شفافیت در داده‌ها منجر به شفافیت بازار می‌شود

میثم رجبی، مدیر توسعه کسب‌وکار گروه حصین

0

شفافیت در داده منجر به شفافیت در بازار می‌شود و می‌تواند منجر به ترغیب سرمایه‌گذار سرگردان شود و حتی او را از حوزه‌هایی که از آن بی‌اطلاع بوده آگاه می‌سازد.

۱- هرقدر اطلاعات بازار در ارکان مختلف یک استارتاپ بیشتر باشد، میزان ریسک و عدم قطعیت کاهش پیدا می‌کند. این داده‌ها به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا با ریسک کمتری در سرمایه‌گذاری‌ مواجه شوند. البته این نکته تنها در خصوص استارتاپ‌های دارای اپلیکیشن صادق است. باید بگویم این گزارش گرچه بسیار کمک‌کننده است اما در نهایت هر سرمایه‌گذاری خصوصا در شرایط فعلی باید ریسک‌پذیر باشد.

۲- جواب مثبت است. اینکه بدانیم چه کسب‌و‌کارهایی در ایران در یک بازه مشخص رشد بالایی داشته‌اند تصمیم‌گیری را دقیق‌تر می‌کند و در خصوص استارتاپ‌هایی که رشد کمی داشته‌اند می‌توان با قیاس با نمونه‌های خارجی علت را عارضه‌یابی کرد. مثلا فین‌تک در یکسری کشورها خیلی رشد کرده اما در بعضی کشورها پیشرفت چندانی نداشته‌است.

۳- این سوال یک جواب منحصر به فرد ندارد. قطعا وضعیت رقابت در انتخاب سرمایه‌گذار موثر است. سرمایه‌گذار هوشمند گاهی به دلیل وجود منابع کافی و با وجود رقابت بالا در یک حوزه وارد می‌شود. از طرف دیگر گاهی سرمایه‌گذار با وجود بکر بودن یک حوزه به دلیل نبود منابع کافی ورود نمی‌کند. بنابراین شدت رقابت در کنار استراتژی و منابع موجود در تصمیم سرمایه‌گذار اثر دارد.

۴- شفافیت در داده منجر به شفافیت در بازار می‌شود و می‌تواند منجر به ترغیب سرمایه‌گذار سرگردان شود و حتی او را از حوزه‌هایی که از آن بی‌اطلاع بوده آگاه می‌سازد.

گزارش کافه بازار

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.