قهرمانان صلح از نبردهای واقعی می‌آیند

یادداشت رضا زرنوخی، مدیرعامل صندوق مالی توسعه تکنولوژی ایران

1

در این روزها سوگوار از دست‌دادن حاج‌قاسم سلیمانی، بزرگمرد واقعی، اصیل و حرفه‌ای در نقش کلیدی که داشت، هستیم. همانطور که در دوره حیات پر خیر و برکتش منشأ اثرات و دستاوردهای فوق‌العاده بود، اهدای خون پاکش نیز نتایج فوق‌العاده‌تری برای دنیا و ایران خواهد داشت. کمترین اثر آن رسوایی استکبار جهانی و دشمنان بشریت است که قهرمان واقعی نابودی تروریسم سازمان‌یافته داعش را ترورکردند. آن‌هم به بهانه مبارزه با تروریسم!

تمام انسان‌های نیک‌اندیش و خیرخواه دنیا می‌فهمند که چقدر جایگاه ملت بزرگوار ایران برحق است و ظلمی که در این سال‌ها به بهانه تحریم بر‌این مردم‌شده، بیهوده و واهی بوده‌است. محدود‌کردن ظرفیت‌های اقتصادی کشور‌در تعامل‌با‌دنیا و ایجاد تنش در اقتصاد جهانی به‌خاطر ایران بزرگ، اشتباه بوده‌است. محروم‌کردن نیروی‌انسانی توانمند ایرانی از تعامل و دانش و تجربه جهانی و خدمات متقابلی که نخبگان این کشور می‌توانند به دنیای علم و فناوری بدهند، غیرقانونی بوده‌است.

صبر و خویشتنداری ایران در نادیده‌گرفتن حقوق واقعی‌اش در توافق با دنیا و بدعهدی با این ملت کریم، نشان از فرهنگ اصیل ایرانی دارد و مقاومت در مقابل این‌بدعهدی ظالمانه، نمایانگر اقتدار بوده‌است. در همین چند روز بعد از این اتفاق، پرده‌ای از آن نمایان شده است.

ملت بزرگ ایران در این سال‌ها رنج‌ها و ناملایمت‌های زیادی‌را متحمل شده‌اند درحالی‌که شایستگی برخورداری از‌بهترین شرایط و امکانات را دارند. دور زمانی نیست که گشایش‌های بزرگی در این امر پدید بیاید و ظرفیت‌های انسانی و اقتصادی کشور به‌طور فوق‌العاده‌ای رشد کنند. نوآوری‌ها و فناوری‌هایی که به‌دست کارآفرینان ایران خلق شوند، فراتر از مرزهای ایران مورد استفاده بشر قرار گیرد و بخشی از چالش‌های امروز بشر به‌دست این نسل خلاق و باهوش برطرف شود.

شرکت‌های نوآور و استارتاپ در این سال‌ها با انواع مشکل و محدودیت دست و پنجه نرم کرده و تعداد زیادی از این دریای طوفانی اقتصاد جان سالم به‌در برده‌اند و پرچم امیدواری را بالا نگه داشته‌اند. برای هر معضل، خلاقیت و پشتکار به‌خرج داده و راهکاری پیدا کرده‌اند. در آن زمان که بسترهای پیشرفت فراهم شود، سرعت عمل و عملکردشان چند برابر خواهد شد.

اکوسیستم کارآفرینی نوآوری ایران در آینده‌ای نه‌چندان دور همراه با صلح و اقتدار، باید با افتخار به این دوران نگاه کند و قدر بزرگمردانی که راه را هموار کردند، بیشتر بداند. حاج‌قاسم را در آینده بیشتر به‌یاد خواهیم آورد و خواهیم آموخت که آینده ایران در دست کسانی است که زیر پرچم ایران و به پاس ملت بزرگ ایران ایستادگی کردند و گوش به ناملایمات و نکوهش‌های روزگار نسپردند.

حاج قاسم عزیز، دلتنگ آرامش، خلوص، عملگرایی بدون شعار و فراتر از خود بودن شما خواهیم بود و اگر‌چه کنارمان نیستید، ولی همدوره‌بودن با یک هموطن نابغه و اصیل ایرانی که سال‌ها در داستان‌ها خوانده بودیم‌ را با فخر و نیکی به یاد داریم. در حین نوشتن این یادداشت، خبر جانکاه از دست دادن جمعی از هموطنان به‌ویژه نخبگان دانشگاهی به غصه‌هایمان افزود. یادشان گرامی…

۱ دیدگاه
  1. حسین می‌گوید

    این مرد بزرگ واقعاً توی این دوران گوهر کمیابی بود…
    افسوس…

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.