هفت خوان انتخاب یک شرکت نرم افزاری حرفه‌ای برای اجرای پروژه!

0

بسیاری از کسب و کارها برای انتخاب یک مجری طرح یا به عبارت بهتر یک شرکت نرم افزاری که توانایی اجرای ایده‌هایشان‌ را داشته باشد با مشکل مواجه هستند. یکی از مشکل‌ها تنوع شرکت‌های بازار طراحی اپلیکیشن، طراحی وب اپ و سایت است که انتخاب را دشوار می‌کند.

انتخاب شرکت نرم افزاری مناسب برای برون سپاری چنین پروژه‌هایی ( که راهکاری مطمئن و کم هزینه تر از جذب نیرو و درون سپاری آن‌ها است) باید با اهمیت به ملاک‌هایی مشخص و پر اهمیت انجام شود. ایده و نیاز کسب و کار ممکن است بسته به زمینه فعالیت، نیاز به یک یا چند حوزه تخصص شامل طراحی اپلیکیشن موبایل، طراحی سایت، طراحی وب اپ و یا در حالت کامل‌تر، توسعه پلتفرم کسب و کار داشته باشد. در ادامه چند ملاک مهم در انتخاب مجری پروژه نرم افزاری را بررسی می‌کنیم.

۱. رزومه شرکت مورد نظر را بررسی کنید

آیتم‌هایی نظیر تجربه، نمونه کار، تخصص، تکنولوژی مورد استفاده، محصولات و به طور کل رزومه یک شرکت نرم افزاری فاکتور مهمی است که باید بررسی شود. مسیر بررسی رزومه، دید جامعی نسبت به توجه شرکت نرم ‌افزاری به جزییات هویت بصری، طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری، ظرافت و حرفه‌ای بودن پروژه ها به سفارش دهنده می‌دهد.

۲. خلاقیت، نوآوری و چالش پذیری شرکت نرم افزاری را محک بزنید

یک مجری طرح پویا و خلاق می‌تواند یک ایده‌ی حتی معمولی را موفق اجرا کند. در مقابل، انتخاب نادقیق یک مجری می‌تواند ایده‌ فوق العاده‌‌ای را تباه کند! در بسیاری از گلوگاه‌های پروژه، نقش آفرینی شرکت نرم افزاری در ارائه راهکار‌های خاص و خلاقانه پررنگ تر می‌شود.
فراموش نکنید، شما باید متمایز باشید!

۳. طراحی هویت بصری اولین و مهمترین فاکتور در تعامل با کاربران است

هویت بصری برخاسته از هویت برند است. با مراجعه به چند نمونه کار از رزومه مجری طرح، می‌توان احساسی که از هویت بصری گرفته می‌شود را با هویت برند مقایسه کرد. آیا هویت بصری و هویت برند با هم همخوانی دارند؟ احساس یک برند جدی و معتمد از هویت بصری دریافت شد یا یک برند مهربان و همیشه حاضر؟ اگر این احساسات با هویت برند تطابق داشته باشد یعنی مجری طرح از این آزمون سربلند بیرون آمده است!

۴. برنامه زمان‌بندی فاز به فاز سپر دفاعی در مقابل تاخیر در تحویل!

یکی از مشکلات شایع در همکاری با یک مجری پروژه نرم افزاری،‌ تاخیر در تحویل پروژه است. یک راهکار مناسب برای جلوگیری از تاخیر در اجرای پروژه نرم افزاری (از ساخت اپلیکیشن گرفته تا طراحی وب اپ) تنظیم برنامه زمان بندی فاز به فاز پروژه است که در آن پروژه به تعدادی زیر بخش شکسته شده و مطابق با آن برنامه زمان بندی به کارفرما تحویل می گردد. به دلیل تحویل فاز به فاز پروژه، تاخیر به هر فاز محدود شده و تا حدودی زیادی از بروز تاخیرات احتمالی در اجرای پروژه جلوگیری می‌کند.

۵. مثلث گسترش پذیری‌ – مقیاس پذیری – خواسته‌های تلویحی

افزودن یک فیچر به سامانه، نباید سایر بخش‌ها را از حالت ایده‌آل خود خارج کند. رفتار سیستم در هر مقیاسی (کاربر، تراکنش و …) باید قابل کنترل باشد. اغلب کارفرما پس از گذشت مدتی از اجرای پروژه و رشد دانش و اطلاعات خود نسبت به بازار هدف و مخاطبین اپلیکیشن، سایت و یا محصول خود، تغییرات و یا درخواست‌های جدید دارد. میزان توانایی شرکت در اجرای خواسته‌های تلویحی در Scope پروژه باید بررسی شود.

۶. رمز تمایز: تحلیل رفتار مشتری و هوشمند‌سازی سامانه

هرکسی دنبال ترند‌های روز دنیا (هوش مصنوعی،‌یادگیری ماشین و …) در پروژه‌ خود نیست یا شاید به نظر سفارش دهنده، ایده‌ یا محصول مورد نظر عمق چندانی نداشته باشد اما این دلیل بر این نیست که پروژه نمی‌تواند عمیق تر شود!

توانمندی‌ شرکت نرم افزاری در زمینه سامانه‌های داده محور پارامتر مهمی است. در بلند مدت، درآمد زایی یک پلتفرم کسب و کار از تحلیل رفتار مشتری و تحلیل داده و کلان داده قابل مقایسه با درآمد‌های مستقیم (مثلا کمیسیون یا حق اشتراک) نیست. باید تاکید کنیم که داده قابل قیمت گذاری نیست. فکر کنید سامانه بتواند بگوید الان باید چه سهامی را بخرید تا سود کنید!

۷. پشتیبانی نرم افزار از توسعه‌ی آن مهم تر است

در همان ابتدای راه، پشتیبانی محصول و هزینه های پشتبیانی را باید در نظر داشت. توانمندی شرکت نرم افزاری را در پشتیبانی از محصولات، نحوه ارائه خدمات ویژه‌ در حین پشتیبانی و اعداد و ارقام شرکت باید بررسی شود.

حرف آخر

شرکت آرمان پردازان نوژن با تیم‌های چند تخصصی در زمینه طراحی اپلیکیشن موبایل و سامانه‌های تحت وب به مشتریان خود خدمات اختصاصی ارائه می‌کند. ما ایده پروژه را بررسی می کنیم و در مسیر توسعه آن، شما را همراهی می‌کنیم. و اعتقاد داریم که اکوسیستم استارتاپی و نرم‌افزاری موجود کشور، هرچه بیشتر به ایده های خلاقانه و نگاه تازه و نو نیاز دارد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.