فناوری تولید ترانزیستورهای نانووایر سیلیکون به ایران انتقال می‌یابد

0

در حاشیه نمایشگاه  INOTEX2106 تفاهم‌نامه همکاری مشترک علمی و فناوری بین دو شرکت از بخش خصوصی ایران و بلاروس به امضا رسید. در جریان بازدید یک هیئت تجاری از شرکت‌های بلاروسی اینتگرال و پلانار از شرکت فناوری‌های همگرای شزان در پارک علم و فناوری پردیس در اوایل هفته جاری، مذاکرات نهایی برای انعقاد قرارداد و تفاهم‌نامه همکاری مشترک علمی و فنی انجام شد. این قرارداد به منظور خرید برخی تجهیزات آزمایشگاه میکرو‌الکترومکانیک شزان صورت گرفت. 

این قرارداد در راستای انتقال فناوری پیشرفته تولید ترانزیستورهای نانووایر سیلیکون به ایران در حاشیه پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی فناوری و نوآوری در غرفه شرکت شزان از سوی رضا کلانتری‌نژاد، مدیرعامل این شرکت، امضا شد. این ترانزیستورها نوع پیشرفته‌ای از ترانزیستور اثر میدان موسوم به FET هستند که مبنای کار کنترل جریان در آن‌ها توسط یک میدان الکتریکی صورت می‌گیرد. با توجه به اینکه در این ترانزیستورها تنها یک نوع حامل بار (الکترون آزاد یا حفره) در ایجاد جریان الکتریکی دخالت دارد، می‌توان آن‌ها را جزو ترانزیستورهای تک‌قطبی محسوب کرد. ترانزیستورهای FET کاربرد موثری در طراحی و ساخت حسگرهای زیستی دارند. حسگر زیستی یا بیوسِنسور نام گروهی از حسگرهاست که به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بتوانند تنها با یک ماده خاص واکنش نشان دهند. نتیجه این واکنش به صورت پیام‌هایی درمی‌آید که یک ریزپردازنده می‌تواند آن‌ها را تحلیل کند. این حسگرها در تشخیص برخی از بیماری‌ها ازجمله سرطان کاربرد دارند.

در شرایط کنونی آزمایشگاه جامعی در کشور وجود ندارد که مجهز به همه وسایل مورد نیاز این شرکت باشد. همچنین با توجه به حساسیت بالای قطعات مربوطه، ساخت این قطعات در آزمایشگاه‌ها صرفا باید در شرایط معین و کنترل‌شده صورت بگیرد و نمی‌توان به‌راحتی آن‌ها را از آزمایشگاه‌های دیگر انتقال داد.

مسئولان شرکت شزان در گفت‌وگو با شنبه اعلام کردند هدف شرکت شزان از عقد این قرارداد تجهیز آزمایشگاه خود به تمام وسایل مورد نیاز است تا از این طریق بتواند به نیازهای علاقه‌مندان در این حوزه پاسخ دهد. طبق این تفاهم‌نامه فناوری پیشرفته تولید ترانزیستورهای نانووایر سیلیکون به ایران انتقال می‌یابد. این تفاهم‌نامه در حاشیه پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی فناوری و نوآوری در غرفه شرکت شزان توسط مدیرعامل شرکت شزان امضا شد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.