیگر روش‌های پرداخت مشابه در فلسطین کار نمی‎کند.

تعدادی از سازمان‌ها و موسسات آموزشی برای اکوسیستم استارتاپ محلی نقش حمایتگر را ایفا می‌کنند، این سازمان‌ها در غزه شامل شرکت‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و بانک مرکزی فلسطین می‎شوند.

دانشگاه‌های محلی نیز در حمایت از کارآفرینان و پشتیبانی از دانشجویان با ایده‌های نوآورانه فعالیت می‎کنند. دانشگاه‎هایی چون دانشگاه اسلامی غزه، دانشگاه الازهر، دانشگاه فلسطین، دانشکده علوم کاربردی و دانشکده آموزش غزه فعالان استارتاپی هستند.

علاوه بر آن، بسیاری از نهادهای غیردولتی و بین‌المللی در توسعه جامعه استارتاپی غزه همکاری می‎کنند که شامل آژانس توسعه بلژیک، امداد اسلامی، سپاه رحمت، موسسه خیریه قطر، آکسفام و برنامه توسعه سازمان ملل می‎شوند.

به نظر می‌رسد با وجود شرایط سخت تجاری، کارآفرینان در غزه موفق شده‌اند راه را برای توسعه و پیشبرد نوآوری‌های خود هموار سازند. کارآفرینان فلسطینی به دلیل مشکلات فراوان نیازمند روحیه کارآفرینی هستند. اکوسیستم غزه به زیرساخت فنی بهتر و ثبات در منطقه نیازمند است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.