چگونه به يک ايده براي کسب‌وکار برسيم؟

0
  • با چه روش‌هايي مي‌توانيم سه‌سال اول، کسب و کارمان را حفظ کنيم؟

کتاب  Start Your Own Business درباره مراحل مهم شروع يک کسب‌وکار راهنمايي‌هايي به مخاطب مي‌کند، سپس توضيح مي‌دهد که چگونه مي‌توان در سه سال اول شروع کسب‌وکار خود را حفظ کرد. در اينجا به خلاصه‌اي از توصيه‌ها و پيشنهادهايي اشاره مي‌شود که نشان مي‌دهند چه نوع کسب‌وکاري را بايد شروع کنيد. شما چگونه فرآيند ايده کسب‌وکار را شروع مي‌کنيد؟ ابتدا يک ورق کاغذ بياوريد، بالاي آن بنويسيد «چيزهايي درباره من». پنج تا هفت نکته درباره خودتان يادداشت کنيد، کارهايي که دوست داريد انجام دهيد يا به‌خوبي آن‌ها را انجام مي‌دهيد، مسائل شخصي (بعدا درباره زندگي شغلي صحبت خواهيم کرد). ممکن است ليست شما شامل موارد زير باشد: «من با مردم خيلي خوب هستم، کودکان را دوست دارم، عاشق مطالعه هستم، کامپيوتر را دوست دارم، عاشق اعدادم، يک حلال مشکلات هستم.» فقط هر آنچه را که به ذهنتان خطور مي‌کند يادداشت کنيد. مهم نيست حرف‌هاي شما درباره خودتان معنا و مفهوم داشته باشد. در طرف ديگر ورق کاغذ، چيزهايي را فهرست کنيد که فکر مي‌کنيد در انجام آن‌ها خوب نيستيد يا دوست نداريد انجامشان دهيد. ممکن است دوست نداشته باشيد با افراد جديد ملاقات کنيد يا واقعا به بچه‌ها علاقه نداشته باشيد، يا از صحبت کردن در جمع خوشتان نمي‌آيد يا نمي‌خواهيد سفر کنيد. درباره آن‌ها فکر نکنيد و هرچه به ذهنتان مي‌آيد بنويسيد. وقتي اين ليست را تهيه کرديد، از خودتان بپرسيد: «اگر سه تا پنج محصول يا خدمات وجود داشت که باعث مي‌شد زندگي من بهتر شود، آن محصولات يا خدمات چه بودند؟» مشخص کنيد که کدام محصولات يا خدمات زندگي شما را آسان‌تر يا شادتر مي‌کنند، بازدهي شما را بالا مي‌برند، يا فقط زمان بيشتري را در اختيار شما قرار مي‌دهند. سپس همين مجموعه سوالات را درباره زندگي کاري خودتان بپرسيد. به علاوه بررسي کنيد که درباره زندگي کاري خود چه چيزهايي را دوست داريد و چه چيزهايي را دوست نداريد و نيز مردم از کدام ويژگي‌هاي شما خوششان مي‌آيد و کدام ويژگي‌هاي شما را دوست ندارند. درنهايت از خودتان بپرسيد چرا به دنبال شروع يک کسب‌وکار هستيد. وقتي به اين سوال پاسخ داديد، به دنبال يک الگو بگرديد، اينکه آيا به يکي از کارهايي که شما دوست داريد يا در انجام آن خوب هستيد، نياز هست يا خير.

 

  •  لحظات الهام‌بخش

همه جا چيزهايي وجود دارد که بتوانيم از آن‌ها الهام بگيريم. رسيدن به يک ايده کار ساده‌اي است. اين الهامات هميشه به ما نشان داده مي‌شوند. بسياري از کارفرمايان محلي کافي‌شاپ Starbucks را به شهر خود آوردند و از اين طريق ميليون‌ها دلار درآمد کسب کردند و کسب‌وکار خود را از آنجا آغاز کردند. به کافه Caribou نگاه کنيد. موسسان اين کافه با ارائه ايده‌هاي جالب کسب‌وکار خود را در سراسر کشور توسعه دادند در حالي که برخي از کارفرمايان در اين حوزه تصميم گرفتند در سطح محلي باقي بمانند.

از ايده‌هاي امتحان‌شده چشم‌پوشي نکنيد. معمولا کسب‌وکارهاي پررونق يک چرخه را طي مي‌کنند. باغباني را در نظر بگيريد. در چند سال گذشته، فکر نمي‌کرديد که محصولات و تجهيزات باغباني بتواند در قرن بيست و يکم دوام بياورد. اين درباره شغل کفش‌دوزي نيز صدق مي‌کند. در حالي که افراد مي‌خواهند لباس‌ها و کفش‌هايي بادوام بيشتر داشته باشند. درواقع تقاضا براي اين کسب‌وکارها بالاست و عرضه آن کم است. به عبارت ديگر، شما مي‌توانيد يک ايده را برداريد و آن را نسبت به زمان و جامعه خود تغيير دهيد. از خلاقيت خود نيز در يک ايده استفاده کنيد. درواقع، اگر مي‌خواهيد کسب‌وکار شما موفقيت‌آميز باشد، سفارشي‌سازي و تغيير يک ايده نوعي انتخابي نيست بلکه ضروري است. شما نمي‌توانيد يک ايده را برداريد و ارائه دهيد و سپس بگوييد «خوب تمام شد». معمولا کسب‌وکارهاي موفق مانند مک‌دونالد، سابوي و… از رويکرد يک اندازه براي همه استفاده نمي‌کنند. يکي از بهترين روش‌ها براي تشخيص اينکه آيا ايده شما در جامعه‌تان موفق خواهد بود يا خير آن است که با افرادي که مي‌شناسيد صحبت کنيد. اگر اين يک ايده کاري است، با همکاران خود صحبت کنيد. از ايده‌هاي شخصي اعضاي خانواده يا همسايگان خود استفاده کنيد. از اينکه ديگران ممکن است ايده شما را بدزدند، نترسيد. احتمال آن بسيار کم است. فقط درباره مفهوم کلي صحبت کنيد؛ نيازي نيست تمام جزئيات را در اختيار ديگران قرار دهيد.

خوشبختانه تاکنون روند تشخيص اينکه کدام کسب‌وکار براي شما مناسب است، تا حدودي مشخص شده است. بايد بدانيد که استارتاپ يک کسب‌وکار علم موشکي نيست. اصلا شروع کسب‌وکار ساده نيست، اما آنقدرها هم پيچيده و ترسناک نيست که ديگران فکر مي‌کنند. اين يک روند مرحله‌به‌مرحله است. بنابراين بايد پله‌پله پيش برويد. اولين مرحله آن است که دريابيد چه کار مي‌خواهيد انجام دهيد. وقتي ايده در ذهن شما نقش بست، با مردم صحبت کنيد تا از نظر آن‌ها نيز مطلع شويد و بپرسيد: «آيا اين را مي‌خريد؟ از آن استفاده مي‌کنيد؟ و چقدر براي آن مي‌پردازيد؟» پس از آن بايد کارهاي زيادي انجام دهيد و تحقيق کنيد و وقتي تصميم گرفتيد، سريع عمل کنيد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.