استارتاپ‌هایی که از کشورشان بزرگ‌ترند

آشنایی با اکوسیستم لتونی و اینکه چرا آنها این کشور را ترک می‌کنند؟

0

لتونی جمعیتی کمتر از ۲میلیون نفر دارد. این کشور اروپایی که همسایه لیتوانی و استونی است، به دلیل جمعیت کم خود با محدودیت بازار مواجه است. به همین دلیل بنیانگذاران استارتاپی این کشور در رویای رسیدن به بازارهای جهانی کار می‎کنند.

ایگیتا پولانسکا (Egita Polanska) مدیر استارتاپ Startin.lv در این‌باره می‎گوید: «بنیانگذاران در لتونی به سرمایه‌گذاری در خارج از این کشور فکر می‎کنند.» مدیران استارتاپی در کشور لتونی امکان تست محصولاتشان را ندارند، زیرا این کشور برای آزمایش محصولات تولیدی، زیادی کوچک است.

مدیران استارتاپی لتونی روش‌های بسیاری برای بازخورد‌گرفتن از مشتریانشان دارند، اما این روش‌ها به اندازه‌‌ کافی قوی نبوده و اکثر بنیانگذاران استارتاپی لتونی ترجیح می‌دهند در داخل کشور خود کار نکنند. از طرفی لتونی راه‌های ورود و خروج زیادی دارد و همین مسئله باعث می‎شود استارتاپ‌های لتونی به فکر تغییر مکان باشند.

در همین راستا، دولت لتونی در سال ۲۰۱۶، قانونی مالیاتی برای استارتاپ‎ها تصویب کرد. همچنین دولت لتونی ویزای مخصوصی را برای استارتاپ‌ها در نظر گرفت تا کارآفرینان با یکدیگرملاقات کنند و تعامل بیشتری داشته باشند. علاوه بر این، ۱۳میلیون یورو سرمایه از طریق شتاب‎دهنده‎ها برای سرمایه‎گذاری دانه‌ای(فرشته) در استارتاپ‌های لتونی وجود دارد.

لتونی همواره با همسایه خود استونی رقابت دارد. استونی کماکان سود زیادی از طریق نرم‌افزار اسکایپ به دست می‎آورد. لتونی از راه ساخت بخش‎های مختلفی نظیر فین‌تک، تجارت الکترونیک و هواپیماهای بدون سرنشین، برای خود اعتبار به دست آورده است.

یکی از معروف‌ترین استارتاپ‎های لتونی که در خارج از این کشور نیز سر‌و‌صدای زیادی کرده، پلتفرم اینفوگرام (Infogram) است. اینفوگرام در سال ۲۰۱۷ جزئی از شرکت نرم‌افزاری پرزی (Prezi) بود. هر‌ساله در ماه فوریه، شهر ریگا میزبان کنفرانس تکچیل (TechChill) است.

Marija Rucevska هم‌بنیانگذار و مدیر تکچیل امیدوار است که اکوسیستم لتونی با کشورهای شمالی خود ارتباط برقرار کند. از این‎ گذشته، لتونی در جست‌وجوی به دست آوردن «پول هوشمند» در یک تا ۲سال آینده است.

هم‌بنیانگذار تکچیل در ادامه صحبت‎هایش به استفاده از انرژی‎های سبز اشاره می‎کند و می‎گوید: «لتونی درختان بسیار و هوای بسیار خوبی دارد و زمانی که هوای بیرون یخ نزده است، می‎توانیم آب و هوای خوبی را تجربه کنیم.» لتونی درصدد بهره‌مندی از انرژی‎های نو و فناوری‎های جدید است. به همین دلیل بسیاری از استارتاپ‎های لتونی در این زمینه‎ها فعالیت ‎می‎کنند. برای آشنایی بیشتر با اکوسیستم استارتاپی لتونی در این گزارش به این کشور و استارتاپ‌های مطرح آن سفر کرده‌ایم.

ویویدلی (VIVIDLY)

ویویدلی پلتفرم واقعیت مجازی بر پایه وب است که به معماران و طراحان شهری کمک می‌کند تا طراحی‎های خود را به صورت مدل‎هایی سه‌بعدی ارائه کنند. موسس و مدیر این استارتاپ، گونیتا کولیکوسکا(Gunita Kulikovska) است.

