چه کسانی زودتر استخدام خواهندشد؟

0

خلاقیت و هنر حل مسئله در بازار جهان به راه‌حلی برای دستیابی به موفقیت تبدیل‌شده است. در کمپانی ادوبی این راه‌حل نوین از اهمیتی بیش‌ازپیش برخوردار شده است. بیل دیبندتو، روزنامه‌نگار و نویسنده در عرصه فنّاوری گزارشی را از این موضوع تهیه کرده است.

ممکن است ترکیب خلاقیت و نگرش ریسک‌گریز بسیاری از کمپانی‌های بزرگ دنیا کمی عجیب به نظر برسد، اما کمپانی ادوبی در این رابطه به نکته‌ای کلیدی اشاره می‌کند: بایستی پتانسیل خلاقیت در دانش‌آموزان را تا آنجایی که آنان ابزار و تفکرات خلاقانه‌و‌نوآورانه را با خود به محیط کار بیاورند پرورش داد. البته که هنوز هم این مسئله پابرجاست که آیا خلاقیت قابل آموزش‌دادن و یادگیری است؟ چراکه تعریف این موضوع نیز همانند هوشیاری و یا عشق به‌طور کامل امکان‌پذیر نیست. هیچ روند روشمند و مرحله‌به‌مرحله‌ای برای تبدیل به چون‌وچرای یک فرد به یک انسان خلاق وجود ندارد. نظر‌گاه ادوبی در این رابطه از دو بخش تشکیل شده است. نخست اینکه در مشاغل امروزه خلاقیت به چه چیزی اطلاق می‌شود؟ و ثانیا اینکه چگونه می‌توان پتانسیل خلاقیت را در افراد جوان تقویت کرد تا برای کار در محیط کار آینده خود آماده شوند؟ ادوبی معتقد است که خلاقیت در محیط کار با خلاقیت در آموزش آغاز می‌شود. همان‌طور که تریسی تروبریج، مدیر گروه دپارتمان آموزشی در ادوبی اشاره می‌کند:« خلاقیت کاملاً ضروری است و دیگر یک گزینه انتخابی نیست… در دنیای امروزه که با سرعت زیادی در حال تغییر است آینده در دستان خلاقیت است». او «انفجار فناوری» در عصر امروز را به معنای شنیده‌شدن به‌وسیله خلاقیت، در دنیایی سرشار از هیاهو و سروصدا می‌داند.

 آماده‌سازی دانش آموزان برای محیط کاری متفاوت و متغیر

تروبریج در ادامه صحبت خود به این موضوع اشاره می‌کند که مشاغل از جنبه‌های متفاوتی در حال تغییر هستند و دانش‌آموزان بایستی مهارت‌های وابسته به فنّاوری را در خود تقویت کنند و راه‌های برقراری ارتباط‌های دیجیتال را فراگیرند. «خلاقیت یک کاتالیزور(سرعت‌دهنده) برای نوآوری است و برای رشد یک اقتصاد عنصری حیاتی است».

تروبریج از یک نظرسنجی آنلاین توسط ادلمن برلند که بر روی ۱۰۶۸ نفر از مدیران استخدامی انجام‌شده می‌گوید: «جستجو برای کاندیداهای خلاق: سرمایه‌گذاری برای آینده»؛ این عنوانی است که از نگاه ادوبی اهمیت خلاقیت را به‌درستی بیان می‌کند. نتایج این نظرسنجی به این نکته اشاره می‌کند که بازار و فنّاوری در حال تغییر شاخصه‌های ارزیابی کاندیداهای مشاغل هستند و اینکه تمامی مشاغل به سمت جذب نیروی خلاق حرکت کرده‌اند. در یکی از سؤالات این نظرسنجی راجع به اینکه آیا دانش آموزان و دانشجویان امروزه برای کار در محیط‌های کاری آماده هستند یا خیر، ۷۰ درصد از مدیران استخدامی به این سوال پاسخ منفی دادند و اذعان داشتند که دانش‌آموزان فاقد آمادگی لازم برای موفقیت در بازارهای امروزه هستند.

دیگر نتایج این نظرسنجی بر فاکتورهایی تاکید می‌کند که تجارت‌ها و کاندیداهای استخدامی با آن مواجه هستند:

۱- هفتادوپنج درصد از مدیران استخدامی بر روی این موضوع که بازار کار در پنج سال آینده تغییرات بسیاری خواهد داشت، اتفاق‌نظر داشتند. همگام بودن با فنّاوری (۸۸ درصد)، توانایی برقراری ارتباط از طریق رسانه‌های دیجیتال (۸۲ درصد) و خلاقیت ( ۷۶ درصد) از مهارت‌های ضروری برای بازار کار در این نظرسنجی برگزیده شدند.

۲- از نگاه مدیران استخدام، مهارت‌های حل مسئله و تفکر انتقادی (۵۸ درصد) و خلاقیت و نوآوری (۴۱ درصد)، در صدر مورد تقاضاترین مهارت‌ها در ۱۲ ماه آینده خواهند بود.

۳- ۹۴ درصد از مدیران خلاقیت را کلید اساسی ارزیابی کاندیداهای مشاغل دانستند و مهارت‌های خلاقانه را بر مهارت‌های متعارف و مرسوم با نسبت ۵ به ۱ برتر دانستند.

۴-  ۸۲ درصد از این مدیران گفته‌اند به دنبال افرادی هستند که خلاقانه و به‌سادگی، مهارت‌های اصلی و پایه را به راه‌حلی برای مشکلات فنی تبدیل می‌کنند.

۵- ۶۰درصد از مدیران استخدامی در این نظرسنجی به این نکته اشاره کردند؛ دانش‌آموزان و افرادی که به‌تازگی از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل شده‌اند، با توسعه مهارت‌های خود در طیف گسترده‌ای از زمینه‌ها می‌توانند از همسالان خود متمایز باشند. ۴۷ درصد از آنان بر روی این موضوع که با افزایش تمرکز بر روی اندیشه‌‌وآموزش خلاقانه، می‌توانند عامل به‌حرکت‌درآمدن چرخ‌های خلاقیت شوند، اتفاق‌نظر داشتند.  ۴۵ درصد از این مدیران با اعتقاد به این موضوع که نوآوری و خلاقیت قابل ‌آموزش دادن و یادگیری است و قبول این نکته که تفکر خلاقانه در مقایسه با تخصص‌های فنی افراد را به درجات بالاتری ارتقا می‌دهد، افراد را بیش‌ازپیش به این امر مهم تشویق کرده‌اند.

۶- طبق نتایج این نظرسنجی، مدیران استخدام بر این موضوعات که تربیت و آماده‌سازی دانش‌آموزان برای آینده به رویکردهایی به‌روز، شامل دوره‌ها و موقعیت‌هایی آموزشی‌ که آنان را برای مشاغل آینده آماده کند به این ترتیب مورد تاکید قرار داد: (۵۵درصد) پاداش‌هایی جهت تشویق نوآوری و خلاقیت در تحصیل، (۵۴ درصد) برای کار و (۳۸درصد) نیاز به آموزش مهارت‌های فنی در قالب‌هایی خلاقانه.

در شماره آینده در ادامه با معرفی راه‌هایی که به پرورش رهبرانی خلاق در آینده می‌انجامد، این مطلب را به پایان خواهیم رساند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.