اشتغال‌زایی با هنرهای درح

0

نادیا محسن‌پور مدیرعامل فروشگاه آنلاین چارق | همانطور که از نام فروشگاه آنلاین چارق هم برمی‌آید، از جمله اهداف مهم ما توجه به صنایع دستی سنتی ایرانی بوده است.

به همین دلیل چارق را به عنوان هنری اصیل برای نام استارتاپ‌مان انتخاب کردیم. در حال حاضر نیز با هنرمندان چارق‌دوز همکاری داریم.

همچنین در ادامه پیشبرد کارمان با صاحبان سایر هنرها در استان‌های مختلف همکاری می‌کنیم.

مثلا در کرمان با زنان سوزن‌دوزی کار می‌کنیم که مسیری برای فروش آثارشان ندارند و چارق راهی شده برای فروش کالاهای‌شان و درآمدزایی برای آنها. مراکزی مانند بازتوانی معلولان نیز از دیگر همکاران چارق هستند که محصولات افراد حاضر در آن مراکز را به فروش می‌رسانیم تا از این طریق درآمدی برای این افراد و این مراکز ایجاد شود. 

چارق هر روز بیشتر از پیش مورد استقبال فعالان صنایع‌دستی قرار می‌گیرد، چون بازاری است که دسترسی‌های زیادی به آن وجود دارد و همین امر موجب می‌شود که مثلا تماس‌هایی از استانی چون سیستان‌وبلوچستان داشته باشیم که آثار سوزن‌دوزی این استان را در چارق بفروشیم. حتی چارق می‌تواند سفارش‌های مشتریان را به تولیدکنندگان ارجاع دهد و فضایی برای ثبت سفارش‌ محصولات صنایع‌دستی و محصولات هنری شده است. مثلا برای یک هنرمند در ارومیه سفارشی از یک شرکت کشتیرانی گرفتیم که ۲۰۰پرنده سرامیکی که هر کدام ۳۰هزار تومان قیمت داشتند، برای‌شان تولید کرد.

همچنین زنان خانه‌داری در شهرهای مختلف هستند که از همکاری با چارق به درآمدهایی بین ۵۰۰هزار تا یک میلیون تومان در ماه دست یافته‌اند که تاثیر زیادی بر زندگی‌شان دارد.

این موارد همگی نشان از ظرفیت‌های بالای حوزه آنلاین برای تولید و فروش هنرهای بومی دارد؛ هنرهایی که هنوز هم می‌توان از طریق آنها درآمدی کسب کرد و زندگی را ادامه داد.

از طرفی چارق نیز برای خود این مسئولیت را تعریف کرده ‌که نگاه دقیقی به حوزه‌هایی داشته باشد که به نوعی از توان مالی کمتری برخوردار هستند یا عدم توجه به آنها موجب فراموشی‌شان شده است. 

به همین دلیل هدف ما در چارق این است که می‌خواهیم مرجع و پایگاهی هنری باشیم و فقط بحث فروش این دست‌سازه‌ها مطرح نیست؛ به‌طور کلی چارق سه هدف دارد؛ نخست اینکه بحث آموزش هنرهای دستی ایرانی را بسیار جدی دنبال می‌کنیم. در این زمینه مقالات علمی زیادی را در دست تدوین داریم. همچنین با همکاری هنرمندان فیلم‌های آموزشی تهیه خواهیم کرد که روند تولید یک کالای هنری را در کارگاه‌ها نشان می‌دهد. در این میان با استارتاپ‌هایی که به زمینه کاری ما نزدیک هستند نیز همکاری می‌کنیم. مثلا با استارتاپی در خراسان قرار است همکاری کنیم که موسیقی کلاسیک ایرانی را نت‌ به نت در وب‌سایت‌شان آموزش می‌دهند. چنین منبعی برای آموزش موسیقی آن هم به صورت آنلاین در ایران نایاب است و بنابراین ارزش بسیاری دارد که چارق قصد همکاری نزدیک با آن را دارد. 

همچنین از دیگر اهدافی که چارق برای خودش ترسیم کرده است، تلاش برای برقراری ارتباط با هنرمندانی است که به نوعی فراموش‌شده‌اند و احیای هنرهایی است که به مرز فراموشی رسیده‌اند. من ۷سال کارمند دولت بودم و تنها برای پیشبرد این اهداف، چارق را راه‌اندازی کردم و کار دولتی را کنار گذاشتم.

به لحاظ آماری اگر بخواهم در مورد چارق حرف بزنم باید اشاره کنم که در حال حاضر بیش از ۲هزار قلم کالا روی وب‌سایت چارق به‌فروش می‌رسد، ۱۳۴هنرمند با آن همکاری می‌کنند و در جهت پیشبرد اهداف آموزشی، ۳۸۰مقاله تخصصی روی این وب‌سایت قرار داده‌ایم.

همچنین در طول روز هزار بازدیدکننده داریم و روزانه حداقل ۱۰قلم کالا به فروش می‌رسانیم؛ کالاهایی که بین ۲۰هزار تا ۲میلیون و ۵۰۰هزار تومان قیمت‌گذاری شده‌اند.  

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.