گونیتا کولیکوسکا در سال ۲۰۱۶ ایده ویویدلی را عملی کرد. استارتاپ ویویدلی مشتریان بسیاری در صنعت طراحی پیدا کرده است. مدیرعامل ویویدلی، کولیکوسکا دانش‎آموخته معماری است و همواره خواستار طراحی در صنعت ساخت‌وساز بوده است.

ویویدلی استارتاپی است که نشان می‎دهد چگونه ابزارهای واقعیت مجازی می‎تواند شیوه ارتباط در صنعت ساختمان‌‎سازی را تغییر دهد. گونیتا کولیکوسکا درمورد فعالیت‎های استارتاپ ویویدلی می‎گوید: «ما تنها شرکتی برای توسعه یک فناوری نیستیم.» ویویدلی یکی از ۱۰ استارتاپ برتر در زمینه واقعیت مجازی و طراحی‎های شهری است.

با توجه به سخنان هم‌بنیانگذار ویویدلی، این استارتاپ راهنمایی‌های فنی از طریق فناوری انجام می‎دهد و خاطر‌نشان می‎کند که می‎توان از پتانسیل همه‎جانبه‌ فناوری استفاده کرد. تمرکز اصلی ویویدلی ‌روی حذف موانع است. این استارتاپ پلتفرمی است که ظرفیت‌سازی می‌کند و به‌سادگی قابل استفاده است.

سونارورکس (SONARWORKS)

استارتاپ سونارورکس در سال ۲۰۱۲ توسط هلموتس بمز (Helmuts Bems) و مارتینز پوپلیس (Martins Popelis) آغاز به کار کرد. سونارورکس در صنعت موسیقی، رسانه و سرگرمی فعالیت می‎کند. براساس گفته‎های مدیرعامل و هم‌بنیانگذار استارتاپ لتونیایی سونارورکس، هلموتس بمز، نرم‌افزار این استارتاپ از نظر دیجیتالی قدرتمند بوده و کاستی‌هایی که در سخت‌افزار دستگاه شنیداری شما وجود دارد را برطرف می‌کند که موجب بهبود کیفیت استودیوی شما می‎شود.

استارتاپ سونارورکس کیفیت مناسبی از موسیقی را به شما ارائه می‎کند، تنها کافی است اپلیکیشن تروفای اپ (True-Fi app) سونارورکس را دانلود و مدل هدفون خود را انتخاب کنید، در این هنگام سیستم به صورت خودکار ریتم موسیقی را مشخص می‎کند. حتی اگر وسایل صوتی شما بی‎نقص نباشد، باز هم سونارورکس آوای خوبی را برایتان ارائه می‎کند. با این حال اساس کار سونارورکس، ایجاد نرم‌افزاری برای مهندسان حرفه‎ای و تهیه‎کنندگان به منظور تصحیح نقص‌هایی است که در اسپیکرها و هدفون‎ها وجود دارد. کاربران این استارتاپ بیش از ۲۰ هزار استودیو را تشکیل می‎دهند.

نوردیجن (NORDIGEN)

استارتاپ فین‌تک نوردیجن در سال ۲۰۱۵ آغاز به کار کرد. نوردیجن به بانک‌ها و وام‌دهندگان راهکار جدیدی برای ارزیابی خطرات اعتبار شخصی براساس داده‌های تراکنشی آنها ارائه می‌دهد. این استارتاپ به جای اطلاعات بازپرداخت تاریخی از داده‌های حساب کاربری بانکی برای تصمیم‌های اعتباری استفاده می‌کند.

رونالدز مسترز (Rolands Mesters) یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل نوردیجن، می‌گوید: «آنچه که ما سعی داریم انجام دهیم، ساخت امتیاز و رتبه کاملا جدید براساس هزینه‌های واقعی و رفتار درآمد است.» به عنوان مثال، شخصی که در اقتصاد گیگ کار می‌کند، با بهره‌گیری از ابزارهای ارزیابی موجود، هزینه‌هایش را یادداشت می‌کند با این وجود، به دلیل کارهای روزمره و کمبود وقت این امکان وجود دارد که فرد مورد نظر نتواند درآمد و هزینه‌هایش را مرتب بنویسد، اما الگوریتم‌های استارتاپ نوردیجن براساس داده‌های حساب بانکی اشخاص فعالیت‌های آنها را رصد کرده و چشم‌انداز ثابتی از درآمد افراد فراهم می‌کند.

