اعتمادبه‌نفس عجیب شعار تبلیغاتی اسکچرز!

0

برند اسکچرز که در سال ۱۹۹۲ در منهتن کالیفرنیا راه‌اندازی شد، ‌از تولیدکنندگان برجسته کفش، خصوصا کفش‌های ورزشی به شمار می‌رود که توانسته ‌در مدت کوتاهی با برندهای معروف ورزشی جهان رقابت کرده و همپای نام‌های تجاری معروفی مانند نایک، آدیداس و … در بین مخاطبان جهانی شناخته شود. تولید کفش‌های مرغوب و متناسب با ارگانیسم بدن انسان از مشخصات بارز این برند محسوب می‌شود که باعث برجسته‌شدن نام تجاری آن در بین مخاطبان شده است؛ ضمن اینکه کفش‌های طبی برند اسکچرز نیز به عنوان نمونه‌های متناسبی برای افرادی که مبتلا به دردهای عضلانی پا و کمر هستند، شناخته می‌شوند. از آنجایی که این برند در مدت زمانی کمتر از سه دهه، در مقوله برندسازی و تثبیت نام تجاری خود، موفقیت‌های قابل توجهی را کسب کرده و تقریبا در بین مردم جهان، نامی شناخته‌شده محسوب می‌شود، در ادامه برخی از مهم‌ترین راهکارهای برندسازی این شرکت را در قالب فعالیت‌های بازاریابی بیان خواهیم کرد.

  •  مرزبندی دقیق دایره تولید و دایره مخاطب

تنوع محصولات در کنار دسته‌بندی دقیق آنها از جمله راهکارهایی است که برند اسکچرز در مرحله تولید محصولات خود به آن پایبند است. این برند که در آغاز کار خود، تولید چکمه‌های سبک و اسکیت را در دستور کار خود قرار داده بود، خیلی زود دایره تولیدات خود را محدود و مشخص کرده و در نتیجه به دنبال آن، به مرزبندی دایره مخاطبان خود نیز رسیده است. به طور کلی محصولات این برند در دو دسته کلی سبک زندگی و ورزشی قرار می‌گیرند که دسته اول کفش‌هایی هستند که برای عموم مردم در نظر گرفته شده و عموما کفش‌های طبی و راحت این برند را تشکیل می‌دهند. دسته دوم نیز کفش‌های تخصصی‌تری هستند که برای ورزشکاران تولید شده و در رشته‌های خاص ورزشی کاربرد دارند. بر همین مبنا دایره مخاطبان این برند نیز در سه دسته کلی کودکان، زنان و مردان خلاصه می‌شوند که محصولات مربوط به هر دسته متمایز و شناخته‌شده بوده و خصوصیات منحصربه‌فرد خود را دارند. تقسیم‌بندی محصولات برای سه گروه فوق، فعالیت‌های تبلیغاتی این برند را نیز منظم‌تر کرده و تیم‌های بازاریابی این گروه تولیدی، با آگاهی بیشتری به معرفی و تبلیغ محصول برای هر گروه می‌پردازند.

  •  Unseen یعنی یک محصول بی‌نظیر

استفاده از شعارهای تبلیغاتی گوناگون نشان‌دهنده جهتی است که هر برند نسبت به معرفی محصولات خود دارد، به این معنا که یک شعار در قالب یک عبارت و یا یک کلمه می‌تواند مهم‌ترین نکته یک برند خاص را برای مخاطبان بیان کند. در همین راستا بسیاری از کفش‌های برند اسکچرز با کلمه (Unseen) به مخاطبان معرفی می‌شوند که به معنی دیده‌نشده، معرفی نشده و … است. این صفت که تنها یک کلمه است مفهومی عمیق و گسترده را در رابطه با کفش‌های مذکور به مخاطبان القا می‌کند؛ بی‌نظیر بودن، جدید بودن، منحصر‌به‌فرد بودن، تک‌بودن و… مفاهیمی است که در ورای این شعار کوتاه قرار دارند، به این معنا که مخاطبان با مشاهده هر یک از محصولات جدید این برند، منتظر تولید یک کفش خاص و منحصر‌به‌فرد هستند که در نوع خود و در بین دیگر برندهای کفش، تک و یگانه باشد.

