اصطلاحاتی که ابزار کار کمپین تبلیغاتی شماست

0
  •  اصطلاحات اصلی تبلیغات آنلاین

بخش اول کلاس با تعریف سه اصطلاح پرکاربرد آغاز شد. نرخ کلیک یا همانClick Through Rate  که به‌صورت ساده یعنی درصدی از تبلیغات شما که کلیک می‌خورد. مثلا اگر تبلیغاتی در گوگل انجام داده‌اید و یک‌هزار نفر آن را دیده‌اند (Impressionیا۱۰۰۰) و از بین آن‌ها ۵۰ نفر روی لینکی که به وب‌سایت شما هدایت می‌شود کلیک کرده‌اند، نرخ کلیک کمپین شما ۰.۰۵%CTRیا  است.

اصطلاح مهم دیگر این حوزه Call To Action  یا CTA است؛ به‌این معنی که در طراحی بنرها، شعارها و دکمه‌های وب‌سایت‌تان از جملاتی استفاده کنید که کاربر را مخاطب خود قرار داده و او را به انجام کاری فرابخواند؛ مثلا این جمله: همین الان ثبت‌نام کنید!

ROI  هم به نرخ بازگشت سرمایه گفته می‌شود که در کسب‌وکارهای استارتاپی، بسیار کاربرد دارد. اما در بحث تبلیغات آنلاین، شاخصی است که درصد سود حاصل از کمپین تبلیغاتی‌تان را به‌میزان پولی که بابت تبلیغ‌تان هزینه کرده‌اید، می‌سنجد.

  •  انواع تبلیغاتی که باید برای‌شان دست در جیب کنید
  •  Fixed Price: جایگاه تبلیغاتی که به‌صورت آبونمان (بیشتر یک ماهه) از سرویس‌دهنده یا مدیر وب‌سایت اجاره می‌شود و بابت آن پول پرداخت می‌کنید. مثلا بنر هدر اصلی وب‌سایت «شنبه» که برای یک‌ ماه اجاره آن، باید به واحد بازرگانی مراجعه کنید.
  •  CPMیا Cost Per Mile: هزینه ثابت تبلیغات آنلاین بابت هر یک‌هزار بار دیده شدن؛ این مدل بیشتر توسط کمپین های تبلیغاتی آنلاین و سرویس‌های ad exchange  ارائه می‌شود.
  •  CPC یا Cost Per Click: هزینه ثابت تبلیغات آنلاین بابت هر یک‌بار کلیک روی تبلیغات شما.
  •  CPVیا Cost Per Visit: هزینه ثابت تبلیغات آنلاین بابت هر یک‌بار بازدید از وب‌سایت شما؛ این نوع تبلیغات بسیار کمتر از روش‌های دیگر بین آژانس‌های تبلیغاتی مرسوم است.
  •  CPAیا Cost Per Action: در این مدل شما فقط بابت فعالیتی که کاربر در وب‌سایت‌تان انجام می‌دهد، پول پرداخت می‌کنید؛ مثلا به‌واسطه تبلیغی که انجام دادید، هفت نفر در وب‌سایت شما ثبت‌نام کردند. اگر هزینه این تبلیغ ۱۰۰ هزار تومان باشد،CPA  شما ۱۴ هزار و ۲۸۵ تومان می‌شود. یعنی برای ثبت‌نام هر کاربر در این کمپین، شما چیزی حدود ۱۵ هزار تومان هزینه کرده‌اید.
  •  CPSیا Cost Per Sales: این مدل برای تبلیغ‌دهندگان بسیار جذاب است. در این مدل، شما بابت هر خرید، نرخ ثابتی را به آژانس تبلیغاتی خود پرداخت می‌کنید و خیال‌تان از ROI راحت است؛ چراکه نرخ بازگشت پولی که در تبلیغات‌تان هزینه کردید، مثبت است.
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.