الگوریتم های جدید گوگل چه تاثیراتی در سئو سایت دارد؟

0

ما از ۱،۴۰۰ جستجوگر در مورد گوگل نظرسنجی کردیم و این مقاله نتیجه ی چیزی است که ما آموخته ایم:

نتایج جستجوی گوگل در طول دو سال گذشته موجب تغییرات بزرگی شده است و سئو سایت پیچیده تر از قبل شده است. تقریبا هر نوع جستجویی، این روزها ترکیبی از نتایجی غنی و فراتر از لینک های استاندارد آبی رنگ، تولید می کند! یعنی، اسنیپت های ویژه یا برجسته، بخش های : افراد این را نیز جستجو کرده اند، پنل های دانش، نقشه ها، تصاویر و یا سایر پیشرفت ها.

در حال حاضر حتی می توان فهرست های پرواز، هتل ها، شغل ها، رویدادها و سایر جستجو هایی را که قبلا فقط از طریق وب سایت های خارجی ممکن بود، را به طور مستقیم از طریق گوگل انجام داد.

در این مقاله که به تازگی در سایت MOZ منتشر شده است میخوانیم: به عنوان بازاریاب های جستجو (search marketers)، ما کاملا می دانیم که هم چشم انداز در حال رشد و هم پیشرفت های جدید و غنی در نمایش نتایج، بر پیشرفت ما نیز تاثیر می گذارند.

بهبود و رشد بیشتر SERP در موقعیت صفر، به معنای ترافیک ارگانیک کمتر برای سایرین خواهد بود. رند فیشینک، سال گذشته در یک پست برجسته، به روند نگران کننده ای اشاره کرد که از به روز رسانی های رابط کاربری گوگل نشات گرفته است: اکنون پیوندهای ارگانیک کمتری به سمت وب سایت ها داده خواهد شد چراکه ترافیک، بیشتر به دارایی های متعلق به گوگل در SERP هدایت می شوند!

ما اغلب در مورد حس جامعه بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ در مورد تغییرات در رابط کاربری گوگل می شنویم، اما کمتر رایج بوده است که متوسط نظرات جستجوگرها را بشنویم. به صورت تعاملی، ما از ۱۴۰۰ پاسخ دهندگان یک نظرسنجی انجام دادیم تا بیشتر بدانیم که آنها چگونه جستجو می کنند، حس و نظر آنها در مورد نتایج جستجوی گوگل چگونه است و همچنین کیفیت اطلاعاتی که موتور جستجو فراهم می کند، از نظر آنها چطور است، با ویرلن همراه باشید:

نکته ای درباره پاسخ دهندگان ما

۷۲ درصد از پاسخ دهندگان در ایالات متحده، ۸ درصد در هند و ۱۰ درصد در اروپا و یا در U.K بودند. ۶۷٫۸ درصد از آنها یا به لحاظ فنی یا تکنولوژی خود را قابل قبول و دانا می دانستند یا کاملاً غیرفنی. و ۷۱٫۳ درصد از آنها کمتر از ۴۰ سال سن داشتند.

جستجوگرها چند وقت یک بار از گوگل برای پیدا کردن چیزها استفاده می کنند؟

نباید خیلی تعجب برانگیز باشد که اکثریت رایج پاسخ دهندگان – ۷۷ درصد – سه بار در روز از گوگل برای جستجو در اینترنت استفاده می کنند. مدت زمان استفاده از گوگل با سن نیز رابطه دارد. ۸۰ درصد از افراد ۱۳ تا ۲۱ ساله بیش از سه بار در روز از گوگل استفاده می کنند، در حالی که تنها ۶۰ درصد از پاسخ دهندگان بالای ۶۰ سال، به آن میزان جستجو می کنند.

جستجوگرها به چه میزان بر روی تبلیغات و نتایج ارگانیک کلیک می کنند؟

همانطور که بسیاری از مطالعات قبلی نشان داده است، اکثریت قریب به اتفاق جستجوگران ترجیح می دهند بر روی نتایج ارگانیک کلیک کنند تا بر روی تبلیغات گوگل . ۷۲ درصد از پاسخ دهندگان اظهار داشتند که آنها فقط /یا اکثر اوقات بر نتایج ارگانیک کلیک می کنند. سن همچنین نقش مهمی در تصمیم یک فرد برای کلیک بر روی نتیجه تبلیغاتی یا ارگانیکی دارد:

جستجوگران بالای ۶۰+ سال، ۲۰۰ درصد نسبت به افراد ۱۸ تا ۲۱ ساله، احتمال بیشتری دارد که بین یک  لیست تبلیغاتی و ارگانیک تفاوت قائل نشوند. در عوض، آنها بر روی نتیجه ای کلیک می کنند که به بهترین شکل پاسخ آنها را بدهد.

