لاک‌پست، تجربه پست هوشمند

0

پُست یکی از صنایعی است که تغییرات بسیاری را از سر گذرانده و طی زمان کوتاهی فناوری‌های نوین را به‌منظور بهبود خدماتش به‌ کار گرفته است. تمامی این تغییرات یک هدف مشترک دارد: افزایش رضایت مشتریان. برای مثال، یک فرستنده مرسوله چالش‌هایی بسیاری دارد، از جمله حضور در دفاتر پستی و صرف زمان زیاد برای تحویل مرسوله به شرکت‌های پستی، در حالی که امروزه این چالش از طریق تلفیق اپلیکیشن و سرویس های «درب به درب» تا حدی رفع شده است.

از طرف دیگر، لازم است که گیرنده مرسوله، جهت دریافت بسته خود، طی زمان مشخصی در مکان مقرر حاضر باشد. در غیر این صورت، مرسوله به انبار مرجوع می‌شود. اکنون شرایط بسیار بهتر شده است. مثلاً، روشی چون رهگیری مرسوله به‌صورت لحظه‌ای ابداع و سرویس‌هایی در حوزهon demand delivery  و سرویس‌هایی توسط کمپانی آمازون (تحت‌عنوان سرویس‌های prime) راه‌اندازی شده تا این شکاف زمانی پر شود و میزان هماهنگی با گیرنده کاهش یابد تا مشتریان طی زمان کوتاهی سفارش‌هایشان را دریافت کنند.

در کنار این هدف مهم، شرکت‌های پستی به خلق تجربیات جدید برای مشتریان خود نیاز دارند تا کاربرانشان حس بهتری داشته باشند و نقش پررنگ شرکت‌های پستی را در زندگی لمس کنند.

همکاری با استارتاپ‌ها

در سراسر دنیا شرکت‌ها به‌منظور توسعه بازار به همکاری با استارتاپ‌ها (در قالب همکاری مشترک، سرمایه‌گذاری و حتی ادغام) روی آورده‌اند. برخی از این استارتاپ‌ها با چالش‌ها و مسائل پیچیده شرکت‌های پستی آشنا هستند و سعی می‌کنند مسیر حرکت بسته‌های پستی را هموار کنند، از انبارداری گرفته تا پردازش، بسته‌بندی و توزیع.

لاک‌پست

استارتاپ لاک‌پست نخستین نمونه ایرانی است که ضمن ارائه ترکیبی از راهکارهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری به شرکت‌های پستی کشور، در جهت بهره‌وری بیشتر و بهبود تجربه مشتریان، کمک می‌کند.

اولین محصول لاک‌پست، با عنوان صندوق‌های هوشمند پستی (smart parcel locker)، فعالیت خود را آغاز کرده است. صندوق هوشمند لاک‌پست به‌طور کامل توسط تیم این استارتاپ طراحی و تولید شده است.

این استارتاپ فعالیت خود را از مهرماه سال ۹۶ با استقرار در شتابدهنده نوین‌تک آغاز کرد و از ابتدای سال ۹۸ وارد بازار شد.

این صندوق‌های هوشمند راه‌حل مناسبی برای دریافت مرسوله، آن هم بدون نیاز به حضور گیرنده در محل، هستند. گیرنده یکی از لاک پست‌های مستقر در مکان‌های عمومی یا لاک‌پست مستقر در محل کار و سکونتش (مدل خصوصی)  را به عنوان مقصد انتخاب می‌کند. آنگاه، شرکت پستی همکار آن را در مرحله توزیع مرسوله در لاک‌پست انتخاب‌شده قرار می‌دهد. پس از بارگذاری مرسوله در لاک‌پست، پین‌کد دسترسی و QR کد از طریق پیامک و ایمیل به کاربر داده می‌شود تا طی ۲۴ الی ۴۸ ساعت بعد مرسوله را تحویل بگیرد.

یکی از مزایای اصلی لاک‌پست نسبت به روش‌های سنتی این است که مرسوله در همه ساعات تحویل داده می‌شود. بنابراین، می‌توان انتظار داشت که توسعه این سرویس کمک می‌کند که مرسولات بدون محدودیت زمانی و بدون نگرانی از مرجوع‌شدن به دست صاحبانشان برسد.

