یک شیکاگوی بدون خورشید!

0

با توجه به پیشرفت فناوری دیجیتال، بسیاری از رسانه‌های چاپی در نسخه‌های دیجیتال نیز ارائه می‌شوند که در نتیجه چنین رویکردی، صرفه‌جویی قابل توجهی در استفاده از کاغذ اتفاق خواهد افتاد.

با توجه به پیشرفت فناوری دیجیتال، بسیاری از رسانه‌های چاپی در نسخه‌های دیجیتال نیز ارائه می‌شوند که در نتیجه چنین رویکردی، صرفه‌جویی قابل توجهی در استفاده از کاغذ اتفاق خواهد افتاد. ترویج فرهنگ مراجعه به منابع دیجیتال، روندی است که در سال‌های اخیر انجام شده و بسیاری از رسانه‌ها‌ی معروف جهان این نکته را مورد توجه قرار داده‌اند؛ یکی از تبلیغات خلاقانه و قابل توجه در این زمینه، یک تصویر چاپی است که روزنامه Chicago Sun-Times، یکی از قدیمی‌ترین روزنامه‌های شیکاگو، با همکاری آژانس Ogilvy ارائه کرده است. در این تصویر خلاقانه، صفحه مربوط به جلد این روزنامه، فقط عنوان را در بالای صفحه دارد و بقیه صفحه خالی رها شده است و تنها در پایین صفحه عبارت زیر دیده می‌شود: یک شیکاگوی بدون Sun-Times!  دیدن صفحه اول یک روزنامه که سفید است، می‌تواند برای هر بیننده‌ای قابل توجه بوده و نشانه‌ای از یک پیام تلقی شود؛ پیامی که به مخاطبان این نکته را می‌رساند که باید در مصرف کاغذ صرفه‌جویی کرد و در صورت اهمیت ندادن به این امر، ممکن است دیگر روزنامه مذکور را نداشته باشند. از آنجایی که این روزنامه، یکی از روزنامه‌های قدیمی شیکاگو نیز محسوب می‌شود، چرخه‌ای از خاطرات را برای مردم این منطقه به همراه داشته و در نتیجه دیدن صفحه خالی و خطر از دست دادن آن، می‌‌تواند یک تأثیر عمیق عاطفی روی بینندگان به جا بگذارد، چراکه هیچ‌یک از آنها حاضر نخواهند بود که این روزنامه قدیمی و پر از خاطره را از دست بدهند.

از دیگر نکات قابل توجه دیگری که در تصویر فوق دیده می‌شود، تناظر معنایی است که بین عنوان روزنامه و خورشید ایجاد شده است: شیکاگوی بدون Sun-Times، ناخودآگاه، علاوه بر عنوان روزنامه، خود خورشید را نیز به ذهن انسان متبادر می‌کند؛ شهری را تصور کنید که نور خورشید را دیگر نداشته باشد؛ مطمئنا تصور چنین شهری که خورشید بر آن نتابد، خوشایند هیچ یک از ساکنان آن شهر نخواهد بود، به همین دلیل نیز با ایجاد یک ارتباط ساده بین عنوان روزنامه و نور خورشید، بیننده این تصویر به خوبی قانع می‌شود که نداشتن روزنامه Sun-Times در شیکاگو، به همان اندازه دردناک است که نتابیدن خورشید ‌روی این شهر! استفاده از چنین تشبیهی هر‌چه بیشتر بر لزوم ماندگاری این روزنامه و حفظ کاغذ به عنوان یک دغدغه فرهنگی تأکید می‌کند و در نتیجه تمایل بیشتری را بین خوانندگان روزنامه‌ها در لزوم استفاده از نسخه‌های دیجیتالی ایجاد می‌کند.

با دقت بیشتری می‌توان گفت که نه‌تنها این تشبیه برای روزنامه به کار رفته که مانند خورشید آگهی‌رسان و ثمربخش است، بلکه در معنای گسترده‌تر خود، می‌توان ارزش چوب درختان را که ماده اولیه کاغذ هستند نیز معادل نور خورشید دانست، به این معنا که کاغذ یک سرمایه مهم و حیاتی برای بشر است که ارزشی مانند نور خورشید داشته و در ‌نتیجه باید در حفظ و نگهداری آن کوشا بود.

دیدن یک صفحه خالی از یک روزنامه قدیمی و به دنبال آن تصور شهری بدون کاغذ‌ و در تناظر قرار دادن این مفهوم با از دست دادن نور خورشید، یک پیام تبلیغاتی عاطفی محسوب می‌شود که از طریق استفاده از تصویر خالی یک روزنامه و ارائه یک تشبیه بین روزنامه، کاغذ و خورشید، اهمیت کاغذ و بحران از دست دادن آن را در جوامع امروزی گوشزد کرده و محتوای دیجیتال را به عنوان یک جایگزین مناسب معرفی می‌کند.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.