آناتومی نکست (ANATOMY NEXT)

آناتومی نکست یکی از استارتاپ‌های لتونی است که در خارج از این کشور رشد کرده و در حال حاضر نمایندگی آن در سیاتل است. حوزه فعالیت آناتومی نکست آموزش مجازی و مراقبت از سلامتی است. این استارتاپ در سال ۲۰۱۳ راه‌اندازی شده و نرم‌افزاری برپایه وب و واقعیت افزوده برای آموزش مراقبت‌های شخصی است.

مدیران استارتاپی در کشور لتونی امکان تست محصولاتشان را ندارند، زیرا این کشور برای آزمایش محصولات تولیدی، زیادی کوچک است. اکثر بنیانگذاران استارتاپی لتونی ترجیح می‌دهند در داخل کشور خود کار نکنند

سندیس کندرتس (Sandis Kondrats)، مدیرعامل آناتومی نکست فعالیت‌های این استارتاپ را اینگونه توضیح می‌دهد: «آناتومی نکست، گوگل‌مپ برای بدن انسان است.» هدف آناتومی نکست، آموزش درمدارس پزشکی و بیمارستان‌ها‌ست. این شرکت شبیه‌سازی دقیق و جزئی از بدن انسان برای دسکتاپ، تلفن همراه و مایکروسافت هولولنز می‌سازد.

سندیس کندریس برای آنکه کار خود را در آناتومی نکست آغاز کند، آموزش مجسمه‌سازی را تجربه کرد، اما متوجه شد که یک اطلس سه‌بعدی می‌تواند کاربردهای بهتری برای پزشکی داشته باشد. این شرکت دارای مشتریانی در ایالات‌متحده و اروپاست و در حال حاضر تمرکز زیادی ‌روی افزودن ویژگی‌های جدید شبیه‌سازی دارد.

پرینت فول (PRINT FUL)

در سال ۲۰۰۴ ، لوریس لیبرتز (Lauris Liberts)، شبکه اجتماعی Draugiem.lv ‌ را در پاسخ خود به فیس‌بوک راه‌اندازی کرد. لوریس لیبرتز در سال ۲۰۱۳ با همکاری دیویس سیکسنانس (Davis Siksnans) استارتاپ پرینت‌فول را تاسیس کرد. لیبرتز در حال حاضر مدیرعامل پرینت‌فول است. پرینت‌فول خدمات چاپ و طراحی محصولاتی مانند تی‌شرت، پوستر و کلاه را برای کسب‌وکارهای مختلف انجام می‌دهد.

دیجی پالس (DIGIPULSE)

دیجی پالس در فوریه ۲۰۱۷ کار خود را آغاز کرد. این استارتاپ اولین شرکت مستقل امنیت دیجیتال در دنیاست. دیجی پالس در حوزه ارزرمز و فین‌تک خدمات‌رسانی می‌کند. پلتفرم امنیت دیجیتال مستقل دیجی‌پالس به صاحبان ارزرمز اجازه می‌دهد تا ‌هنگام مرگ دارایی‌های دیجیتال خود را تقسیم کنند.

کاربران می‌توانند آدرس ایمیل و نام کاربری رسانه‌های اجتماعی خود را در دیجی‌پالس وارد کنند. وقتی این پلتفرم اطلاعات کاربران را دریافت کرد، کاربران می‌توانند فعالیت‌های خود را دنبال کنند و اگر این فعالیت به صفر تنزل یابد، دارایی‌های فرد به طور خودکار به دریافت‌کنندگان از پیش تعیین‌شده منتقل خواهد شد.

در این استارتاپ همه‌چیز از طرف مشتری رمزنگاری شده‌‌ و دریافت‌کنندگان باید اطلاعات مربوطه را وارد کرده و به پرسش‌های امنیتی پاسخ دهند تا به دارایی‌های دیجیتال دسترسی داشته باشند . جشنواره تکچیل بهترین اجتماع استارتاپی حوزه بالتیک است. در این جشنواره بسیاری از شرکت‌های فناوری، نوآوری و سرمایه‎گذاران منطقه حضور دارند.

تکچیل با سرمایه‎گذاری سازمانی غیرانتفاعی به همین نام اداره می‎شود. تک‌کرانچ بالتیک، اولین نمونه از همایش تکچیل بوده است. اکوسیستم استارتاپی لتونی پذیرای بسیاری از استارتاپ‎های بین‎المللی است.‌

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.