 

تعامل با نتایج ارگانیک

همانطور که در مقاله آموزش سئو صفحه اول وب سایت  هم گفتیم، اکثر پاسخ دهندگان برای پیدا کردن پاسخ پرسش خود در صفحه اول گوگل جستجو می کنند. ۷۵ درصد از پاسخ دهندگان یا بر روی اولین یا دومین نتیجه کلیک می کنند، صفحه اول را اسکن کرده و پاسخ مناسبتری را برای پرسش خود پیدا می کنند یا چند نتیجه را از صفحه اول بازدید می بینند.

۱۷ درصد از پاسخ دهندگان بخشی از رفتار جستجوی خود را این طور بیان کردند که به محتوایی از وب سایت ها یا برند های تجاری توجه می کنند که به آنها اعتماد دارند.

فقط ۷ درصد از پاسخ دهندگان بیان کردند که از صفحه اول نتایج فراتر می روند تا نتایج بیشتری را مشاهده کنند.

 

با توجه به این نتایج، کاربران جوانتر احتمال بیشتری دارد که بر روی دو نتیجه اول در صفحه اول کلیک کنند، در حالی که کاربران مسن تر احتمال بیشتری دارند که نتایج بیشتری را جستجو کنند، و برای پیدا کردن اطلاعاتی که به دنبالش هستند به پایین صفحه اول یا حتی در صفحات دوم و سوم ، بروند.

این روند سوالاتی جالب را در مورد رفتار کاربر مطرح می کند: آیا جستجوگران مسن تر مرددتر هستند و به همین دلیل احتمال دارد که پاسخ های متفاوتی برای پاسخ سوالاتشان پیدا کنند؟ آیا کاربران جوان بیشتر به دنبال کسب سریع پاسخ هستند و احتمال بیشتری دارد که اولین نتیجه ای که می بینند، را انتخاب کنند؟

آیا این روند به افزایش اسنیپت های برجسته مرتبط است؟ آیا این رفتار جستجو همانطور که نوجوانان بزرگتر می شوند، به یک “عادت جدید” تبدیل می شود، و یا آیا جستجوگران جوان عادات خود را در طول زمان تغییر می دهند؟ اگر آینده اینطور باشد، آیا این روند باعث می شود که نتایج ارگانیک که در سه موقعیت برتر قرار ندارند، برای حفظ ترافیک در طول زمان، به زحمت بیشتری بیافتند؟

کاربران چه واکنشی به اسنیپت های برجسته و پنل های دانش نشان می دهند؟

هنگامی که بحث برخورد کاربران با اسنیپت های برجسته به میان می رسد، اکثر جستجوگران می گویند رفتار آنها به آنچه که در اسنیپت نمایش داده شده بستگی دارد. بازاریابانی که نگران این موضوع هستند که اسنیپت ها ترافیک را از نتایج ارگانیک می دزدند، ممکن است خوشحال شوند اگر بدانند که تعداد کمی از پاسخ دهندگان – تنها ۲۲٫۱ درصد – بیان کردند که معمولا اسنیپت ها را می خوانند و جواب سوال خود را بدون کلیک بر روی لینک آبی می گیرند.

با این حال، این داده ها یک روند هشدار دهنده دیگر را پیشنهاد می دهد، چراکه به تعاملات اسنیپت برجسته و سن مربوط است: جوانترین جستجوگران (۱۳-۱۸) نسبت به مسن ترین جستجوگران (۷۰-۱۰۰) ۲۲۰ درصد احتمال بیشتری دارد که جواب سؤالشان را بدون کلیک بر روی اسنیپت بگیرند. برعکس، پاسخ دهندگان مسن تر (۶۰-۱۰۰) بسته به پاسخ موجود در اسنیپت ، ۱۷۰ درصد احتمال بیشتری دارند که به جستجو ادامه دهند،. این موضوع باز نشان می دهد که اولویت جوانان دریافت سریع پاسخ است، در حالی که کاربران مسن تر بیشتر وقت خود را صرف ارزیابی نتایج مختلف می کنند.

