سبک زندگی استارتاپی: چرا چشم‌ها قرمز می‌شوند؟

0

از تصویری که در آینه می‌بینید، نترسید! چشم‌های شما ممکن است به دلایل مختلفی قرمز شوند؛ دلایلی که از بین بردن خیلی‌هایشان هم آسان است و هم کم هزینه. ما در این مطلب، به شما می‌گوییم که چرا گاهی چشم‌هایتان رنگ خون می‌گیرند و چطور می‌توانید از این مشکل نجات پیدا کنید.

  •  خشکی چشم

خشکی چشم یکی از علل شایع قرمزی چشم‌هاست. وقتی به اندازه کافی پلک نمی‌زنید یا وقتی دقایق طولانی به تلفن همراه، صفحه نمایش رایانه یا حتی کتاب خیره می‌شوید، چشم‌هایتان سرخ و خشک می‌شوند اما اگر هر چند ساعت یک‌بار، از قطره اشک مصنوعی استفاده کنید، خشکی، سوزش چشم و احساس وجود یک شیء خارجی در چشم‌هایتان کمتر می‌شود.

  •  مصرف برخی داروها

بسیاری از داروهایی که ممکن است چاره‌ای جز مصرف‌کردنشان نداشته باشید، می‌توانند عوارضی مثل سرخ‌شدن چشم‌ها را به دنبال بیاورند. آنتی‌هیستامین‌ها، قرص‌های خواب‌آور، قرص ضداضطراب و برخی از داروهای ضددرد مانند ایبوپروفن باعث خشکی و قرمزی چشم‌ها می‌شوند و در این شرایط، استفاده‌کردن از قطره اشک مصنوعی، بیشتر از هرچیزی می‌تواند به کم‌شدن خشکی و سرخی چشمتان کمک کند.

  •  يائسگي

پایان یافتن دوره باروری عوارض مختلفی را برای خانم‌ها به دنبال می‌آرود که خشکی و سرخی چشم یکی از آنهاست. زن‌ها بعد از یائسگی، دچار تغییراتی در وضعیت هورمونی بدنشان می‌شوند که می‌تواند زمینه را برای خشک‌شدن چشم‌ها فراهم کند. در این شرایط استفاده از قطره اشک مصنوعی می‌تواند تا اندازه‌ای حال چشم‌ها را بهتر کند.

  •  خواب ناکافی

اگر شب‌ها کمتر از ۷-۸ ساعت بخوابید یا اگر خواب آرام و پیوسته‌ای را تجربه نکنید، احتمالا روز بعد چشم‌هایی سرخ خواهید داشت. خواب ناکافی نه‌تنها وضعیت هورمون‌هایتان را دچار اختلال می‌کند، بلکه علائم ظاهری مثل سرخی چشم‌ها را هم به جا می‌گذارد.

  •  لنزهای تماسی

اگر به جای عینک از لنز‌های تماسی استفاده می‌کنید، می‌توانید سرخی چشم‌هایتان را به آنها نسبت بدهید. این مشکل وقتی در آب و هوای خشک یا آلوده مجبور به استفاده از لنز باشید، خود را بیشتر نشان می‌دهد اما در صورتی که سرخی چشمتان مزمن شد و با عوارض دیگری مثل سوزش چشم خود را نشان داد، قطعا باید با پزشکتان در این مورد مشورت کنید. التهاب چشم ناشی از استفاده از لنزهای تماسی، مشکلی است که باید آن را جدی بگیرید.

  •  عفونت

دست آلوده‌ای که به چشمتان می‌زنید، می‌تواند چشم‌ها را دچار عفونت باکتریایی کند و این اتفاق خود را با سرخی چشم‌ها نشان می‌دهد. در این شرایط احتمالا با کمک قطره‌های دارویی چشمی یا داروهای خوراکی‌، می‌توانید عفونت را از بین ببرید. عفونت‎های ویروسی که بعد از طی‌شدن دوره بیماری خود به خود از بین می‌روند هم از دلایل دیگر سرخی چشم‌ها هستند که با چند روز صبوری، برطرف می‌شود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.