  •  بازاریابی متنوع اسکچرز در دنیای ورزش

یکی از مهم‌ترین ابزارهای تبلیغاتی که در اختیار برندهای ورزشی قرار می‌گیرد، نام و جایگاه ورزشکاران مختلف است که برندهای موجود در این زمینه نیز به خوبی از این موقعیت استفاده می‌کنند. بسیاری از مردم جهان برندهای مشهور ورزشی را بر قامت ستارگان مختلف رشته‌های ورزشی دیده و در خاطر خود ضبط کرده‌اند. اسکچرز نیز برندی است که در این زمینه، دامنه فعالیت گسترده‌ای را شروع کرده است. در این میان گستردگی محصولات ورزشی این برند نیز کمک شایانی به تنوع تبلیغات آن کرده است. رشته‌های مختلف ورزشی مانند گلف، دو، تنیس، اسبدوانی و … در کنار رشته‌های عمومی‌تری مانند فوتبال، والیبال و… فرصت قابل توجهی را برای برند اسکچرز در زمینه تبلیغات ورزشی و استفاده از چهره‌های معروف ایجاد کرده و این برند نیز به خوبی از این فرصت‌ها استفاده کرده است. به عنوان مثال، کالین مونتگمری و مت کوچار از چهره‌های شناخته‌شده ورزش گلف برای تبلیغات کفش این برند در رشته مذکور فعالیت داشتند، همچنین کارا گوچر نیز در رشته دو، از ورزشکاران برجسته‌ای محسوب می‌شود که در تبلیغ کفش‌های ورزشی اسکچرز با این برند همکاری داشته است.

  •  جوامع دیجیتال تناسب اندام

برند اسکچرز در کنار کاربرد موازی روش‌های سنتی بازاریابی در کنار روش‌های مدرن تبلیغاتی، اهمیت قابل توجهی برای رسانه‌های اجتماعی قائل شده و خصوصا با ایجاد جوامع تناسب اندام دیجیتال در شبکه‌های اجتماعی مختلف و رسانه‌های مجازی، فعالیت گسترده‌ای را در زمینه کاربرد فضای آنلاین شروع کرده است. 

از آنجایی که بسیاری از محصولات این برند خصوصا کفش‌های ورزشی آن، با رعایت مسائل مربوط به ارگانیسم بدن ساخته شده و بیشترین سازگاری را با اندام انسان دارند، راه‌اندازی چنین تشکل‌هایی در فضای مجازی، باعث هر چه بیشتر پررنگ‌شدن این قسم از محصولات این برند شده و در نتیجه گروه‌های مخاطبان بیشتری را رقم خواهد زد. از طرفی ‌‌مباحث مربوط به تناسب اندام و فعالیت‌های ورزشی متناسب، اهمیت زیادی پیدا کرده و خصوصا نسل جوان، گرایش قابل توجهی به سوی این قبیل فعالیت‌ها دارند، به همین منظور نیز برند اسکچرز، با برنامه‌های دقیق و حساب‌شده، به معرفی آن دسته از محصولات خود در این فضا می‌پردازد که در ارتباط با تناسب اندام بوده و از طرفی نیز  برای گروه مخاطبان جوان تولید شده باشند.

  •  رویکرد منطقه‌ای اسکچرز به بازاریابی

از جمله راهکارهای مناسب و قاعده‌مند اسکچرز شناخت درست و تقسیم‌بندی دایره مخاطبان به شمار می‌رود. این برند که با تفکیک جنسیتی و سنی مخاطبان خود در این عرصه گام برداشته بود، این بار به دنبال طبقه‌بندی جغرافیایی مخاطبان بوده و سعی در شناخت نیازهای منطقه‌ای مردم جهان دارد. بر همین اساس نیز مطالعات گسترده‌ای را در مناطق مختلف جهان مانند آسیا، اروپا و آمریکا آغاز کرده و بر مبنای نتایج به دست آمده، روند تولید و معرفی محصولات خود را ادامه می‌دهد. به عنوان مثال، از آنجایی که این برند در آمریکا تقریبا شناخته شده است، تمرکز اصلی خود را در منطقه مذکور بر ارائه روش‌های نوین و خلاقانه بازاریابی قرار می‌دهد، اما در منطقه‌ای مانند آسیا که کمتر شناخته شده است، سعی در شناخت مخاطبان این منطقه و از همه مهم‌تر ایجاد یک تفکر مثبت در اذهان مردم منطقه مذکور در مورد برند اسکچرز دارد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.