مرکز نوآوری مانا و ترویج سبک زندگی پویا و کارآفرینی

0

در فضای امروز کشور و در حوزه‌های مختلف نیاز به ورود افراد جوان و متخصص به‌شدت احساس می‌شود. فکر افراد جوان بازتر است و نگاشان فراخ‌تر. آنها می‌توانند در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور راه‌های جدیدی بگشایند. مراکز نوآوری یکی از بسترهای مهم در جهت تسهیل و تشویق جوانان برای ورود به این عرصه هستند.

این مراکز در کشورهای مختلف و با اهداف گوناگون و جامعه هدف متفاوت پدید آمده‌اند. رسالت اصلی آنها حمایت از ایده‌های نو است. هدف مرکز نوآوری مانا ترویج سبک زندگی پویا و کارآفرینی در جامعه خانم‌های تحصیلکرده است.

این مرکز بعد از بررسی و مطالعات بسیار توسط ۵نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف تأسیس شد و در حوزه نوآوری و فناوری شروع به فعالیت کرد. «مانا» دوره شتابدهی کسب‌وکارهای نوپا را سال ۹۶ کلید زد، با تشکیل شتابدهنده مانا و برگزاری رویداد استارت‌آپی «گوآپ» در دانشگاه صنعتی شریف.

در پایان آن رویداد، شتابدهنده ی مانا فعالیت شتابدهی تیم‌های کسب‌وکار را با جذب ۴تیم استارت‌آپیِ کیف‌ست (تولید کیف‌های قابل ست‌شدن با لباس‌های مختلف)، آی بیوتی (پلتفرم خدمات جراحان و کلینیک‌های زیبایی)، ذره‌بین (طراحی پکیج‌های آزمایشگاهی) و یونیما (پلتفرم خدمات دانشجویی) شروع کرد.

همچنین، مرکز نوآوری مانا در اواخر فروردین‌ماه ۹۸ اقدام به برگزار رویداد تازه‌ای با نام «نهال» کرد. هدف از برگزاری این رویداد پرورش نهال ایده‌های کسب‌وکار، به‌منظور تبدیل‌شدن به درختی تنومند، در بازار کشور بود. در پایان این رویداد ایده‌های ارسالی به مانا داوری و حدوداً ۱۰ ایده کسب‌وکاری [برتر] انتخاب خواهد شد.

همچنین، در مرحله پیش‌شتابدهی، افراد ایده‌هایشان را پرورش خواهند داد تا امکان ورود خود را به بازار رقابت اصلی محک بزنند. در این دو دوره، حوزه تیم‌های کسب‌وکاری با توجه به علاقه‌مندی‌ها و توانمندی‌های با اولویت بالا در مخاطبان مانا انتخاب شده است و تمرکز آن بر حوزه‌های آموزشی و فرهنگی بود.

با این حال، مانا به‌منظور پشتیبانی از تیم‌های کارآفرینی درصدد امکان‌سنجیِ ورود به حوزه‌های دیگر نیز هست. جامعه هدف اصلی مانا خانم‌های متخصص و اهل نوآوری، رشد و کارآفرینی هستند. در نتیجه، مرکز نوآوری مانا تلاش کرده است که نیاز‌های جامعه هدف را در همه ابعاد درک کند و پاسخی متناسب با آن نیاز ارائه دهد.

این یکی از مهمترین نقاط تمایز مرکز نوآوری مانا [و زیربخش‌های آن] با سایر مجموعه‌های مشابه داخلی است ـ البته در سایر کشورها نمونه‌های مشابه وجود دارد. امروزه، جامعه خانم‌ها در حوزه‌های مختلف و متناسب با شرایط و تخصص‌شان فعالند.

با این حال، تحقیقات نشان می‌دهد که پوشش نیازهای این افراد متناسب با ویژگی‌هایشان نبوده است. طراحی راهکار متناسب با این ویژگی‌ها نیازمند افرادی است که خود شرایط مشابه را تجربه کرده باشند و با چالش‌های آن آشنا باشند.

مانا به دلیل آشنایی با جوانب مختلف این موضوع سعی در ارائه الگویی مناسب برای جامعه هدف خود دارد. از مواردی که در مرکز مانا پیش‌بینی شده است بخش خدمات حمایتی مادران نوآور و کارآفرین است که با ارائه بستر مناسب برای نگهداری از فرزند و محیط کار اختصاصی برای افراد دارای فرزند کوچک، شرایط کاری را برای این بخش از جامعه نوآور و کارآفرین کشور تسهیل می‌کند و باعث آسودگی فکر مادران می‌شود.

همچنین، رویدادها و برنامه‌های مانا نیز متناسب با نیازهای این جامعه هدف تنظیم شده است. مرکز نوآوری مانا با حمایت معاونت علمی ریاست‌جمهوی و توافق با دانشگاه علم‌وصنعت اقدام به ساخت ساختمان مرکز نوآوری مانا کرده است.

با توجه به هدف مانا و کارکردهای مکان مرکز نوآوری معماری عنصر مهم و تأثیرگذار در این مرکز خواهد بود، در نتیجه تلاش شده است که در معماری مکان تمامی موارد لازم در جهت ایجاد فضای پویاتر کاری لحاظ شود.

همچنین، فضاسازی معماری داخلی مجموعه به صورتی است که حضور فرزندان در فضا خللی در روند کاری تیم‌های کسب‌وکاری و نوآوری ایجاد نکند. این ساختمان در تابستان امسال در دانشگاه علم‌وصنعت افتتاح خواهد شد و امید است با این تغییر مکان برنامه‌های مرکز نوآوری مانا با سرعت و کیفیت بهتر در حوزه تقویت تیم‌های کسب‌وکاری فعلی و جذب بیشتر تیم‌های کسب‌وکاری و نوآوری ادامه داشته باشد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.