اسب بخار خود را تازه کن!

یک تبلیغ خلاقانه برای روغن موتور

0

آژانس بازاریابی DDB برای تبلیغ یک روغن موتور به نام Hyde در قالب یک آگهی چاپی که در کشور نیجریه ارائه شده، از یک نماد قدیمی و مرتبط استفاده کرده است

این آگهی که برای روغن موتور مناسب با وسایل نقلیه صنعت کشاورزی طراحی شده است، اسب را به عنوان نمادی از قدرت حرکت به کار برده و اصطلاح اسب‌بخار را نیز به عنوان یک واحد نیروی شناخته‌شده، وارد کرده است.

تبلیغ مذکور در قالب دو تصویر ارائه شده است؛ تصویر اول اسبی را نشان می‌دهد که روی پاهای خود برخاسته و قدرت، سرعت و نیرومندی را نشان می‌دهد، زمین‌های کشاورزی زیر پای او قرار دارند و آسمان روی سرش نیز تیره‌گون بوده و بیننده هر لحظه انتظار غرش رعد و بارش باران را دارد که این بخش از تصاویر نیز قدرتمندی اسب را بیشتر نشان می‌دهند. از طرفی قسمت انتهای بدن اسب نیز مانند باک یک وسیله نقلیه بوده و روغن موتور از آن بیرون می‌آید، به طوری که بیننده به‌راحتی می‌تواند بین اسب، وسیله نقلیه و واحد اسب بخار ارتباط برقرار کند.

اسب بخار خود را رفرش کنید !

در تصویر بعدی نیز در وهله اول اسبی را در حال نوشیدن آب می‌بینیم که با کمی دقت معلوم خواهد شد که اسب در حال نوشیدن روغن موتور است. جمله «اسب بخار خود را رفرش کنید» در بالای تصاویر نیز به خوبی می‌تواند ذهن مخاطب را به سمت روغن موتور Hyde معطوف کند که در بالای عبارت مذکور نوشته شده است.

در واقع در دو تصویر مورد نظر، ذهن بیننده با دیدن اسب و قدرت ناشی از روغن مناسبی که می‌نوشد، درگیر شده و بین سه معنای مختلف، رابطه‌ای مناسب را برقرار می‌کند؛ یک: خود اسب که نمادی از سرعت و قدرت است و در گذشته نیز برای کشاورزی از آن استفاده می‌شد؛ دو: روغن موتور Hyde برای ماشین‌ها که مانند آب برای اسب است؛ سه: واحد اسب بخار که نشان‌دهنده قدرت و تحرک است.

در این میان، خصوصا ایهامی که تصویر اسب ایجاد کرده، می‌تواند بسیار مؤثر باشد؛ هم اسب است و هم واحد اسب بخار و هر دو نیز معانی‌ای مانند سرعت و قدرت را در دل خود جای داده‌اند، به طوری که بیننده این دو تصویر، می‌تواند یک روغن موتور مناسب و قدرتمند را برای ماشین‌های نقلیه صنعتی خود داشته باشد و با سرعت، قدرت و نیرویی بیشتر به فعالیت‌های کشاورزی خود بپردازد.

دو تصویر ، یک مفهوم

از طرفی رنگ‌بندی که در این دو تصویر استفاده شده است نیز جای تأمل دارد. تصویر اول که اسب روی پاهای خود ایستاده است، آسمانی تیره و آماده باران را نشان می‌دهد و همزمان با حالت اسب، صدای رعد و غرش و شیهه یک اسب نیرومند را در گوش بیننده تداعی می‌کند.

در تصویر دوم که سر یک اسب دیده می‌شود نیز علاوه بر اینکه دو مفهوم آب برای حیات و روغن موتور برای ماشین را در موازات هم قرار داده است، رنگ طلایی زمین و آسمان نیز، هر دو، هماهنگ بوده و تصویر غالبی از روغن موتور را به صورت غیرمستقیم نشان می‌دهند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.