آژانسی که روانشناسی مخاطب را در دستور کار خود قرار داد

0

آژانس بزرگ تبلیغاتی FCB برای رسیدن به موقعیت کنونی خود، فراز و نشیب‌های زیادی را پیموده‌ و سابقه‌ای صدوچند ساله در کارنامه کاری خود دارد. این شرکت که برای نخستین‌بار در سال ۱۸۷۳ با نام لرد و توماس تأسیس شد، یکی از ۳ شرکت قدیمی جهان به شمار می‌رود که توانسته ‌موقعیت خود را بیش از یک قرن حفظ کند و جزو برترین‌ها محسوب شود. در سال ۱۸۹۸ آلبرت لاسکر که یکی از کارمندان شرکت لرد و توماس محسوب می‌شد، توانست این شرکت را از آن خود کند و به سبب پیشرفت‌هایی که داشت، عناوین مهمی را برای شرکت مذکور به ارمغان بیاورد. جالب است بدانید که این شرکت در آغاز فعالیت‌های خود نیز در روش‌های بازرایابی خود، به مبحث روانشناسی مصرف‌کننده توجه داشت و این امر باعث شده است که در همان سال‌ها به عنوان پدر تبلیغات مدرن شناخته شود. توجه به روحیات مصرف‌کنندگان و بررسی علمی و همه‌جانبه دایره مشتریان یکی از خصوصیات عمده و خلاقانه این شرکت بازاریابی به شمار می‌رفت، ضمن اینکه استفاده از ابزار تبلیغات مدرن نیز از دیگر جنبه‌های نوآورانه FCB محسوب می‌شد، در همین راستا باید به استفاده این شرکت از رادیو اشاره کرد که خصوصا برای معرفی محصولات بهداشتی مانند صابون، خمیر دندان و … موفقیت‌های زیادی را به دست آورد.

 کمپین‌های انسان‌دوستانه و فرهنگی

اگرچه گروه تبلیغاتی FCB در راستای عمر طولانی که داشت، خدمات بازاریابی زیادی را به لحاظ تجاری برای شرکت‌های مختلف تولیدی به همراه داشته‌، اما تنها اهداف اقتصادی را دنبال نکرده و خصوصا در سال‌های اخیر در جهت تبلیغات فرهنگی و اجتماعی نیز گام‌های مؤثری برداشته است، در این زمینه خصوصا باید به تبلیغات این شرکت در مورد کودکان کار اشاره کرد که بازتاب وسیعی در فضای فرهنگی جوامع داشته است. خلاقیت آژانس مذکور در زمینه اینگونه تبلیغات به گونه‌ای است که عروسک‌ها و شخصیت‌های محبوب تلویزیونی برنامه کودکان را در حال کارهایی مانند خیاطی و یا واکس زدن نشان می‌دهد، در حقیقت به جای تصویر خود کودکان، عروسک‌های مورد علاقه آنان را نشان داده و از این راه تأثیرگذاری بیشتری را در بین مخاطبان این آگهی‌ها باعث می‌شود.

همچنین توجه به نقش رسانه‌های اجتماعی دنیای معاصر در دور کردن انسان‌ها از یکدیگر نیز از جمله مضامین مهم این شرکت تبلیغاتی به شمار می‌رود که در راستای حفظ ارزش‌های انسانی و روابط خانگی به تصویر کشیده شده‌اند. در جامعه‌ای که افراد روز به روز بیشتر در فضای مجازی غوطه‌ور می‌شوند، ارائه چنین تبلیغاتی می‌تواند تا حدی، دور شدن افراد را از یکدیگر گوشزد کند. به تصویر کشیدن دختر بچه‌ای که می‌خواهد مادر خود را ببوسد، اما فاصله بین او و مادرش با خطوط دیجیتال پر شده‌اند، از جمله نمونه‌های برجسته و تأثیرگذار تبلیغات فرهنگی این گروه به شمار می‌رود. میزان موفقیت شرکت  FCB در طول عمر چند صد ساله‌ای که داشته، قابل توجه است، به طوری که در سال ۱۹۵۸ میزان فروش این شرکت به مرز ۱۰۰میلیون دلار رسید. در دهه‌های اخیر نیز شرکت مذکور از سوی نشریه‌های معتبری مانند   AD Age و AD Week به عنوان شرکت تبلیغاتی برگزیده جهان شناخته شده بود که این عناوین جزء افتخارات این شرکت و نشان‌دهنده پیشرفت‌های روزافزون آن به شمار می‌روند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.