هنگامی که موضوع اطمینان به اسنیپت های برجسته به میان می آید، اکثر کاربران محافظه کار هستند: ۴۴٫۵ درصد از کاربران این اطلاعات را “نیمه- قابل اعتماد” به حساب می آورند و همچنان در جستجوی یافتن پاسخ سوالات خود هستند. با این حال، یک بار دیگر، سن در نتایج نقش دارد. محققان جوان (۱۳ تا ۳۰) نسبت به افراد مسن تر (۵۰+) ۴۰ درصد احتمال بیشتری دارد تا به اطلاعات موجود در اسنیپت های برجسته اعتماد کنند. علاوه بر این، جوانترین رده جستجوگرها (۱۳-۱۸) ۵۳ درصد بیشتر از حد متوسط به اسنیپت ها اعتماد می کنند.

برای نتایج پنل دانش Knowledge نیز به همان شکل درست است – اکثر کاربران (۵۵٫۳ درصد) این اطلاعات را اسکن(بررسی) می کنند، اما همچنان جستجوشان را با نتایج دیگر ادامه می دهند. با این وجود، ۳۶٫۸ درصد از جستجوگران اطلاعات موجود در پنل دانش را برای پاسخ دادن به سوالات خود کافی در نظر می گیرند و این نشان دهنده یک مقدار قابل قبول از ترافیک جستجویی است که قبلا به نتایج پولی (تبلیغات) و ارگانیک هدایت می شد.

همانند سؤالات قبلی، کاربران جوانتر به احتمال زیادتری اطلاعات پنل دانش را مطالعه می کنند و جستجوی خود را تکمیل شده در نظر می گیرند. پاسخ دهندگان جوان (۱۳-۲۱) نسبت به پاسخ دهندگان مسن تر (۵۰+)،۱۰۲ درصد احتمال بیشتری دارد که اطلاعات پنل دانش را پاسخی کامل به سوال خود در نظر بگیرند، که معمولا بعد از دیدن پانل دانش، جستجوی خود را ادامه نمی دهند.

 

پیش بینی های آب و هوا، فعالیت ها، شغل ها، پرواز ها و سایر ویژگی های گوگل SERP

گوگل انواع جدید بسیاری از نتیجه را به وجود آورده که به کاربران اجازه می دهد تا به طور مستقیم از نتایج جستجو به سؤال خود پاسخ دهند. این موضوع به بسیاری از بازاریابان هشدار می دهد، بخصوص بازاریابان جستجویی که نگران از دست دادن ترافیکی که قبلا به نتایج ارگانیک منتهی می شد، هستند، و این مسئله موجب از دست رفتن ترافیک شده است. بنابراین، به نظر می رسد که مرورگر متوسط در مورد این پیشرفت ها به SERP احساس کند؟

ما از جستجوگرها درباره دو نوع نتیجه سوال پرسیدیم: نتایجی که به طور مستقیم با استفاده از یک ویجت اختصاصی گوگل (مانند پیش بینی آب و هوا یا «چیزهایی که باید انجام شود») به سوال جستجوگر پاسخ میدهند، و همچنین نتایجی که تعامل در گوگل را امکان پذیر می کنند، اما لینکی ارگانیک به یک وب سایت مربوطه (مانند دستور العمل ها و نتایج پروازها) را بهمراه دارند.

بر اساس داده ها، اکثر پاسخ دهندگان از این ویژگی ها استفاده می کنند، اما همچنان به جستجوی سایر نتایج ادامه می دهند. جالب توجه است که یک سوم از پاسخ دهندگان معمولا نتایجی مانند لیست های شغلی، حوادث، و پروازها را نادیده می گیرند و به جای آن به پیوندهای آبی رنگ معمول توجه می کنند. ۶۳ درصد احتمال بیشتری دارد که جستجوگران مسن تر (۵۰+) این نوع نتایج را نادیده گرفته و جستجوی خود را ادامه دهند.

