سنگاپور استارتاپی‌تر است یا تورنتو؟

0

میزان آمادگی شهرهای مختلف برای شکل‌گیری استارتاپ‌ها باتوجه به فاکتورهایی مانند سرمایه‌گذاری‌، میزان دسترسی به بازار، سطح اتصال به جامعه جهانی، تعداد افراد با استعداد و متخصص، تجربه شکل‌گیری استارتاپ‌ها، میزان جذب منابع و فعالیت شرکت‌های بزرگ و انگیزه بنیانگذاران آنها، برآورد شده است.

  •  سیلیکون، پشت سر سنگاپور!

بدون تردید سیلیکون‌ولی آمریکا، بهترین نقطه جهان برای فعالیت استارتاپ‌ها به‌شمار می‌رود و پس از آن، نیویورک و لندن قرار دارند. این در حالی است که نفوذ آمریکا در استارتاپ‌های شهرهای آسیایی و اروپایی رو به کاهش است و بخشی از این روند نزولی، به رکود ارتباط دارد. برای مثال، شهرهای لس‌آنجلس و شيکاگو بيشترين ميزان رکود را در بين ۲۰شهر اول اين فهرست داشته‌اند که بيشتر اين رکود، به‌دليل کمبود فاکتور «اتصال به جامعه جهاني» بوده است. با وجود اين، سلطه آمريکا هنوز پابرجاست و در بين ۲۰شهر نخست فهرست، ۷شهر فقط مختص به ایالات متحده آمریکاست. از سوی دیگر، سيليکون‌ولي، هنوز سرآمد ديگر منطقه‌ها است، با اين وجود، فاکتور «تعداد استعدادهاي متخصص» اين منطقه هنوز از سنگاپور عقب است. حقوق‌هاي درخواستي بالا و همچنين عدم توانايي استارتاپ‌هاي نوپا در جذب استعدادهاي متخصص در مراحل اوليه شکل‌گيري، از دلايلي است که سيليکون‌ولي را در اين زمينه کمي به‌عقب مي‌راند.

اما مونترئال و سائوپائولو دو شهري هستند که نسبت به سال پيش، پيشرفت زيادي داشته‌اند و اکوسيستم‌هاي مناسب‌تري براي استارتاپ‌ها فراهم کرده‌اند. شهر تورنتو نيز خود را بالاکشيده و حالابه دليل اتصال بالا به جامعه جهاني، در جايگاه ۱۶ اين فهرست قرار دارد. مشکل عدم توانايي استارتاپ‌هاي نوپا در جذب استعدادهاي متخصص نيز در اين شهر وجود دارد. 

  •  رشد خوب اروپایی‌ها

جايگاه شهرهاي اروپايي در فهرست ۲۰شهر برتر فهرست قابل‌توجه است. لندن سوم، برلين هفتم، پاريس يازدهم، استکهلم چهاردهم و آمستردام نوزدهم است. 

 شهر لندن، با جهش سه‌پله‌اي نسبت به سال گذشته و با توسعه فاکتورهاي سرمايه‌گذاري و تجارب استارتاپ‌ها، توانست فضاي بهتري براي رشد استارتاپ‌ها نسبت به سال ۲۰۱۵ فراهم کند. لندن، با وجود ۴هزار و ۳۰۰ تا ۵هزار و ۹۰۰ استارتاپ، هنوز پايتخت تکنولوژي اروپا و يکي از ۴شهر برتر دنيا در زمينه بازدهي استارتاپ‌هاي نوپاست. يکي از جالب‌ترين نتايج اعلام شده در گزارش امسال، ارتقاي جايگاه شهر استکهلم بوده است. اين شهر که تا سال گذشته در رده‌هايي بالاتر از ۲۰شهر برتر قرار داشت، امسال جايگاه ۱۴ ليست را از آن خود کرد. فاکتورهايي که جايگاه شهر استکهلم را بالا کشيدند ميزان اتصال به جامعه جهاني، کيفيت سرمايه‌گذاري و بازدهي بالابوده است. دو نمونه از استارتاپ‌هاي موفقي که در اين شهر ريشه دارد، اسپاتیفای و کینگ است. کینگ، شرکت سازنده بازي محبوب کندی‌کراش است.

  •  رتبه دهم سنگاپور

در این بین، رقابت شهرهای آسیایی و اروپایی با سیلیکون‌ولی زیاد است. بسياري از دولت‌هاي آسيايي و اروپايي، اهداف روشني در زمينه حمايت از اکوسيستم‌هاي نوآورانه اعلام کرده‌اند. سنگاپور، يکي از مناطق روبه‌رشد در جهان به‌شمار می‌رود. دولت سنگاپور، نقش فعالي در زمينه ايجاد اکوسيستم‌هاي حامي استارتاپ‌ها دارد. اين شهر،  امسال رتبه نخست را در زمينه تعداد استعدادهاي متخصص دارد که يکي از دلايل آن، تصويب قوانين حمايت از مبتکران و مخترعان در دهه ۱۹۹۰ است.  آینده‌نگری، نقش اصلي را در ارتقاي سنگاپور داشته است و سنگاپور با کمک دولتي حامي و صبور، توانست امسال در بين ۱۰شهر برتر اين ليست قرار بگيرد. چين نيز از ديگر شهرهاي آسياست که يکي از اکوسيستم‌هاي با کيفيت و حامي استارتاپ‌ها و شرکت‌هاي نوپا را دارد و با ارتقاي فاکتورهايي مانند بازدهي بالا، سرمايه‌گذاري و اتصال به جامعه جهاني، توانست جايگاه معقول و قابل‌قبولي در اين فهرست داشته باشد.

  •  لوگوس، شهر استارتاپی آفریقا

هيچ شهري از قاره آفريقا در بين ۲۰شهر برتر گزارش امسال وجود ندارد، اما اين به آن معني نيست که اکوسيستم‌هاي روبه‌رشدي براي استارتاپ‌ها در بين شهرهاي آفريقايي وجود ندارد. ۳شهر آفريقايي اشاره شده در اين ليست، لوگوس در نيجريه، کيپ‌تاون و ژوهانسبورگ در آفريقاي‌جنوبي است. اکوسيستم استارتاپ‌ها در لوگوس، جايگاه چندان بالايي ندارد؛ اما در کل قاره آفريقا، اين شهر در بين برترين‌هاست.  اين شهر، اتصال چندان خوبي با جامعه جهاني ندارد و شرکت‌هاي پا‌گرفته، عمدتا بدون تجربه هستند اما به‌دليل وجود مهندسان متخصص کم‌توقع، اين شهر جاي پيشرفت زيادي دارد. شهر کيپ‌تاون در صدر کشورهاي آفريقايي است. اين شهر مانند لوگوس اتصال چندان پيشرفته‌اي به جامعه جهاني ندارد ولي شاخص‌هاي «سرمايه‌گذاري» و وجود متخصصان کم‌توقع، مي‌تواند اين شهر را به‌زودي بالابکشد.جای تعجبی نیست که فقر گسترده در اغلب کشورهای قاره آفریقا، یکی از دلایل عقب‌ماندن این منطقه از عصر انقلاب استارتاپ‌هاست.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.