ابزاری قدرتمند که رفتار موج را در تمام اعماق دریا پیش بینی می کند

0

یک بندرگاه یا آسیاب بادی جدید همواره تحت نیروهای شکستن امواج آب قرار می گیرد. این امواج، از زمانی که در عمیق ترین قسمت اقیانوس هستند تا زمانی که به قسمت های سطحی تر آب های ساحلی می رسند، دستخوش تغییرات زیادی می شوند. محققان برای محاسبه سریع رفتار موج، در هر عمقی و با در نظر گرفتن شیب ها، دیواره اسلکه یا کشتی، یک مدل ریاضی ساخته اند. این نرم افزار در حال حاضر در دسترس طراحان بندرگاه قرار دارد.

به گزارش شنبه مگ: امواجی که ما در سطح آب، در کل دریا یا ساحل می بینیم، از تعداد زیادی امواج دیگر با عمق های مختلف تشکیل شده اند. در اعماق اقیانوس امواج بلند با سرعت زیاد در حال حرکت هستند، اما در سطح آب ما فقط امواج کوتاه را می بینیم که به آهستگی حرکت می کنند و شکل و طول آنها با امواج اعماق آب متفاوت است.

ثبت تمام این تغییرات در مدل های ریاضی کار پیچیده ای است، بنابراین در اغلب موارد از نوعی تخمین استفاده می شود. در این تخمین پراکندگی، به عبارت دیگر رابطه بین طول موج و سرعت موج، اندازه گیری می شود. با این حال محققان به جای استفاده از تخمین، از رابطه دقیق استفاده می کنند. آنها معادلات ساده ای دارند.

این مدل برای هر عمقی از آب کاربرد دارد. به علاوه می توان هر گونه تغییر ناگهانی را، از قبیل اسکله، خط ساحلی شیب دار یا کشتی، لحاظ کرد. با وجود پیچیدگی این مدل، محاسبات بسیار سریع انجام می شوند.

با استفاده از این مدل می توان موج مورد نظر را از قبل محاسبه کرد و از این طریق تعداد ساعات آزمایش روی امواج را کاهش داد. اما محققان هنوز روی این مدل ها کار می کنند تا به یک ابزار کارآمد و دقیق در این زمینه دست یابند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.