 

اطلاعات غلط در نمایه های SERP

سوال بعدی ما این بود که آیا جستجوگران تابحال اطلاعات غلطی را در نتایج فوق الذکر یافتند یا خیر؟ با توجه به تمرکز بیشتر گوگل بر کیفیت محتوا و E-A-T، ما فکر کردیم که شاید جالب باشد بدانیم که نظر عموم نسبت به دقت این ویژگیهای جستجو چگونه است.

در مجموع ۵۸٫۲ درصد از کاربران بیان کردند که گاهی اوقات یا اغلب اطلاعات نادرست در نتایج غنی گوگل مشاهده می کنند. این واقعیت مطمئنا در رادار گوگل قرار دارد:

گوگل دقیقاً در ماه گذشته یک مقاله کوتاه درباره نحوه مبارزه با اطلاع رسانی غلط منتشر کرد و به روز رسانی های مهم اخیرشان در الگوریتم ها، نشان دهنده ی تلاش های اخیر حیاتی گوگل برای افزایش دقت و قابلیت اعتماد محتوا در تمام نتایج آن است.

 

کاربران در مورد گوگل چه حسی دارند؟

ما می خواستیم بدانیم که کاربران در مورد گوگل به طور کلی چه احساسی دارند، به خصوص با توجه به تمام تغییرات اخیر در نتایج جستجو گوگل. ۶۸ درصد از پاسخ دهندگان اظهار داشتند که احساس می کنند که کیفیت نتایج گوگل در طول زمان بهبود یافته است و اکثر پاسخ دهندگان شکایت خاصی در مورد گوگل ندارند.

 

از میان آن پاسخ دهندگانی که با گوگل مشکلی دارند، شایع ترین شکایات مربوط به نمایش بیش از حد تبلیغات بوده است، مورد دوم اولویت بندی محتوا از شرکت های بزرگ تر، که باعث شده رقابت برای کسب و کارهای کوچک سخت تر شود. و یک مورد دیگر نشان دادن تعداد زیاد دارایی های متعلق به خود گوگل در نتایج بود.

در این نظرسنجی ما اجازه دادیم تا پاسخ دهندگان بتوانند نظرات خود را درباره چگونگی احساس شان به گوگل و کیفیت نتایج آن بازنویسی کنند. اکثریت پاسخ ها به حریم خصوصی کاربر، احساس ناراحت کننده به اشتراک گذاشتن اطلاعات خصوصی با موتور جستجو و این ناراحتی که درخواستهای جستجو در کمپین های هدفگیری مجدد یا ریتارگتینگ استفاده می شوند، مربوط بود. تعدادی از پاسخ دهندگان در مورد پیامدهای سیاسی و فلسفی تصمیمات گوگل در مورد اینکه چه محتوایی باید در نتایج آن برجسته باشد یا نباشد، مواردی را ذکر کردند. برخی از شکایات مربوط به گزینه های محدود برای اعمال فیلترها و انجام جستجوی پیشرفته در هر دو نتایج استاندارد و Google Images بود.

 

جستجوگرها همچنان در مورد گوگل مردد هستند، اما برخی از کاربران جوانتر نیز مسائلی در ذهن دارند.

آیا کسب و کارها و بازاریابان باید نگران باشند که نتایج غنی گوگل به آرامی ترافیک گرانبهای آنها را برای همیشه از آنها می رباید و تعداد نتایج بدون کلیک را افزایش می دهد؟ نتایج حاصل از بررسی استفاده از گوگل ما نشان می دهد که حداقل در حال حاضر نیازی به نگرانی نیست: جستجوگرها هنوز هم به سمت پیوندهای آبی معمول، هم در ارگانیک و هم در پرداختی ها، گرایش دارند. آنها در مورد گرفتن تمام اطلاعات مورد نیازشان از نتایج غنی عمیقا تردید دارند.

 

در حالی که مهم است که گوگل بالاترین استانداردهای کیفیت را برای نمایش اطلاعات قابل اعتماد و قابل اطمینان حفظ کند، اما آزادی بیان و تنوع ایده ها نیز باید از اهمیت بالایی برخوردار باشند؛ زیرا نسل های آینده به طور فزاینده ای به اطلاعاتی که در نتایج جستجو کشف می کنند اعتماد می کنند.

و حالا، شما به ما بگویید: نظرتان در مورد تغییرات گوگل چیست؟

منبع : ویرلن

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.