اهداف بازاریابی محتوا را اینگونه تعیین کنید

0

موفقیت در بازاریابی محتوا به چیزی فراتر از پژوهش، نوشتن و انتشار محتوا نیاز دارد. ارزیابی میزان اثربخشی بازاریابی محتوا تنها راهی است که متوجه می‌شوید کاری که انجام می‌دهید مؤثر و کارآمد بوده است یا خیر. داشتن استراتژی محتوا در کنار اهدافی کاملا مشخص ضروری است. چهار هدف مستقیم و پنج هدف غیرمستقیم وجود دارد که هر بازاریاب محتوا باید در هنگام تولید، انتشار و بازاریابی محتوا به خاطر بسپارد.

هدف نهایی کسب‌وکارها و برندها از بازاریابی محتوا این است که محتوا آنقدر جذاب و مفید باشد که در نهایت، مخاطب شما را برای خرید محصول و خدمات ترغیب و متقاعد کند، اما قبل از آن شما به یکی از این ۴ هدف بنیادی زیر برای جلب توجه، افزایش بازدید و حفظ وفاداری خواننده نیاز دارید.

  •  اهداف مستقیم یا سطح اول

آموزش: این نوع محتوا اغلب با تیتری که با واژه «چگونه» شروع می‌شود، همراه است. تشنگی مردم برای دانستن اینکه چگونه باید یک وبلاگ را راه‌اندازی کنند، برای کسب‌وکار خود بازاریابی کنند و یا یک مشکل را حل کنند، باعث می‌شود همیشه به سراغ محتواهایی از این دست بروند و توجهشان به آنها جلب شود.

اطلاع‌رسانی: به‌روز نگه‌داشتن مردم با ارائه جدیدترین اخبار هدف روزنامه‌ها، مجلات تجاری و یا تلویزیون است. امروز منابع و رسانه‌های زیادی از جمله وبلاگ و یا شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر و یا فیس‌بوک وجود دارند که از طریق آن می‌توان به آگاهی‌بخشی و به‌روز نگه‌داشتن مردم کمک کرد. این نوع محتواها عمر مفید کوتاهی دارند.

سرگرمی: در بیشتر مواقع رسیدن به این هدف با استفاده از محتوای ویدئویی به بهترین نحو انجام می‌شود. شما فقط کافی است یک آگهی کوکا کولا و یا یک ویدئوی خنده‌دار را ببینید تا قدرت بازاریابی محتوای سرگرم‌کننده را درک کنید. البته برای سرگرمی مردم تنها از ویدئو استفاده نمی‌شود و این سرگرمی می‌تواند یک نوع رسانه‌ای باشد که آموزنده و در عین حال سرگرم‌کننده باشد. طنز در محتوا یکی از اجزای مهم در این دسته است.

الهام‌بخشی: شاید الهام‌بخشی به مردم کار سختی باشد اما الهام‌بخشی و انگیزه دادن به آنها کمک می‌کند به افرادی بهتر تبدیل شوند، محدودیت‌های خود را بشناسند و بیشتر تلاش کنند بنابراین، آنچه را که احساس می‌کنید برای آنها الهام‌بخش خواهد بود، در محتوای خود بگنجانید. برای رسیدن به این هدف می‌توان محتوایی تولید کرد که در آن به زندگی نمونه‌هایی از افراد موفق اشاره شود که بر سختی‌ها غلبه کرده‌اند و یا نمونه‌هایی از افراد خلاق که دستاوردهای بزرگی به ارمغان آورده‌اند و جهان را تغییر داده‌اند، به مخاطب معرفی کنید.

  •  اهداف غیرمستقیم یا سطح دوم 

افزایش آگاهی از برند: آگاهی از برند، یکی از اهداف رایج و مهم در بازاریابی محتوا‌ست. یک گزارش حاصل از گروه اوراکل و آبردین (Oracle and Aberdeen Group) نشان داده است که ۷۴ درصد از مدیران بازاریابی، افزایش آگاهی از برند را به عنوان یک اولویت در بازاریابی محتوا ذکر کرده‌اند. دلیل آن هم واضح است چون محتوای با‌کیفیت و معتبر، تخصص شرکت شما را نشان می‌دهد و در ذهن مخاطب این سؤال شکل می‌گیرد که «چه کسی این محتوا را تولید کرده است؟» بنابراین به محتوایی که کاملا مرتبط، جالب و هیجان‌انگیز است، بیندیشید.

افزایش ترافیک سایت: در حالی‌که آگاهی از برند، هدف بزرگ‌تری در بازاریابی محتوا‌ست، اما افزایش ترافیک وب‌سایت یک هدف متمرکز بر سوق دادن ترافیک به چرخه اصلی قیف فروش شما‌ست. محتوا باید مردم را به سایت یا وبلاگ شما بکشاند، به آنها نشان دهد که شرکت شما چه ارزشی دارد و چرا آن را ارائه می‌کنید و به این طریق آنها را به قیف بازاریابی بکشانید.

تبدیل مخاطبان هدف به مشتری: رسیدن به این هدف به‌شدت به کیفیت بازاریابی محتوای شما بستگی دارد. محتوایی که ایجاد کرده‌‍‌اید، آیا نرخ جذب مخاطب بالایی را به ارمغان آورده است. چگونه تلاش‌های مداوم شما به کسب درآمد از این مخاطبان هدف در پایگاه داده منجر می‌شود؟ شما این مخاطبان هدف را با امید انجام معامله و فروش، پرورش می‌دهید.

بهبود حفظ مشتری و افزایش فروش: هنگامی که مشتری را از آن خود کردید، فرایند بازاریابی محتوا به پایان نمی‌رسد بلکه در این مرحله باید به تولید محتوای سفارشی مخصوص مشتریان خود بپردازید تا نرخ دفع کاربر را کاهش دهید، روابط با آنها را تقویت کنید تا آنها خریدهای بیشتری انجام دهند و بیشتر به سایت شما سر بزنند و وفادار بمانند.

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، اهداف بازاریابی محتوا مختلف و بسته به نوع سازمان و هدفی که دارد می‌تواند متفاوت و مختص خود سازمان باشد. اما عمده‌ترین هدف بازاریابان محتوا هدف‌هایی است که در این مقاله ذکر شد و رسیدن بازاریابان به این اهداف، کمک شایانی به موفقیت کسب‌وکار آنها نیز می‌کند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.