تیم لاک‌پست متشکل از چند نیروی جوان و مستعد است که از آغاز فعالیت خود یک چشم‌انداز روشن و مشترک داشته‌اند و آن خلق تجربه‌ای جدید در نقل‌وانتقال مرسولات پستی است. هدف لاک‌پست گسترش خدمات در سطح کشور و در فاز بعد ورود به بازار بین‌المللی است.

یکی دیگر از سرویس‌های موجود روی صندوق‌های لاک‌پست ارسال مرسولات درون‌شهری و برون‌شهری است. فقط کافی است فرستنده از طریق رابط کاربری لاک‌پست، وب اپلیکشن لاک‌پست یا اپلیکیشن شرکت‌های پستی همکار لاک‌پست را به عنوان مبدأ پستی خود انتخاب کند تا پس از ثبت اطلاعات یک باکس برای پذیرش مرسوله رزور شود. بنابراین، دیگر نیازی به حضور فرستنده در دفاتر پستی نیست؛ فرایند ارسال مرسوله از لاک‌پست آغاز خواهد شد.

این محصول در مدل عمومی و خصوصی به بازار عرضه می‌شود. در مدل خصوصی ساختمان‌ها، شرکت‌ها، مجتمع‌های تجاری، اداری و مسکونی با تهیه این صندوق‌های هوشمند رفاه کارکنان و ساکنان خود را افزایش می‌دهند و رفت‌وآمدهای ناشی از ارسال و دریافت مرسوله وحتی مسئولیت پذیرش مرسوله توسط لابی‌من یا حراست را به شدت کاهش می‌کاهند. سرویس‌های دیگری هم در مدل خصوصی، از جمله در صندوق امانات و خشکشویی آنلاین، روی صندوق‌ها وجود دارد. مدیریت صندوق‌ها از طریق پنل امکانپذیر انجام می‌شود تا کار با نظم بیشتری انجام شود.

لاک‌پست به‌صورت ۲۴ساعته از محصولاتش پشتیبانی می‌کند تا کابران این محصول بدون هیچ مشکلی به دریافت و ارسال مرسوله اقدام کنند.

شاید درباره بخش امنیتی سؤال پیش بیاید. نکته‌ای که باید گفته شود این است که این صندوق‌ها از جهات امنیتی مورد بررسی قرار گرفته و توسعه یافته‌اند تا اتفاقات احتمالی به کمترین میزان خود برسد. همچنین، ارسال مرسولات ممنوعه و مغایر با قانون امکانپذیر نخواهد بود و مرسوله به مقصد فرستنده مرجوع خواهد شد.

صحبت‌های مؤسس لاک‌پست

لاک‌پست فعالیت خود را در راستای توسعه راهکارهای نوین و با قابلیت ورود به بازار جهانی آغاز کرده است. اکنون در ابتدای این چشم‌انداز هستیم و بر این باوریم که با وجود شرایط دشوار اقتصادی کشور می‌توان به خلق رویکردهای جدید پرداخت. در این صورت، می‌توان به کسب نتایج متفاوت امیدوار بود.

این نخستین محصولی است که توسط لاک‌پست ارائه شده است. سعی ما بر این است که هر سال محصولی در حوزه پستی به بازار جهانی عرضه کنیم. اکنون پارادایم صنعت پست ایران در مقایسه با صنعت پست کشورهای توسعه‌یافته در آغاز راه قرار دارد.

هرچه رابطه کاربر با شرکت پستی و کوریری نزدیکتر باشد و هرچه یک سازمان شرایط مناسبتری برای بهبود تجربه مشتری‌اش فراهم کند مطمئناً می‌توان به توسعه بازار امیدوار بود.

صنعت پست متشکل از حلقه‌های به‌هم متصل است که باید به تمامی آنها توجه ویژه کرد ـ از لحظه ورود مرسوله به واحد پردازش گرفته تا آخرین گام تحویل کالا که به معنای تحویل مرسوله از پیک به گیرنده است.

بازار پذیرای چنین خدماتی است و امیدواریم که در این راه از حمایت صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاران خطرپذیر بهره‌مند شویم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.