چگو نه بلیک راس ۱۵ ساله فا یر فاکس را خلق کر د؟

0

طبق آخرین آمار منتشرشده بیش از ۲۵ درصد کسانی که می‌خواهند در اینترنت چرخی بزنند به سراغ مرورگر موزیلا می‌روند. روباه آتشین موزیلا با رنگ‌های زرد و آبی‌اش در میان طرح‌ و نقش مرورگرهای دیگر، روزگاری آنقدر خودنمایی‌می‌کرد که در سال ۲۰۰۷ یکی از محبوب‌ترین مرورگرهای وب به شمار‌می‌رفت، درحالی‌که در‌آن‌زمان تنها ۵ سال از حیاتش می‌گذشت. هنوز هم این نام عنوان دومین مرورگر کامپیوتری مورد استفاده را از آن خود کرده‌است.  شاید کمتر کسی بداند که طراحان اولیه این مرورگر که بعدها برند موزیلا را پایه گذاشتند، دو نوجوان کارآموز در شرکت نت‌اسکیپ بودند.

  •  محبوب‌ترین مرورگر وب در سال ۲۰۰۷

سال ۱۹۹۶ و پیش از تولد شرکت موزیلا، مرورگر نت‌اسکیپ محبو‌بیتی ۸۰ درصدی میان کاربران مجازی داشت. محبوبیتی که همان سال با بیرون‌آمدن اولین مرورگر شرکت مایکروسافت خدشه‌دار شد و این شرکت را از قافله رقابت عقب‌‌راند. چهار سال بعد از تولد اینترنت اکسپلورر، بلیک راس نوجوان ۱۵ ساله اهل میامی شروع به کار در نت‌اسکیپ کرد و بی‌شک در جریان محبوبیت روز‌به‌روز مرورگر اینترنتی شرکت رقیب بود. این نوجوان برنامه نویس با همکاری دیو هایت شروع به طراحی آزمایشی مرورگر تازه‌ای کردند. هدفشان در ابتدا ساختن مرورگر ساده‌ای بود که برخلاف پیچیدگی‌های پیشین نت‌اسکیپ، کار با آن برای کاربران آسان باشد و از‌سوی‌دیگر امنیت مجازی کاربران را هم فراهم‌کند. 

و بدین ترتیب مرورگر فایرفاکس به‌دنیا آمد. این‌مرورگر در‌آغاز با نام فونیکس معروف شد. اما چندی نگذشت که شرکت سرمایه‌گذاری فونیکس تکنولوژی با فایرفاکس به‌مشکل برخورد و مرورگر جوان در‌حالی‌که تنها یک سال از عمرش می‌گذشت، در سال ۲۰۰۳ نام موزیلا را بر‌خود برگزید و همان سال بنیاد موزیلا بنیان‌گذاری شد. پس از تلاش فراوان اولین نسخه  فایرفاکس در نهم نوامبر ۲۰۰۴ منتشر شد. نسخه‌های اولیه فایرفاکس با استقبال بی‌نظیری مواجه شد. مرورکردن برگه‌ای، استفاده از افزونه‌ها و به‌روزرسانی خودکار از مزایایی بودند که رشد فایرفاکس را تصاعدی کردند. بعدها ویژگی‌های دیگری چون غلط‌گیری املایی و فناوری ضدفریبکاری که توسط گوگل برای این شرکت طراحی شده بود، آنقدر جلب‌توجه‌کردند که موزیلا در فاصله سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ همواره رتبه یک و دو محبوبیت میان کاربران مجازی را از آن خود می‌کرد. در سال ۲۰۰۹ مرورگر شرکت موزیلا توسط ۳۲ درصد از کاربران فضای مجازی استفاده‌می‌شد و نسخه ۳.۵ آن پرکاربردترین مرورگر در جهان شناخته شد؛ اما از آنجا که همواره برندهای دنیای تکنولوژی بی‌رقیب نمی‌مانند، موزیلا هم با روی‌کارآمدن گوگل کروم از جایگاه مقتدرانه خود تنزل‌کرد و دیگر نتوانست محبوبیت روزگار اوج خود را باز‌یابد. با‌این‌حال آمار‌ می‌گوید در سال ۲۰۱۴ این برند روی صفحه نمایش کامپیوتر بیش از نیم میلیارد نفر در جهان خود‌نمایی می‌کرده‌است.

  •  روباه آتشین موزیلا چه‌می‌گوید؟

روباه شرکت فایرفاکس، لوگوی اصلی این شرکت در سال‌های حیاتش بوده و هست؛ اما این طراحی که به ظاهر یک شکل است، در طول سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳، چهار بار عوض‌شده و نقش‌و‌نگارتازه‌ای به‌خود گرفته‌است. طراحان لوگوی فایرفاکس معتقدند که طراحی نهایی حاصل توجه آنها به بازخورد مخاطبان شرکت‌است که خواهان ساده‌تر شدن نقش لوگو بوده‌اند. آنها باور‌دارند که سادگی لوگو به معنای استفاده از طرح‌های ابتدایی و رنگبند‌ی‌های یکسان و خشک نیست، بلکه ساده‌سازی لوگو رسیدن به تصویری است که مخاطب با آن بیش از قبل ارتباط برقرار‌کند و به چشمش خوشایند‌باشد. 

روباه فایرفاکس با تغییراتی در‌طیف‌رنگبندی، گرد‌شدن زوایا و پایین‌آمدن تضاد‌رنگی جای‌خود را از‌ یک طراحی ابتدایی با زوایای تند و تیز و رنگ‌های شارپ به سایه‌روشن‌های ساده داده‌است. طراحی مجدد لوگو در ۲۰۱۳ مبتنی بر کم‌کردن جزییات تصویر بود، چرا‌که طراحان معتقد بودند خطوط اضافی و نورپردازی در لوگو به گونه‌ای است که وقتی لوگو در نوار کوچک پایین دسکتاپ به نمایش در‌می‌آید، پر از نقش‌های شلوغی است که از وضوح تصویر کم می‌کند. برندی که در لوگوی سال ۲۰۰۳ روباهی را نشان می‌داد که به زمین تکیه کرده یا روی‌ آن لم داده، حالا روباهی آتشین را نشان می‌دهد که زمین را در آغوش گرفته‌ یا به معنای دیگر آن را احاطه کرده است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.